کد خبر: ۳۱۷۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

نامه محرمانه علیه سیگاری‌ها، قلیانی‌ها و ترامادولی‌های لیگ برتر!

هشدار به بازیکنان قلیونی، سیگاری، ترامادولی و... لیگ برتر. نامه ای محرمانه از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به دبیر کل این فدراسیون ارسال شده تا سریعا ساز و کاری را برای برخورد با متخلف ها در این زمینه تعیین کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 فصل آینده از بازیکنان لیگ برتر تست خون و تست فالو آپ گرفته می شود. 

هشدار به بازیکنان قلیونی، سیگاری، ترامادولی و... لیگ برتر. نامه ای محرمانه از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به دبیر کل این فدراسیون ارسال شده تا سریعا ساز و کاری را برای برخورد با متخلف ها در این زمینه تعیین کند.

به گزارش خبرآنلاین، این زنگ خطری است برای بازیکنانی که این روزها پاتوق شان سفره خانه هاست و به قول خودشان برای آرامش، سیگار دود می کنند. آنها که برای بهبود مصدومیت شان و بالا بردن قوای جسمانی شان قرص های ترامادول مصرف می کنند هم در خطر جدی قرار دارند. در این بین، کسانی که خلاف شان سنگین تر از این حرفهاست، باید بیشتر و بیشتر احساس خطر کنند. همین چند هفته پیش بود که خداداد عزیزی ستاره سابق تیم ملی اعتراف کرد اکثر چهره های فوتبال قلیان می کشند. در این سال ها جسته و گریخته هم شایعات زیادی درباره نفوذ سیگار به فوتبال مطرح بوده و حتی بعضی از بازیکنان می گویند: «مگر بازیکنان خارجی برای آرامش سیگار نمی کشند؟ مشکلی وجود ندارد!» اما آنچه بیش از هر چیز فوتبال ایران را تهدید می کند، ترامادول است. این دارو در لیست قرص های ممنوعه نیست اما دارویی است که از دورن فوتبال ایران را می خورد و به گفته مسئولان، بعضی از باشگاهها هم در تجویز آن نقش مهمی دارند. 

ترامادول قرصی است که شاید خیلی از بازیکنان به اشتباه آن را مصرف می کنند و از بلایی که این دارو به مرور زمان برسرشان می آورد، بی اطلاع هستند. در این سال ها بوده اند فوتبالیست هایی که می توانستند همچنان با قدرت به کار خود ادامه بدهند ولی قرص ترامادول آنها را ناک اوت کرد. آبانگاه عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال می گوید استفاده از این قرص در فوتبال ایران رایج شده و خیلی از فوتبالیست ها در خطر هستند: «متاسفانه باید بگویم استفاده از این قرص رایج شده. 

کسانی که مصدوم می شوند و مخصوصا کشاله شان آسیب می بینند، از این داور استفاده می کنند چون کمک می کند ورزشکار زودتر برگردد. ولی متاسفانه این یک نیروی کاذب است و بعد از یک مدت فوتبالیست ها به استفاده از این قرص عادت می کنند. من پزشک نیستم ولی از پزشک ها در این باره اطلاعات کافی را گرفته ام. ترامادول به مرور زمان کلیه بازیکنان را از کار می اندازد. خیلی زود هم باعث می شود تا آنها سنگ کلیه بیاورند و مشکلات دیگر کلیوی برایشان ایجاد شود. متاسفانه خیلی ها این موضوع را نمی دانند.» 

او از دو باشگاه سپاهان و ذوب آهن تشکر می کند و جمله ای کلیدی به زبان می آورد: «آنها اصلا برای بازیکنان شان چنین چیزی تجویز نمی کنند و مخالف استفاده اش هستند ولی متاسفانه بعضی از پزشکان لیگ برتر خودشان این قرص را به بازیکنان می دهند. در بعضی از تیم ها این قرص ها استفاده می شود که ما باید سریعا جلوی چنین چیزی را بگیرند.» 

*فوتبالیست ها این آزمایش ها را می دهند

در آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال هیچ بندی درباره تخلف بازیکنان دودی یا قرصی و نحوه برخورد با آنها وجود ندارد به همین دلیل در نامه کمیته اخلاق به دبیر کل ذکر شده که باید سریعا به همراه کمیته تدوین و مقررات تشکیل جلسه دهند و بندهای تازه ای را به اساسنامه انضباطی اضافه کنند. این تکاپو نشان می دهد وضعیت قرمز است و اگر جلوی این اتفاق های تلخ گرفته نشود، اتفاقات ناگواری رخ می دهد. به احتمال فراوان از فصل آینده لیگ برتر تمام بازیکنان لیگ برتر باید تست خون و همینطور تست فالو آپ بدهند تا مشخص شود آیا اهل دود و دم هستند و حتی از موارد مخدر استفاد می کنند یا نه؟ 

امسال تمام بازیکنان لیگ برتر با حضور در آکادمی فوتبال، تست های پزشکی دادند و از سال آینده احتمالا آزمایش های جدید هم در دستور کار قرار می گیرد. تست خون به تنهایی نمی تواند اطلاعات کافی به پزشک ها بدهد ولی آزمایش فالو آپ تمام کمبودها را جبران می کند و به خوبی نشان می دهد بازیکنان آیا از نوشیدنی ها الکلی، آمفی تامین ها، مورفین و حشیش استفاده کرده یا نه. آزمایش خون هم به سادگی مسئولان را به این نتیجه می رساند که آیا بازیکن مورد نظر نیکوتین، متادون یا ترامادول مصرف کرده یا نه. آبانگاه هم توضیح می دهد: «ما به دنبال این هستیم که مجوز آزمایش ها را بگیریم و بتوانیم این کار را انجام دهیم. نیازمند بودجه و یک ساز و کار هستیم و امیداریم این اتفاق سریعا بیفتد. » او در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفتید سرانجام در این زمینه اقداماتی انجام دهید، می گوید: «فوتبالی ها باید بدانند الگو هستند. ما هر جا احساس کنیم الگوی بدی هستند، با این مسئله برخورد می کنیم. شما ببیند کریس رونالدو خالکوبی نمی کند چون می خواهد خون بدهد. ولی بعضی از بازیکنان ما در ایران چنین طرز فکری ندارند. ما جلوی این بازیکنان می ایستیم. متاسفانه الان ما آئین نامه ای برای برخورد با متخلفین سیگاری و قلیانی و ترامادولی نداریم اما می خواهیم تا سریعا آئین نامه قضایی برای برخورد با متخلف ها در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه درصد زیادی از فوتبالیست های ایران قلیانی هستند و حرف خداداد عزیزی هم درباره آنها کاملا درست است.» 

بی شک رسانه ها هم از اجرای چنین طرحی استقبال می کنند. آنچه غیر قابل انکار است، علاقه شدید فوتبالی ها به قلیان است. خیلی از بازیکنان دیگر در سفره خانه ها هراسی از دیده شدن ندارند و هر روز بر تعدادشان اضافه تر می شود. داستان استفاده از ترامادول هم دست کمی از قلیان ندارد و بی شک می تواند همانطور که تا الان آسیب زیادی به فوتبال ایران وارد کرده، در آینده هم عمق این آسیب را بیشتر و بیشتر کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین