کد خبر: ۳۱۷۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

همه متهمـان دکل گمشده در یک قاب/مردی که دکل را دزدید که بود؟

چه کسانی تا کنون در پرونده دکل متهم شده اند؟ نام چه کسی بارها به گوش رسیده است ؟ مردی که دکل را دزدید که بود؟
آفتاب‌‌نیوز :
حالا ديگر دكل فقط براي رسانه هاي داخلي مساله جذابي نيست . رويترز نيز اکنون وارد گود شده و مصاحبه اي با رضا مصطفوي طباطبايي روي خط فرستاده است. اين خبرگزاري البته از قول يكي از مديران شركت رومانيايي فورچونا، فروشنده دكل ، نيز پاراگرافي را در مطلب جاي داده است با اين مضمون كه طباطبايي را نمي‌شناسند و ادعاهاي وي را قبول ندارند. اما چه كساني تا كنون در پرونده دكل متهم شده اند؟ نام چه كسي بارها به گوش رسيده است ؟ مردي كه دكل را دزديد كه بود؟

رضا مصطفوي طباطبايي
رضا طباطبايي كه پس از دستگيري شريكش در ايران بيش از پيش تلاش دارد از خود در برابر اتهامات مطرح شده دفاع كند، مي گويد بابت حق دلالي خريد اين دكل سه ميليون دلار دريافت كرده است . به گفته وي بخش عمده اي از اين پول به جيب كساني رفت كه در شركت تاسيسات دريايي فعاليت داشته اند .

حالا ديگر تمامي طرفين ماجرا تاييد مي كنند كه در جريان خريد اين دكل ، 20 ميليون دلاري قرار بود كميسيون پرداخت شود . هم طباطبايي قيمت واقعي دكل را 67 ميليون دلار اعلام مي كند ، هم نمايندگان مجلس و هم مسئولان وزارت نفت . با اين حال قراردادي به مبلغ 87 ميليون دلار براي خريد دكلي كه در دست تعمير بود ، منعقد مي شود .

 به نظر مي رسد دست اندركاران پرونده پيچيده دكل اين مبلغ را نيز كافي نمي دانند و داستان چنان پيچيده مي شود كه پول هدر رفته و دكل نيامده سر به 87 ميليون دلار مي زند . حالا تمام كساني كه در اين پرونده دخيل هستند ، تقريبا به سخن آمده اند . شيراني كسي كه شريك طباطبايي خوانده مي شود و خود طباطبايي مي گويد از سه سال و نيم پيش با او دچار مشكلات فراواني شده است، نيز دستگير شده و طباطبايي از آن سوي مرزها، هر روز خبري را روي خط مي برد .

هر چند مي گفتند در موناكو به سر مي برد ، اما رويترز حضورش در دوبي را تاييد كرده است . مي گويد با اينكه اتهامش ثابت نشده به ده ها ميليون لار پولش در ايران دسترسي ندارد. نقشش را در اين پرونده مي پذيرد و مي گويد از 15 سال قبل وارد حوزه تامين تجهيزات نفتي شده است . هفده سالگي از ايران خارج شده اما در تمام اين سال ها رفت و آمدي قابل توجه با داخل كشور داشته است. از سه سال پيش وقتي گذرنامه اش در ايران به مدت يك هفته ضبط شد، ترجيح داد آن سوي آب ها فعاليت خود را ادامه دهد . شايد در انتظار آن بود كه آب ها از آسياب بيفتد اما روند وقايع تازه آسياب را به حركت درآورده است .

 طباطبايي هر چند دخالت خود در موضوع معامله دكل را مي پذيرد اما مدعي است كه تنها 3 ميليون دلار دريافت كرده و خود اسناد مربوط به اين پرونده را در اختيار نمايندگان و دستگاه هاي نظارتي گذاشته است . او البته حرف هايي درباره يك قرارداد خريد لوله مي زند و مي گويد رقم اين قرارداد بزرگتر از اين حرف هاست . طباطبایی، درباره داستان دكل به رویترز گفت که دکلی با مالکیت شرکت رومانیایی « گروپ سرویسی پترولیر اس‌ای» یافته است اما به علت تحریم‌ها علیه شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، این معامله باید از طریق یک شرکت تجاری ثبت شده در ترکیه انجام می‌شد.

رادو پترسکو مدیر ارتباطات این شرکت رومانیایی به رویترز گفت: این شرکت طباطبایی را نمی‌شناسد. اتهامات وی پوچ و نادرست است. اطلاعات این فرد که دلال نامیده می‌شود، درست نیست. این شرکت در گذشته 2 دکل نفتی در ایران داشته است و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به ایران بازخواهد گشت.»

 مراد شيراني
 مي‌گويند در دهه هاي قبل به عنوان دهه‌های قبل به عنوان مبتکر نمونه صنعت نفت معرفی شده بود.برخي ديگر وي را به عنوان دلال نفتي معرفي مي كنند، دلالي شناخته شده . او در دوران مدیرعاملی علی طاهری در شرکت تأسیسات دریایی (سال‌های ٩٠ تا ٩٢) مشاور مدیرعامل بوده و قرارداد خرید دکل نفتی هم در همان بازه زمانی یعنی در سال ٩١ منعقد شده است.

طباطبايي مي گويد با اعمال نفوذ شيراني و مشكلاتي كه وي برايش ايجاد كرده بود، پاسپورتش ضبط شده و شركتي كه هر دو سهامدار آن بودند دچار مشكل شده است . مصطفوي نيز مانند برخي ديگر وي را متهم به خروج پول از اين شركت كرده است . شيراني كه حالا در بازداشت به سر مي برد، اتهاماتي را به طباطبايي وارد كرده و تلاش دارد وي را متهم اصلي كه از كشور فرار كرده معرفي كند .

شيراني كه به نوشته برخي رسانه ها ارتباطات خوبي با يكي از وزراي نفت در دولت سابق داشته، پيش از اين گفته است: برخی افراد خاصی که دارای ارتباطات ویژه با فردی به نام رضا طباطبایی بودند، با اعمال نفوذ و فشار بر شرکت تأسیسات دریایی، شرکت را مجبور به پرداخت ٨٠ درصد باقی‌مانده قیمت قبل از تحویل دکل می‌کنند. پس از اینکه این پول به حساب شرکت Dean واریز می‌شود، این شرکت با گرفتن پول و واریزنکردن آن به حساب شرکت رومانیایی، باعث می‌شود شرکت رومانیایی دکل را به شرکتی دیگر بفروشد و دست شرکت تأسیسات دریایی هم از دکل کوتاه بماند.او در شركت سپنتا با طباطبايي شراكت داشته است. طباطبايي نيز از ديگر سو شيراني را متهم مي كند كه نقشه داشت 10 درصد سهام وي درشركت مشتركش با شيراني را صاحب شود .

 علي طاهري مطلق 
او مديرعامل وقت شركت تاسيسات دريايي است . كسي كه امضايش پاي رسيد دريافت دكل وجود دارد . موضوع را هم طباطبايي تاييد كرده است، هم نادر قاضي پور اما با اين حال خودش اين موضوع را قبول ندارد و گوشه اي از داستان را به جعل گره مي زند . او درباره امضايش پاي رسيد تحويل دكل به روزنامه جمهوري اسلامي مي گويد: محال است من چنین بی‌عقلی کرده باشم، خوب حال فرض هم که داشته باشند. اولا به من نشان دهد که این مدارک چیست؟ "ط" (طباطبايي) آدم جاعلی است. چون ارسال Delivery note از طریق فرایندهایی صورت می‌گیرد که باید کلاس، بیمه، مالک، خریدار، هم در آن قید شده باشد و صورت جلسه شده باشد.فرض کنید من بی‌عقلی کرده‌ام و نوشته باشم دکل تحویل شد، بدرد چه کسی می‌خورد، چه کسی مدعی است؟

 به گفته وي وقتي وارد شركت تاسيسات دريايي شده است، مديرعامل پيشين شيراني و طباطبايي را به وي معرفي و تاكيد كرده است اين افراد مي توانند براي تو دكل تامين كنند . درباره اينكه چرا دلالان را به مشاور تغيير نقش داده نيز توضيحاتي پراكنده داده و مي گويد: هیچ نهادی این آقایان را معرفی نکرد حتی به صورت غیررسمی، فقط مدیر قبلی موقع تحویل شرکت گفتند، تنها کسی که می‌توانند کار واسطه‌گری دکل را بکند، همین آقایان هستند و من هم کسی را نمی‌شناختم. یک موقع است دلالی به معنی منفی، منفی است اما کار دکل بالاخره یک واسطه‌ای نیاز دارد و این طبیعی است، البته این آقایون در کارشان کم حرفه‌ای نیستند.

او درباره چرايي پرداخت پول با وجود عدم دريافت دكل گفته است : انگار مملكت گل و بلبل بود كه هر زمان مي خواهي پول پرداخت كني . در صورتی که بهترین حالتی که می‌شد پول را دنبال کرد سه ماه کمتر نبود. پول‌ها از چه طریق فرستاده می‌شد؟ اگر شما آقای جشن ساز را پیدا می‌کردید از طریق نیکو به پیمانکاران پول پرداخت می‌کردند، شرکت نیکو از ما در مورد طلب پیمانکاران نظر می‌خواست. مگر می‌شد به سادگی مثلا این 10 میلیون دلاری که دستور پرداختش را داده بودی، بفهمی که کجا رفته؟ بابک زنجانی و امثال او واسطه انتقال پول بودند و باید دو ماه دنبال پول می‌گشتی تا ببینی کجا رفته. علت اینکه بین پرداخت‌های ما فاصله افتاد این بود که زمانی ما دستور انتقال پول را داده بودیم که کار داشت تمام می‌شد. منتها زمانی این پول‌ها پرداخت شد که طرف مقابل طبق مفاد قرارداد، قرارداد را فسخ کرده بودند البته اگر کلک نزده باشند. بنابراین اصراری نبوده که وقتی قرارداد فسخ شده و ما هم با علم اینکه قرارداد فسخ شده، پول بدهیم.لذا به محض اینکه فهمیدیم قرارداد فسخ شده، فهمیدیم که پول‌ها پرداخت شده است.

هر چند وي نام مديرعامل پيشين تاسيسات دريايي مسعود سلطان پور را به ميان مي آورد و مدعي است كه او با طباطبايي و شيراني اشنايي داشته اما وي هنوز صحبتي در اين خصوص نكرده است.

 محسن مهاجراني
 پاي او نيز به پرونده دكل گمشده باز شد . برخي وي را يكي از دلالان دكل معرفي مي كردند . مسعود ميركاظمي ، وزير پيشين نفت صراحتا از وي نام برد . همين مساله سبب شد شكايتي را به دستگاه قضايي ارائه دهد . طباطبايي ارتباط با وي را تاييد كرده و مي گويد قراردادي با مهاجراني داشته است . طباطبايي درباره وي مي گويد: بین من و آقای مهاجرانی یک قرارداد قانونی وجود دارد که شاهد آن هم خود آقای شیرانی بوده و آن را تأیید می‌کنم. اما یک قرارداد جعلی هم توسط يكي از رسانه ها منتشر شده است. تنها چیزی که وجود دارد قراردادی بین من و آقای مهاجرانی است درباره نحوه تعلق‌گرفتن حق‌الزحمه که این قرارداد با نظر و هدایت شخص آقای طاهری و آقای شیرانی امضا شده است .

عمر کامل السواده
 او پادوي عمر است يا عمر پادوي او؟ مردي كه وي را اردني الاصل معرفي كرده اند، مالك شركت dean  معرفي مي شود . طباطبايي مدعي است به وي اعتماد نداشته به همين خاطر از وي ضمانت دريافت كميسيون را گرفته است .

 هر چند وي تا كنون به حرف نيامده اما اطلاعاتي كه راجع به شركت وي در تركيه منتشر شده نشان مي دهد اين شركت با هدف انعقاد اين قرارداد خريد دكل براي ايران راه اندازي شده و از اين رو مي توان او را ضلعي از اضلاعي چند ضلعي دكل دانست .

طاهري مطلق مي گويد پول به شركت وي پرداخت شده است . درباره منشا پول نيز توضيح داده است: پول از شرکتCPTDC چین آمده. پول پیمانکاران از طریق بانک کونلون در چین پرداخت می‌شد که عمده پول‌ها در این بانک قرار داشت. ما هم برای انتقال این پول منبع دیگری غیر از این بانک نداشتیم. این بانک آن زمان 8 در صد کارمزد می‌گرفت و تازه به خارج از چین هم پرداخت نمی‌کرد. سه ماه طول کشید تا ما این شرکت را متقاعد کردیم که شما یک شرکت دولتی هستید و با ایران هم کار می‌کنید از آن شرکت خواستیم که شما بانک کونلون را متقاعد کنید تا این پول به شما منتقل شود و از آن طریق به شرکت" دين"، اما این شرکت در دو سه مرحله پول را پرداخت کرد.لذا از نظر من نه دکلی گم شده ونه پولی.شرکت رومانیایی، بدون اینکه به ما اعلام کنند قرارداد را فسخ کردندو دعوای حقوقی را علیه آقای "ع" در لندن اقامه کردند که ما یک قراردادی داشتیم که به آن عمل نکرده‌اند و از این بابت متضرر شده‌ایم.

طباطبايي نيز در اين باره مي گويد: آقای عمر یک شرکت به نام DEAN LEGAL در امارات دارد و شرکت دیگری هم به نام DEAN INTERNATIONAL را در اروپا برای این معامله ثبت کرده است.وي تعلق اين شركت به خودش را تكذيب كرده و مدعي است آنها كه رد شركت تاسيسات دريايي در اين پروژه بودند مي دانستند اين شركت به من تعلق ندارد.

و ديگران
 زنگنه وزير فعلي نفت وقتي تاييد كرد دكل گم شده است، همه را به ياد سخنان نادر قاضي پور نماينده مجلس شوراي اسلامي انداخت . كسي كه براي اولين بار از راز دكل گمشده در دولت دهم پرده برداشت . مي گويند پول دكل به شركت رومانيايي پرداخت نشده است . اين شركت دكل را دوباره با استناد به فسخ قرارداد فروخته و اطلاعات منتشره بر فعاليت اين دكل در مكزيك دلالت دارد . بسياري تلاش كرده اند داستان دكل را به تسويه حساب هاي سياسي گره بزنند و در سايه دكل پرونده هايي ديگر را رو كنند اما پرونده دكل آن قدر هيجان انگيز هست كه رويترز نيز وارد بازي آن شود . 
 
منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین