کد خبر: ۳۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
منصوری آرانی:

هیات رییسه جلوی زاویه دار شدن کمیسیون برجام را بگیرد

عضو کمیسیون بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با رد نبود نگاه سیاسی در این کمیسیون گفت: به غیر از دو جلسه اول، دیگر جلسات با تنش همراه بود .مسیر کمیسیون برجام در حال زاویه دار شدن و انحراف از مسیر اصلی خود است. هیات رییسه باید جلوی این مسیر را بگیرد
آفتاب‌‌نیوز : عباسعلی منصوری آرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه روز گذشته کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: وی مطالبی را مطرح کرد و بر این اعتقاد بود که کسانیکه در گذشته می مانند، آینده را از دست می دهند و ما باید نگاه روبه جلو داشته باشیم.

وی به نقل از شمخانی اظهار داشت: باید تهدیدات به فرصت ها تبدیل شود و درباره چگونگی این موضوع توضیحاتی ارایه کرد.

نماینده مردم کاشان در مجلس درباره حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در نشست روز گذشته نیز گفت: نمایندگان عضو کمیسیون سوالاتی درباره تاریخچه غنی سازی 20 درصد و چه زمانی سانتریفیوژهای IR2 ساخته شده است، به دلیل اینکه برخی افراد استفاده از آنرا به نام خود می دانستند، مطرح کرد.

وی به نقل از صالحی تصریح کرد: رییس سازمان انرژی اتمی از نمایندگان خواست که با این سازمان مکاتبه کنند تا سازمان بتواند سوالات نمایندگان را به همراه مدارک مورد نیاز به آنها توضیح دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سخنان روز گذشته صالحی نشان داد که وی به حوزه کاری خود اشراف دارد و از تاریخچه فعالیت های هسته ای کشورمان کاملا مطلع است.

وی تصریح کرد: صالحی همچنین درباره چگونگی شروع مذاکرات و شرایط حاکم بر آن در مسقط، بطور کامل توضیح داد و دیدگاه وی این بود که ما همه باهم در این موضوع شریک هستیم و مربوط به این دولت یا دولت قبلی نیست چون منافع نظام در میان است.

منصوری آرانی گفت: روز گذشته آقای صالحی برای پاسخ به برخی سوالات به کتاب برجام و متن انگلیسی آن مراجعه کرد و پاسخ نمایندگان را به خوبی داد به شکلی که آنها قانع شدند و سخنان وی بسیار مهم بود.

وی درباره اینکه آیا در کمیسیون ویژه این موضوع که مجلس می تواند با ارایه طرحی و قانونی کردن آن دولت را ملزم به ارایه لایحه برجام به مجلس کند، مطرح شده است یا خیر اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون مطرح نشده و فکر می کنم که باید در این زمینه هیات رییسه مجلس تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره این موضوع که نظرات این کمیسیون فقط جنبه مشورتی با هیات رییسه مجلس دارد و این هیات رییسه است که پیشنهادات کمیسیون برجام را اعلام وصول خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: این کمیسیون نیز در مسیر قانونی دیگر کمیسیون های مجلس باید حرکت کند و پیشنهادات خود را می تواند برای تصویب نمایندگان به هیات رییسه ارایه دهد وگرنه به خودی خود جایگاه قانونگذاری ندارد.

وی درباره دعوت کمیسیون ویژه برجام از اساتید دانشگاه در رشته حقوق بین الملل نیز گفت: برای اینکه منافع ملی را مد نظر قرار دهیم باید از حقوقدانان وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، رییس دانشکده های حقوق علامه طباطبایی، تهران و دانشگاه آزاد برای نست در کمیسیون برجام دعوت کنیم و هرچه از شخصیت های حقوقی شناخته شده در جلسات کمیسیون بیشتر باشند در کنار شخصیت های سیاسی، بهتر می توانیم به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

منصوری آرانی با تاکید بر ارایه مدارک سخنان جلیلی درباره صرف نظر کردن کشورمان از 100 حق مسلم خود در زمینه هسته ای نیز ادامه داد: ما باید بدانیم که چه چیزی بدست آورده و چه چیزی را از دست داده ایم و ممکن است که گوینده بر روی موضوعی تاکید و مطلبی را مطرح کند اما شنونده نیز باید درباره آن با دلیل و مدرک تصمیم گیری صحیحی داشته باشد به همین دلیل باید مدارک سخنان جلیلی در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رسانه ها وظیفه روشن گری دارند، خاطر نشان کرد: منتقدین هسته ای نیمه خالی لیوان را می بینند و در باب آن سخن می گویند ولی ممکن است ادعاهای مختلفی را شنیده و از این به بعد هم بشنویم ولی باید بدانیم که اگر خود ما در این جایگاه بودیم چه تصمیمی می گرفتیم و با عملکرد خودمان در گذشته مقایسه کنیم و مسلما بصورت تئوری خیلی کارها و حرف ها را می توان گفت.

نماینده مردم کاشان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نگاه سیاسی در کمیسیون برجام وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: دو جلسه اول این موضوع رعایت شد، اما پس از آن و بخصوص جلسات کمیسیون اخیر به سمت زاویه دارشدن درحال حرکت است و این خطرناک است و هیات رییسه مجلس و کمیسیون باید جلوی زاویه دار شدن را بگیرد.

وی گفت: به غیر از دو جلسه اول که تا حدودی بدون نگاه سیاسی برگزار شد، جلسات بعدی از مسیر خود منحرف شده که برای بررسی برجام بسیار خطرناک است و اگر می خواهیم که جلسات بعدی آرام تر برگزار شود، آقای زاکانی باید جلوی انحرافات و زاویه دار شدن جلسات کمیسیون را بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین