کد خبر: ۳۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۶

مردم سالاري در جهان عرب پيشرفتي نداشته است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، در سومين «گزارش توسعه حقوق انساني اعراب كه با حمايت سازمان ملل منتشر شد، آمده است: اصلاحات به عمل آمده اغلب ابتدايي و ناقص است و در اين منطقه كه برخي از مهمترين دولت هاي ديكتاتوري قرار دارند، براي پايان دادن به سركوب، تلاش كافي صورت نمي گيرد.

طبق اين گزارش آمريكا كه اعلام مي كند سياستش در جهت ارتقاي مردم سالاري در اين منطقه است به دليل سياست خود در قبال اسرائيل، اقداماتش در عراق و اتخاذ تدابير امنيتي كه اعراب را تحت تأثير قرار داده است، در يك روند بين المللي مشاركت كرده كه مانع پيشرفت شده است.

در اين بيانيه آمده است: «در مجموع، هيچ بهبود قابل ملاحظه اي در توسعه انساني جهان عرب حاصل نشده است.»

اين گزارش قبل از برگزاري انتخابات عراق و وقايع اخير لبنان تهيه شده است.

بحث برانگيزترين بخش اين گزارش با عنوان «به سمت آزادي درجهان عرب» اشغال سرزمين هاي فلسطين توسط اسرائيل و اشغال عراق توسط آمريكا و متحدان اين كشور را به عنوان نقض آزادي و ايجاد موانعي در جهت توسعه حقوق بشر در اين منطقه توصيف مي كند.

در اين گزارش آمده است: اشغالگران به دولت هاي عرب بهانه اي براي به تعويق انداختن روند دموكراسي مي دهند و اصلاح طلبان عرب را مجبور مي كنند تا قسمتي از توان خود را از مسأله اصلاحات و تقويت گروه هاي افراطي كه از خشونت حمايت مي كنند، منحرف كنند.

اين گزارش افزود: آمريكا نيز با استفاده مكرر و يا تهديد به استفاده از حق وتوي خود در شوراي امنيت سازمان ملل، اين نهاد جهاني را تضعيف كرده و اين امر اسرائيل را قادر به ساخت شهرك هاي جديد يهودي نشين و ادامه ساخت ديوار حائل در كرانه غربي كرده است.

گزارش ياد شده افزود: اين مسأله بسياري از ساكنان منطقه را بر آن داشته است كه نسبت به كسب عدالت از سوي حاكميت جهاني نااميد شوند كه اين امر مي تواند موجب تشديد گرايش به سمت افراطي گرايي شود.

بنابر گزارش مزبور، اشغال عراق، آلام بشري را افزايش داده و به دليل ناموفق بودن آمريكا در اجراي تعهداتش مبني بر محافظت از شهروندان، عراق شاهد «فقدان بي سابقه امنيت داخلي» بوده است.

در اين گزارش آمده است: مقامات تحت امر آمريكا پس از ويراني يك كشور قديمي، در احداث كشوري جديد به پيشرفت اندكي دست يافته اند. به رغم گزارش هاي خوش بينانه منتشر شده از سوي نيروهاي اشغالگر و دولت آمريكا، عملكرد آنها همچنان ناكارآ و ناقص است.

روشنفكران عرب در تحليل خود، كشف نفت، ايجاد «اسرائيل»، پديده ايجاد كشورهاي وابسته در دوران جنگ سرد و ماهيت متزلزل و غيرطبيعي بيشتر كشورهاي عربي ايجاد شده در دوره استعمارزدايي را ريشه هاي فلسفه تمركز قدرت در خاورميانه دانستند.

در گزارش اين روشنفكران آمده است كه واكنش آمريكا به حملات 11 سپتامبر 2001 ميلادي عليه اين كشور، به ابهام رفتار غرب در قبال حقوق بشر در خاورميانه افزود.

روشنفكران عرب در اين گزارش هشدار داده اند كه استمرار وضعيت سركوبگري موجود، احتمالاً وقوع درگيري هاي اجتماعي شديدتري را به دنبال خواهد داشت.

گزارش ياد شده ادامه مي دهد كه مي توان مانع وقوع فاجعه شد و چاره آن پيگيري يك روند عميق، تاريخي و مسالمت آميز براي تغيير سياسي از طريق مذاكره است كه نتيجه مطلوب، توزيع مجدد قدرت در درون جوامع عرب، بازگرداندن حاكميت به صاحبان حقيقي آن، يعني اكثريت مردم در جهان عرب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین