کد خبر: ۳۱۸۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
فصل جدید روابط دنیا با ایران؛

پیروزی دیپلماسی پیام سفر هاینس فیشر به ایران

سفر هاینس فیشر به تهران به عنوان نخستین رییس جمهوری کشور عضو اتحادیه اروپا پس از توافق اخیر هسته ای و امضای چهار یاداشت تفاهم، پیام خاص خود را به محافل سیاسی و رسانه ایی اروپا منتقل کرد و نشان داد که دیپلماسی پیروز است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اتریش 17 شهریور ماه جاری به دعوت دکتر حسن روحانی برای دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرد، سفری که علاوه بر دیدار و گفت و گو با مقامات عالی رتبه ایران، امضای چهار سند همکاری را به همراه داشت.

1- یادداشت تفاهم همکاری زیست محیطی
2- یادداشت تفاهم تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی
3- یادداشت تفاهم گفت وگوهای سیاسی بین وزارت امور خارجه ایران و وزارت فدرال در امور اروپا و خارجه اتریش
4- یادداشت تفاهم گفت وگوهای بین المللی ادیان

در این سفر، وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد که معاونت صدراعظم را برعهده دارد، وزیر امورخارجه، رییس اتاق بازرگانی، مقام های علمی، دانشگاهی، فرهنگی و جمع کثیری از نمایندگان شرکت ها و صاحبان صنایع اتریشی در جمعی 250 نفره فیشر را همراهی کردند.
اگرچه اتریش روابطی صدها ساله با ایران دارد و اکنون از نخستین پیشگامان دور تازه همکاری اقتصادی با ایران و یکی از نخستین حلقه های اتصال میان ایران و اروپا در شرایط پس از توافق است، اما این سفر با خشم صهیونیست ها و حامیان اندک این رژیم در اتریش مواجه شد.
آن ها پیش و پس از سفر رییس جمهوری اتریش به ایران و دیدار با دولتمردان به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، از فیشر انتقاد کردند که چرا به تهران آمده است زیرا آن ها این سفر را متناقض با منافع رژیم صهیونیستی می دانستند اما در مقابل هاینس فیشر از سفر خود به ایران حمایت کرد و آن را نقطه عطفی در بهبود روابط همه جانبه با ایران دانست.
فیشر در این سه روز با مقامات عالی رتبه ایران از جمله رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره مناسبات دو کشور، مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد که آن را از نظر می گذرانیم.
رییس جمهوری اتریش عصر دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، در تمام مدت سفر سه روزه فیشر به تهران، نعمت زاده او را همراهی می کرد شاید از آن جهت که جنبه اقتصادی سفر وی به تهران پررنگ تر بود.

***دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی
یکی از برنامه های مهم رییس جمهور اتریش دیدار عصر سه شنبه با رهبر معظم انقلاب بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به دشمنی دولت آمریکا با انقلاب اسلامی به دلیل از دست دادن منافع خود در ایران، دنباله روی برخی کشورهای اروپایی از سیاست های خصمانه آمریکا در قبال ایران را غیر منطقی خواندند و خاطرنشان کردند: البته اتریش جزء این دسته از کشورها نیست و لازم است مقامات دو کشور برای تقویت هر چه بهتر روابط برنامه ریزی و پیگیری کنند.
ایشان با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای تقویت روابط دو کشور، در پاسخ به سوال رییس جمهوری اتریش درباره آینده روابط ایران و کشورهای اروپایی، گفتند: تاکنون صحبت هایی از طرف دولت هایی اروپایی مطرح شده است اما باید منتظر آثار عملی این اظهارات بود.
فیشر در این دیدار از نگاه مثبت رهبر انقلاب به اتریش ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد که گفت وگوهای وی با دکتر روحانی خوب بود و فرصت جدیدی برای همکاری های مشترک به وجود آمده است.

**دیدار با دکتر روحانی
نخستین برنامه روز سه شنبه استقبال رسمی رییس جمهوری از فیشر بود، پس از آن دو رییس جمهور وارد مذاکره دوجانبه شدند و گفت و گوها با مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور ادامه یافت.
نشست خبری مشترک دکتر روحانی و فیشر پایان بخش نخستین برنامه رییس جمهوری اتریش در تهران بود.
رییس جمهور 76 ساله اتریش این نشست خبری، توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 را باز شدن فصلی جدید در کتاب تاریخ روابط ایران و دیگر کشورها دانست و افزود: ما تلاش داریم روابط اقتصادی خود را حداقل به صورت کوتاه مدت تا پایان امسال به حجم 300 میلیون یورو برسانیم یا نزدیک کنیم و پیش بینی می کنیم که پس از آن هم رشد فزاینده داشته باشد.
فیشر خاطرنشان کرد: اگر از من درصد و عدد می خواهید باید بگویم که ما به دنبال این هستیم که 50-50 باشیم یعنی این که کسی سهم بیشتری از این تبادل نسبت به دیگری نداشته باشد و این به نفع دو کشور خواهد بود.

***ساختار قضایی مستقل ایران نکته ای جالب توجه برای فیشر
فیشر عصرسه شنبه هم با آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار رییس جمهور اتریش با استقبال از پیشنهاد آیت الله آملی لاریجانی درباره برگزاری گفت وگوهایی در سطح علمی در خصوص مفاهیم حقوق بشری، گفت: با این پیشنهاد شما بسیار موافق هستم و درباره آن فکر خواهم کرد و نتیجه آن را از طریق سفیر خود در ایران به اطلاع خواهیم رساند.
فیشر افزود: ساختار قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران بسیار جالب است و در قوانین ما چنین ساختاری برای قوه قضاییه مجزا پیش بینی نشده است.
رییس جمهور اتریش با تاکید بر ضرورت توجه به مفاهیم حقوق بشری افزود: با شما موافقم که در هیچ کشوری حقوق بشر به طور کامل رعایت نمی شود اما این موضوع نباید به هدف غایی ما که رسیدن به شأن و منزلت انسانی است لطمه وارد کند.

***نشست تجاری بازرگانان ایرانی و اتریشی
شرکت در نشست تجاری ایران و اتریش یکی دیگر از برنامه های فیشر در تهران بود، بیش از 200 شرکت ایرانی و اتریشی عصر روز سه شنبه در محل اجلاس سران گرد هم آمدند تا باب همکاری های جدید بین دو کشور باز شود.
رییس جمهوری اتریش در این نشست با اشاره به حضور هیات 250 نفره همراه خود، گفت: این هیات طیف وسیعی از فعالیت ها در بخش های مختلف را در برمی گیرد و مایلم ابراز علاقه مندی دولت ائتلافی اتریش را برای همکاری خوب با ایران ابراز دارم.
رییس جمهوری اتریش خاطرنشان ساخت: دولت ائتلافی اکنون بر برقراری همکاری های اقتصادی با ایران به اتفاق نظر رسیده و این موضوع مورد حمایت دو حزب ائتلافی قرار دارد.
وی اضافه کرد: دو کشور در سال های آینده شاهد همکاری های روبه رشد خواهند بود و اتریش به عنوان یک کشور مستقل در جهان نقش کم اهمیتی ندارد و این موضوع در آینده همکاری ها بسیار اثرگذار خواهد بود.

**دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی / افتخار اتریش به میزبانی مذاکرات
در ادامه برنامه های کاری فشرده فیشر، وی عصر سه شنبه با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کرد.
فیشر در این دیدار سفر خود به تهران را علامتی روشن از تمایل اتریش برای توسعه همکاری های مشترک با تهران در آینده است و تاکید کرد که درهای اتحادیه اروپا برای گفت و گو پیرامون راه های بسط این همکاری ها در زمینه مسائل مهم منطقه ای و بین المللی و تحولات مربوطه باز است.
رییس جمهور اتریش ادامه داد: اتریش از میزبانی مذاکرات هسته ای اخیر خرسند و مفتخر است و اکنون وقت آن است که با توافق اخیر میان ایران و 1+5 تمام تلاش و همت خود را مصروف تحقق اهداف توسعه همکاری های اقتصادی در جهت منافع متقابل کنیم.

***دیدار با رییس مجمع تشخیص مصلحت
دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی برنامه بعدی رییس جمهور اتریش بود، فیشر در این دیدار با تاکید بر این که اولویت کشور ما همکاری مسالمت آمیز و مبتنی بر احترام متقابل با سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است، افزود: کشورهای اروپایی به این اصل اصولی رسیده اند که فائق آمدن بر مشکلات جهانی از راه گفت وگو میسر است.
رییس جمهوری اتریش خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: زندگی نامه جناب عالی را به خوبی مطالعه کرده ام و مایلم ارزیابی جناب عالی را درخصوص نتایج گفت وگوهای ایران با کشورهای 1+5، فرصت های ایجاد شده پس از توافق با این کشورها، بحران های منطقه ای به ویژه بحران کهنه در کشور سوریه و آینده روابط ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا جویا شوم.
وی با تأیید سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص خطر جدی و روزافزون گسترش تروریسم در جهان، گفت: سخنان جناب عالی در این خصوص به خوبی درک می کنم، زیرا معتقدم خطر گسترش تروریسم برای کل جهان خطرناک است.

** روز سوم؛ بازدید ازاصفهان
هاینس فیشر و هیات بلند پایه اتریشی روز چهارشنبه در آخرین روز سفر خود به ایران به اصفهان رفتند تا با بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران آشنا شوند.
فیشر در این سفر یک روزه، از بناهای تاریخی مجموعه میدان امام (ره)، باغ موزه چهلستون، سی و سه پل و بازارهای قدیمی اصفهان دیدن کرد.
رییس جمهوری اتریش و هیات همراه، همچنین در بازدید از میدان تاریخی نقش جهان از واحدهای تولید صنایع دستی از جمله هنر مینیاتور بازدید کرد و با این هنر- صنعت آشنا شد.
فیشر در اصفهان با اشاره به این که ایران از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است، گفت: اتریش نیز در زمینه گردشگری دارای دانش و تجربیات خوبی است و این ظرفیت ها می تواند همکاری های دو کشور در زمینه گردشگری را توسعه دهد.
رییس جمهوری اتریش از اصفهان به عنوان گوهر بی بدیل نام برد و افزود: بی دلیل نیست که این شهر به عنوان یکی از قطب های فرهنگی دنیا شناخته می شود.
وی اضافه کرد: یکی از خواسته من و همسرم در سفر رسمی به ایران، بازدید از اصفهان بود و خوشحال و سپاسگزارم که مقامات ایرانی زمینه این سفر را فراهم کردند.

***توسعه همکاری های گردشگری دو کشور
وی یکی از محورهای توافق های انجام شده در تهران را توسعه همکاریهای گردشگری بیان کرد و افزود: در سفر به اصفهان نیز با استاندار اصفهان توافق کردیم که استاندار ایالت سالزبورگ اتریش که یکی از قطب های گردشگری این کشور است در دو ماه آینده به اصفهان سفر کند.

***امضا نخستین توافقنامه نفتی ایران و اتریش
انعقاد نخستین توافقنامه همکاری های نفتی ایران و اتریش بین دانشگاه صنعت نفت ایران و دانشگاه تکنیک مونتان اتریش در جریان سفر فیشر به تهران را نیز می توان آغاز رسمی همکاری های علمی و مهندسی بین ایران و اتریش دانست.
حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 44 درصد رشد داشته است که این امر نیز یکی دیگر از نشانه ها و علائم تمایل طرف اتریشی برای حضور در بازار پر رونق ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین