کد خبر: ۳۱۹۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

100 نفر مسموم در اثر انتشار گاز کلر در قلعه چنعان

انتشار گاز کلر در روستای قلعه چنعان در شهرستان کارون، ۱۰۰ نفر از مردم این روستای همجوار اهواز را راهی بیمارستان کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام اهالی روستا، شب گذشته بوی مشکوکی در هوای روستای قلعه چنعان پیچید که علاوه بر اینکه بوی آن قابل‌تحمل نبود، باعث تنگی نفس برخی از اهالی شد به‌گونه‌ای که به یک‌باره اهالی روستا در خیابان‌ها و خانه‌های خود به‌سختی نفس می‌کشیدند.

حضور به‌موقع آتش‌نشانان


رئیس روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیات این حادثه اظهار کرد: شب گذشته رأس ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه، شهروندان قلعه چنعان با تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اهواز از  بوی نامطبوع و مشکوک در هوا و همچنین ایجادمشکل تنفسی برای برخی ساکنان خبر دادند.

مقصود حق‌شناس افزود: ستاد فرماندهی ۱۲۵ بدون درنگ از نزدیک‌ترین ایستگاه یک تیم شناسایی علت شامل یک دستگاه خودروی امداد و نجات و یک دستگاه خودروی اطفای حریق به محل اعزام کرد.

رئیس روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز تصریح کرد: فرمانده تیم اعزام شده با استفاده از تجهیزات تخصصی، وجود گاز کلر را در هوا تائید و مراتب را به مرکز ۱۲۵ آتش‌نشانی  گزارش و تقاضای اعلام وضعیت خاص کرد.

حق‌شناس عنوان کرد: ستاد فرماندهی ۱۲۵ با توجه به تجربیات خود در مواجه با چنین شرایطی مراتب را سریعا به مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز، پلیس ۱۱۰، اورژانس، ستاد بحران استانداری و شهرداری، فرماندار اهواز و سایر مسئولان اعلام و آنها را از انتشار گاز کلر در منطقه و سایر احتمالات مطلع کردند.

وی بیان کرد: با سرعت عمل کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز منبع انتشار گاز کلر که یک سیلندر بود، شناسایی و راه انتشار گاز مسدود و سیلندر با رعایت نکات ایمنی به سازمان آتش‌نشانی انتقال داده شد

رئیس روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز یادآور شد: از تمام دستگاه‌های انتظامی، امدادی و درمانی به دلیل سرعت عمل و هماهنگی که با سازمان آتش‌نشانی داشتند، کمال تشکر و سپاس را دارم. مجموعه دستگاه‌های مذکور در کمترین زمان با تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز در محل حادثه حضور پیدا کردند.

۳۰  نفر در گازگرفتگی قلعه چنان مصدوم شدند


رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان نیز از مصدومیت ۳۰  نفر در گازگرفتگی روستای قلعه چنان شهرستان کارون خبر داد.

رضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه شب گذشته حادثه مسمومیت با گاز کلر به فوریت‌های پزشکی خوزستان گزارش شد.

وی افزود: محل این حادثه در روستای قلعه چنان شهرستان کارون بود. متأسفانه در این حادثه ۳۰  نفر مصدوم شدند.

رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان در ارتباط با علت حادثه گفت: فوریت‌های پزشکی تنها برای انتقال بیماران در محل حادثه حضور پیدا کرده و علت حادثه را مسئولان باید اطلاع‌رسانی کنند.

مراجعه ۱۰۰ نفر به بیمارستان


مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اما ابعاد بیشتری از این حادثه را در اختیار خبرنگار مهر قرار داد و گفت: حوالی ساعت ۲۱ و ۲۰ دقیقه در یک کارگاه در روستای قلعه چنعان، یک کارگر یک کپسول گاز کلر را باز می‌کند و این امر باعث مسمومیت ضعیف تا متوسط اهالی منطقه می‌شود.

میثم معزی افزود: از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه حدود ۱۰۰ بیمار به علت استنشاق گاز کلر به بیمارستان سینا مراجعه می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی نیز برای مداوای سریع اهالی، اقدام به اعزام پزشک متخصص به اورژانس بیمارستان سینا کرد.

وی افزود: از میان این ۱۰۰ نفر، ۶۵ نفر با حالت عمومی خوب بلافاصله بعد از انجام برخی مراقبت‌ها از بیمارستان مرخص می‌شوند، ۱۵ نفر در بخش بستری شدند و ۲۰ نفر به بیمارستان‌های گلستان و امام اهواز منتقل شدند تا مداوای بیشتری روی آنها صورت بگیرد.

معزی توضیح داد: یک اتوبوس آمبولانس و پنج دستگاه آمبولانس نیز برای رسیدگی فوری به بیماران به بیمارستان سینا اعزام شد تا رسیدگی به بیماران سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوشبختانه شرایط بیمارستان تا ساعت یک ‌شب به حالت عادی برگشت.

روستای قلعه چنعان در جنوب شرق اهواز و در کنار شرکت صنایع فولاد خوزستان با مسافتی کمتر از ۱۲کیلومتر از مرکز شهر اهواز،   مساحت ۱۵هکتار با جمعیت ۱۶ هزار نفری بر اساس برخی آمار دومین روستای بزرگ کشور به شمار می‌رود.

درباره تاریخچه این روستا گفته می‌شود چنعان نام مردی بوده که دارای خانه‌ای بزرگ، شبیه قلعه با حدود ۴۰ تا ۵۰ اتاق بود که بسیاری از کشاورزان منطقه، اقوام و فرزندان وی در هر یک از آن اتاق‌ها زندگی می‌کردند و این روستا به علت وجود همین قلعه به روستای قلعه چنعان معروف شده است.

از گاز کلر در صنایع باتری‌سازی، آرایشی و بهداشتی، نساجی و برودتی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر اینکه کلر در ساخت بلیچ (یا هیپوکلریت سدیم) که یکی از اجزای اصلی فرآورده‌های سفیدکننده‌ی خانگی است مصرف دارد، برای ضدعفونی آب آشامیدنی، تصفیه‌ی آب استخرهای شنا و فاضلاب‌ها نیز از آن استفاده می‌شود.

کلر در طبیعت به علت میل زیاد آن به واکنش‌پذیری به‌صورت آزاد یافت نمی‌شود و بیشتر به حالت ترکیب با سایر عناصر وجود دارد. کلر در شرایط متعارفی به‌صورت گازی به رنگ زرد مایل به سبز، محرک و با بوی نافذ است. از کلر در صنعت برای ساخت بسیاری از مواد شیمیایی مانند حلال‌های آلی کلره (نظیر کلروفرم، تری کلرواتان و تتراکلریدکربن) و سایر هیدروکربن‌های کلرینه آلیفاتیک و آروماتیک، آفت کش‌ها، مواد پلاستیکی و پلیمرها (مانند پلی وینیل کلراید و پلی کلروپرن)، کاغذ، سنتز اسید کلریدریک و هیپوکلریدریک، فسژن و کلریدهای فلزی استفاده می‌شود.

در موارد برخورد با بیماران دچار مسمومیت‌های شدید، انجام اقدامات درمانی اورژانس، تثبیت بیمار و انجام حمایت‌های قلبی و تنفسی الزامی است. در صورت تماس استنشاقی، خروج سریع بیمار از محیط آلوده و انتقال وی به محلی با هوای آزاد و تازه توصیه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین