کد خبر: ۳۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵

نابودی یک گیاه که در حفاظت از خاک نقش مهمی دارد+تصاویر

گونه تاغ به عنوان یک گونه مقاوم در مناطق خشک، کم آب و زمین‌های شور و کویری است، از زمانی که مبارزه با حرکت شن‌های روان و بیابانزدایی به صورتی سیستماتیک در کشور آغاز شد، گونه تاغ با تکیه بر رویشگا‌ه‌های طبیعی به عنوان یکی از گونه‌هایی انتخاب شد که برای مبارزه بیولوژیک در پدیده بیابانزایی و عرصه‌های احیاء در کویرهای دشت لوت و دشت کویر به طور وسیع مورد استفاده قرارگرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی تاغزار‌ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است و با کمبود بارندگی، آفت، افزایش سن زیستی، هجوم افراد سودجو به جهت قاچاق چوب و آتش کشیدن آن‌ها برای تهیه زغال و...، تاغزارها را به سمت قهقرا و نابودی پیش برده است.

به گزارش آفتاب، نابودی این گونه مهم و تأثیرگذار در اثر خشکسالی و همچنین مازاد بر آن، هجوم قاچاقچیان چوب و قطع نمودن ساقه‌های تنومند این درخچه، از واقعیات دیگر در کشور است.

تاغ‌زار‌ها نقش مهم و خوبی در حفاظت از خاک دارند، به لحاظ قرار گیری سمنان در منطقه کویری، هزاران هکتار از اراضی سمنان به شدت تحت تاثیر فرسایش باد قرار دارد و به عنوان کانون بحران بیشترین فرسایش بادی را دارد، این گیاه در مناطق کویری سبب می‌شود که خاک‌های ماسه‌ای سبک کمتر در معرض فرسایش و باد رفتگی قرار بگیرند و به عنوان باد‌شکن استفاده شوند.

منبع: ایسنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین