کد خبر: ۳۱۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
در واکنش به اظهارات سعید جلیلی درباره توافق هسته ای

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: مذاکرات تیم سابق خالی از حکمت و مصلحت بود

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، مذاکرات تیم سابق هسته ای در 6 سال گذشته را خالی از حکمت و مصلحت دانست و گفت: آقایان فراموش کرده اند که با حرف زدن های بی محابا بهانه به دست دشمنان می دادند و نتیجه آن 6 قطعنامه سازمان ملل علیه ایران شد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان روز دوشنبه در واکنش به اظهارات انتقادی سعید جلیلی در نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس افزود: آنچه در مذاکرات ایران و گروه 1+5 حاصل شد نتیجه ماه ها دیپلماسی تدبیر و اندیشه بود.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب همواره اعلام کرده اند سیاست خارجی ما براساس سه رکن عزت، حکمت و مصلحت است، خاطرنشان کرد: برجام را باید در یک نگاه کلی دید.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین گفت: تیم مذاکره کننده سابق هسته ای ممکن است مدعی باشند که در مذاکرات گذشته به دنبال عزت ایرانیان بوده اند اما از دو رکن دیگر سیاست خارجی که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند بی اعتنا بودند بنابراین نتیجه ملموسی از مذاکرات برای ملت بزرگ ایران حاصل نشد. 

دهقان ادامه داد: واقعیت این است که اگر سیاست خارجی دولت یازدهم به نتیجه رسید به دلیل آمیخته شدن دو عنصر حکمت و مصلحت بود، حکمت آن است که مسایل کشور را فقط هسته ای و حقوق ناشی از آن ندانیم چراکه موضوع هسته ای بخشی از سیاست خارجی ما بود نه همه آن.

وی تصریح کرد: آقایان می گویند براساس برجام ما برای سالیان طولانی از حقوق خود محروم شده ایم آیا آنها فراموش کرده اند که هر 6ماه یک بار از سهمیه فروش نفت ایران کم می شد و دشمنان پروژه عراقیزه کردن ایران را در سر می پروراندند؟ 

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: اگر انتخاب آگاهانه مردم در 24 خرداد 1392 رخ نمی داد و اگر دولت یازدهم نبود خواب های دشمنان تعبیر می شد از جمله این که ما به فصل هفتم منشور سازمان ملل و ذیل ماده 41 محکوم می شدیم و هیچ بعید نبود ما را به زودی به ذیل ماده 42 که موضوع آن برخورد نظامی است، بکشانند.

دهقان ادامه داد: حکمت اقتضا می کرد برای حفظ عزت ایرانی و جلوگیری از تبعات یک حمله نظامی هرچه سریع تر از ذیل فصل هفتم و ماده 41 و 42 خارج شویم.

وی تصریح کرد: صهیونیسم بین الملل که هم اکنون مخالف جدی برجام است حامیان آمریکایی آن خواب های بدی برای ما دیده بودند که خوشبختانه براساس برجام از ذیل این دو ماده خارج شده ایم و به این ترتیب یکی از مهم ترین حقوق ایرانیان که همان امنیت و آرامش است، تحقق یافت.

این فعال سیاسی یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام را بازدارندگی حقوقی دانست و یادآور شد: این دستاورد مهم سبب شد بهانه های واهی از دست دشمنان انقلاب و نظام گرفته شود.

نهمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رییس سابق تیم مذاکرات هسته ای، علی باقری معاون سابق جلیلی و فریدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی در این کمیسیون برگزار شد.

جلیلی در این نشست مدعی شد برجام لغو تحریم ها را تضمین نمی کند و ساختار تحریم ها در سه حوزه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت به جای خودش باقی است.

وی همچنین اظهارداشت: تحریم های آمریکا توقف موقت می شود، برای لغو تحریم های دولت های اتحادیه اروپا ، در برجام ترتیبی مشخص نشده است و تحریم های کل اتحادیه اروپا تا هشت سال آینده تعلیق نخواهد شد. 

جلیلی تاکید کرد: تحریم های شورای امنیت و حوزه های موشکی ، بالستیکی و اشاعه ای سرجای خودش می ماند. 

دهقان امروز در این گفت و گو خطاب به جلیلی که مدعی است در برجام حقوق ایران زیرپا گذاشته شده است، گفت: چه کسی بی محابا قطعنامه های سازمان ملل را ورق پاره می نامید؟ آقایان فراموش کرده اند که دوستان خودشان بی محابا حرف می زدند و بهانه به دست دشمنان می دادند و یک کلمه هم در کمیسیون ویژه برجام از سوء مدیریت رییس دولت وقت که نتیجه آن 6 قطعنامه سازمان ملل بود، سخن نمی گویند و این نکته عجیبی است.

وی تصریح کرد: آنها آینده ایران و عزت ایرانیان را به خطر انداخته بودند و حال از عملکرد خود اظهار رضایت می کنند که جای تعجب فراوان است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: از سوی دیگر مصلحت آن بود که در یک دیپلماسی برد- برد محدودیت هایی را بپذیریم و دستاوردهایی بدست آوریم که مهم ترین آن رفع تحریم ها است.

دهقان افزود: امروز در جهان عقلایی پیدا شدند که متوجه عزت ایرانی شدند و این که نمی توان با ایرانی با زبان زور و تحریم صحبت کرد.

وی تصریح کرد: آنچه در سنای آمریکا رخ داد، نشان داد که دیپلماسی ایران تا عمق سیاست خارجی آمریکا و مراکز تصمیم گیری آنها نفوذ کرده است و میلیون ها دلار از تبلیغات اسراییل و صهیونیست ها برباد رفته است و آنان برای اولین بار شکست لابی صهیونیستی یعنی آی پک را به چشم خود شاهد بودند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: ما به دوستان انقلابی و دلواپس خود یادآور می شویم که مردم در 24 خرداد 1392 پیام خود را داده اند.

وی افزود: آقای جلیلی و دوستانش 6 سال در منظر افکار عمومی ملت ایران بوده اند و با تاکید بر همان دپپلماسی به رقابت ها وارد شدند اما مردم به فردی رای دادند که اعلام کرد عزت ایرانی باید با حکمت و مصلحت توام شود و نمی توان با شعارزدگی و شعارهای تند و تیز منافع ملی را تامین کرد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: همان قدر که سانتریفیوژ لازم است گردش چرخ اقتصاد مردم هم مهم است و دکتر روحانی فردی است که بارها با تجارب گذشته خود توانسته است اجماع سازی کند.

دهقان ادامه داد: آقای روحانی که در سال 1356 رهبر فقید انقلاب را امام (ره) معرفی کرد بعضی از این دوستان در کوچه ها بازی می کردند، اگر شجاعت هم باشد، شجاعت رییس دولت یازدهم است که تمام زندگی خود را قبل از انقلاب و بعد از آن در مبارزه گذرانده است.

وی به این آقایان توصیه کرد که پیام مردم ایران را در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بازخوانی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین