کد خبر: ۳۱۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۴

ايتاليا در ربودن امام موسي صدر دخالتي ندارد

آفتاب‌‌نیوز : نبيه بري خطاب به دولت گفت: معقول نيست كه همه دنيا در قضيه امام صدر وارد شوند به جز لبنان.

وي از دولت لبنان سؤال كرد: علت تأخير صدور حكم قضايي در اين قضيه توسط دادگاه لبنان چيست؟

نبيه بري اين سخنان را در مراسم افتتاحيه چهارمين كنگرة پيش آهنگي جنبش امل بيان مي كرد.

در اين مراسم وزير دولت لبنان طلال الساحلي به عنوان نمايندة دولت و نمايندگان مجلس لبنان، ايوب حميد، ميشل موسي، قاسم هاشم، علي بري، خليل حسن خليل، عبدالمجيد صالح، علي خريس نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان شيخ عبدالامير قبلان، نمايندة فرمانده ارتش ژنرال محمد وهبي و فرزندان امام موسي صدر سيد صدرالدين صدر و مليحه صدر حضور داشتند.

نبيه بري در اين مراسم گفت: همه شما مي‌‏دانيد كه امامي كه مؤسس مقاومت و جنبش امل است و امامي كه اولين روحاني در لبنان بود كه گفت؛ اسرائيل شر مطلق است، اين امام در ليبي و در طرابلس ربوده شده است. ما با احساس مسئوليت فراوان با اين قضيه برخورد كرديم. جنبش امل اين توانايي را داشت كه در پاسخ به اين كار ليبي‌ عده اي را بربايد و يا به شيوة ديگران در ربودن و انتقام عمل كند. لكن ما به خوبي مي دانستيم كه ارزش امام موسي صدر بالاتر از انتقام هاي شخصي است و بالاتر از اين است كه كسي نگاه ديگري را بر دوش كشد.

ما همواره اماممان و دو همراه او شيخ محمد يعقوب و عباس بدرالدين را مطالبه كرده ايم. 24 سال گذشت و هيچ رئيس جمهور و يا مسئول نبود كه علني و غيرعلني قضيه را با او مطرح نكرده باشيم. هر بهاي گران و ارزاني در راه كشف اين حقيقت پرداختيم. اما متأسفانه دولت خود را به تجاهل زد. گويي كه امام موسي صدر امام لبنان نيست! گويي كه محمد يعقوب و عباس بدرالدين اهل «هونولولو« هستند و لبناني نيستند!

از سال 1978تاكنون رژيم ليبي ادعا مي‌‏كند كه امام و دو همراهش ليبي و طرابلس را به سوي رم ترك كرده اند. طبيعتاً عين كلام دادستان ايتاليا پس از سال 1978 است.

پس از 24 سال رژيم ليبي صراحتاً اعتراف كرد كه امام موسي صدر در ليبي ربوده شده و آنان آماده اند كه اين مسئله را حل كنند. همه اين قضيه را به خاطر دارند. 

رئيس مجلس لبنان افزود: همان زمان در بعلبك پس از حل قضيه لاكربي خطاب به قذافي گفتم كه تو مسلماني و ما نيز مسلمانيم و قربانيان لاكربي غير ملسمان، تو عربي و ما نيز عربيم و قربانيان لاكربي عرب نيستند. تو براي هر قرباني 10 ميليون پرداختي و ما هيچ پولي از تو نمي‌‏خواهيم. موضوع اين است كه ما براي تو به صرفه ايم. بگذار حقيقت ماجرا كشف شود. پس از 24 سال يك موضع ايجابي اتخاذ كردي و اعتراف كردي كه امام صدر در طرابلس ربوده شده پس از آنكه دائماً مي‌‏گفتي او به سوي رم رفته است.

در اين چند روز گذشته مجدداً برخي روزنامه ها اين مسئله را در اثر پول‌‏هايي كه در ايتاليا خرج مي شوند، مطرح كرده اند. از سال پيش با وسايلي مختلف خواستند قضيه را منحرف كنند و چون مأيوس شدند اين قضيه را در ايتاليا مطرح كردند. چهار نفر را به عنوان شاهد احضار كرده اند كه يا در هواپيمايي ليبي كار مي كنند يا افسر اطلاعاتي ليبي هستند اكنون پس از 25 سال آمده اند و شهادت مي‌‏دهند!!! اين امر مضحك است. در نهايت«حقيقت از ايتاليا طلوع كرد!!»

عجيب اينجاست كه متأسفانه اين حكم در اثر شراكت‌‏هاي تجاري صادر شده ما قبلاً آن را مي دانستيم. من شخصاً و سيد صدرالدين صدر اطلاع داشتيم. اما به يك دليل بيان نكرديم چرا كه رژيم ليبي قصد جدل دارد كه بگويد قضيه بين طرابلس و رم اتفاق افتاده. «بين حانا و مانا ريش ما گم شده» نه هرگز ما به دام اين حيله نمي افتيم و حقيقت در ايتاليا نيست. ما از پيش ايتاليا را تبرئه مي كنيم. ايتاليا هيچ ارتباطي با اين قضيه ندارد مگر همان رابطه اي كه ميان «پيراهن خونين يوسف و گرگ» وجود دارد. به خوبي ما مي دانيم كه جنايتكار واقعي در اين قضيه چه كسي است.

وي خطاب به شهود گفت: شما پس از 24 سال اعتراف مي‌‏كنيد. آن هم پس از مبادلات و همكاريهاي ما و قراردادهاي نفتي در ليبي؟!!!

نبيه بري اضافه كرد: ايتاليا مشهور به دموكراسي است كشور پاپ و رمز صلح است چگونه چنين چيزي ممكن است امام موسي صدر كسي است كه گامهاي استوار و محكمي برداشته است و همواره پيشرو در گفتگوي اسلام و مسيحيت بوده است و اولين روحاني است كه به ديدار پاپ رفت و در آنجا از انقلاب اسلامي ايران دفاع كرد.

من همين امروز همان را مي گويم تا نگويند كه نبيه بري غافلگير كرد. راه ما دعوت از همة علماي مسيحي و مسلمان و همة علماي لبنان است. چرا كه اين موضوع از بين نمي رود مگر آنكه از روي جسد ما بگذرند.

وي افزود: ما چيزي نمي خواهيم فقط مي خواهيم كه اگر لبنان امام صدر را ربوده است آن را اعلام كنيد!!! نيازي نيست كه بگويم امام موسي صدر مرد عدالت و گفتگو است. كسي است كه در اثر مقاومت او خاك لبنان آزاد شد، كسي است كه در كليسا و مسجد دين خدا را تبليغ مي كرد. نه! بلكه فقط مي خواهم بگويم كه او بود كه براي تشكيل پيمان طائف كوشد. پيماني كه ما در سايه نعمت آن زندگي مي كنيم. آيا معقول است كه دادگاه لبنان حكم قضايي در اين باره صادر نمي كند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین