کد خبر: ۳۱۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

10 سال پیش در همین روز/پیشنهادهسته ای احمدی نژاد در سازمان ملل:حتی بالاترازNPTهمکاری می کنیم

محمود احمدی‌نژاد 10 سال پیش در 27 شهریور سال 84 در مجمع عمومی سازمان ملل طرح ابتکاری ایران را درباره برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌یی کشورمان را ارایه داد.
آفتاب‌‌نیوز : او که سخنراني اش را همچون هميشه با دعاي «اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره» آغاز کرده بود، دو سوم از متن سخنراني اش را به موضوع عدالت در جهان و لزوم ايجاد صلح و آرامش در جهان اختصاص داد.

او در بخش باقي مانده از نطقش درباره رويكرد و طرح جمهوري اسلامي ايران در مساله هسته‌اي پرداخته و با اشاره به تسليحات اتمي و اشاعه آن و اعمال آپارتايد در دستيابي به فناوري صلح - آميز هسته‌اي، گفت: اين موضوع دو خطر عمده و در تقابل آشكار با آرامش و صلح جهاني است.

باتوجه به‌اينكه در ساليان گذشته اقدامي جدي توام با مكانيزم عملي براي اجراي كامل خلع سلاح و بخصوص اجراي مصوبات كنفرانس بازنگري "ان پي تي" در سالهاي 1995 و 2000 ميلادي به عمل نيامده‌است، لازم است مجمع عمومي به عنوان فراگيرترين نماد سازمان ملل متحد، كميته ويژه‌اي را براي تهيه و ارايه گزارش جامع پيرامون تدوين راهكارهاي عملي خلع سلاح كامل مامور نمايد. اين كميته در خصوص چگونگي انتقال مواد و تكنولوژي و تجهيزات ساخت سلاح هسته‌اي به رژيم صهيونيستي برخلاف معاهده "ان پي تي" بررسي و راههاي عملي براي عاري‌سازي خاورميانه از سلاح هسته‌اي را ارايه نمايد. بعضي كشورهاي قدرتمند با برخورد تبعيض آميز در دستيابي كشورهاي عضو "ان پي تي" به مواد و تجهيزات و فناوري صلح آميز هسته‌اي، در حال پي ريزي نظام آپارتايد هسته‌اي هستند. ما نگرانيم كه با سلطه كامل بعضي كشورهاي قدرتمند بر منابع و فناوري انرژي هسته‌اي، و ممانعت از برخورداري كشورهاي ديگر، در آينده شاهد شكاف عميق بين كشورهاي قدرتمند و ديگران و تبديل آنها به كشورهاي روشن و تاريك باشيم. متاسفانه در30 سال گذشته در مورد اجرايي كردن حقوق به رسميت شناخته شده كشورهاي عضو ان پي تي در دستيابي و بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته‌اي طبق ماده 14 اقدام موثري به عمل نيامده‌است.

وي افزود: بنابراين، لازم است مجمع عمومي از آژانس بخواهد مطابق ماده 2 اساسنامه خود، ضمن ارايه گزارشي از نقض هاي صورت گرفته در ممانعت ازاجرايي كردن اين ماده توسط كشورهاي مشخص و همچنين ارايه راهكارهاي عملي و اجرايي براي تحقق آن اقدام لازم به عمل آورد. نكته‌اي كه مناسب است بدان توجه نماييم اين است كه استفاده صلح آميز هسته‌اي بدون دارا بودن چرخه توليد سوخت هسته‌اي واژه‌اي تهي از معناست. نيروگاه هسته‌اي در يك كشور، اگر آن كشور را نيازمند هميشگي كشورهاي زورگويي كند كه براي پيشبرد مقاصد خود از هيچ اقدامي روگردان نيستند، چيزي جز وابسته كردن بيش از پيش خود و ملتش نيست. هيچ دولت مردمي و وظيفه شناسي چنين كاري را خدمت به كشورش نمي‌شمارد.


اصول ديگري از طرح پيشنهادي احمدي نژاد از اين قرار بود:

1 - همانگونه كه بارها اعلام شده است ايران بر اساس مباني ديني حركت به سمت تسليحات هسته‌اي را جايز نمي‌داند.
2 - جمهوري اسلامي ايران احياي معاهده "ان پي تي" و ايجاد كميته ويژه پيش گفته را اقدامي ضروري و اساسي براي مقابله با سلاح هاي هسته‌اي و رفع آپارتايد هسته‌اي مي‌داند.

3 - چرخه توليد سوخت هسته‌اي در جمهوري اسلامي ايران به لحاظ فني متفاوت از چرخه سوخت در ساير كشورهاي بهره‌مند از فن‌آوري هسته‌اي نيست. براين اساس جمهوري اسلامي ايران آماده است در اجراي پروژه غني سازي اورانيوم درايران و براي شفاف سازي و اعتماد سازي بطور جدي با بخش‌هاي خصوصي و دولتي ساير كشورها مشاركت نمايد واين گام مهم ديگري وراي همه ضوابط "ان پي تي" است كه جمهوري اسلامي صرفا جهت اعتماد سازي و روشنگري فعاليت هسته‌اي خويش آنرا پيشنهاد مي‌نمايد.

4 - برپايه حق مسلم ايران براي دستيابي به چرخه توليد سوخت هسته‌اي، ادامه تعامل و مراوده دقيق و فني و حقوقي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، محور سياست هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران است. مبادرت و استمرار مذاكرات با كشورهاي ديگر در چارچوب تعامل ايران با آژانس محسوب مي‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین