کد خبر: ۳۲۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

دلیل کاهش تلفات در زلزله 8ریشتری شیلی

سازمان ملل ضمن تحسین سیستم سریع هشدار‌دهی و برنامه‌ریزی شهری شیلی در زمان وقوع زلزله 8 ریشتری در این کشور، از دولت این کشور آمریکای لاتین به دلیل اقدامات سریع آن‌ها که موجب کاهش تلفات جانی در این کشور شد، تشکر کرد.
آفتاب‌‌نیوز : رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد که سازمان ملل متحد از آمادگی شیلی و اقدامات سریع دولت این کشور در زمان وقوع زلزله تشکر کرد و اعلام کرد که سیستم‌های هشداردهی سریع شیلی جان بسیاری از مردم این کشور را نجات داد.

به گزارش «تله‌سور»، سازمان ملل ضمن تحسین سیستم سریع هشدار‌دهی و برنامه‌ریزی شهری شیلی در زمان وقوع زلزله 8 ریشتری در این کشور، از دولت این کشور آمریکای لاتین به دلیل اقدامات سریع آن‌ها که موجب کاهش تلفات جانی در این کشور شد، تشکر کرد.

«مارگاریتا والستروم» دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص کاهش خطرپذیری بلایا، روز گذشته به دولت شیلی به دلیل برخورداری از سیستم‌های هشداردهی پیشرفته، برنامه‌ریزی مناسب شهری و سرمایه گذاری درست در زیر ساخت‌های این کشور تبریک گفت.

وی همچنین از شیلی به دلیل وظیفه شناسی و عملکرد مناسب دولت این کشور در زمان وقوع زلزله روز چهارشنبه تشکر کرد .

از نقطه‌نظر «والستروم» اقدامات فوری و به موقع دولت شیلی جان بسیاری از مردم این کشور را نجات داده است.

وی در این خصوص افزود که دولت شیلی به سرعت از خطر وقوع سونامی در مناطق ساحلی خبر داد و با آمادگی خود در زمان وقوع زلزله و کمک به تخلیه این مناطق موجب شد تا بسیاری از مردم این کشور از خطر مرگ نجات پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد که هشدارهای فوری دولت شیلی در نجات مردم این کشور از خطرات ناشی از زلزله بسیار موثر بود و من از سوی سازمان ملل متحد از دولت این کشور تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد که شیلی در راستای کاهش ریسک و فجایع ناشی از بلایای زمینی در کشورش، با ژاپن قرارداد همکاری تهیه سیستم‌های هشداردهنده زلزله از سال 2015 تا 2030 را امضا کرده است.

وی در این‌باره اذعان داشت که سیستم‌های هشداردهنده در راستای کاهش خطرات ناشی از بلاهای طبیعی و همچنین فجایع پس از آن همچون نجات جان مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«میشل باچلت» رئیس جمهور شیلی ندر این رابطه گفت که نیروهای امدادی این کشور بلافاصله پس از وقوع زلزله به سرعت در میان مردم حضور پیدا کردند و برای نجات جان شیلیایی‌ها از هیچ کاری دریغ نکردند.

2 روز پیش زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 8.2 در مقیاس امواج درونی زمین در شیلی رخ داد که با وجود وسعت بالای آن، شدت چندانی در ساحل نداشت و میزان تلفات و خسارات آن نیز بسیار پایین بود.

کشور شیلی از کشورهای نسبتا پیشرفته در زمینه مطالعات زلزله شناسی و مهندسی زلزله و مدیریت بحران است؛ متخصصان این کشور از دانشمندان شناخته شده در دنیا هستند.

در زمینه‌های علمی این کشور در عرصه‌های بین الملی بسیار فعال است به نحوی که شانزدهمین کنفرانس جهانی مهندسی زلزله در شهر «سانتیاگو» (پایتخت شیلی) در سال 2016 در این کشور برگزار خواهد شد.

از نظر توسعه زیرساخت‌های مناسب نیز در سال‌های اخیر هم از نظر ایجاد سامانه هشدار پیش هنگام سونامی و هم ایجاد سازمان مستقل برای مساله مدیریت سانحه، شیلی کارنامه مثبتی دارد.؛ همچنین آیین‌نامه‌های ساختمانی زلزله در این کشور به طور منظم به روز می شود.

به گزارش فارس، زمین لرزه‌ای به وسعت 8 ریشتر 16 سپتامبر (25 شهریور) شمال شهر «سانتیاگو» (پایتخت شیلی) را لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری شیلی در اولین گزارش خود وسعت این زلزله را در حدود 7.2 ریشتر اعلام کرد در حالی‌که مرکز لرزه‌نگاری آمریکا از وسعت 7.9 ریشتری زلزله روز گذشته شیلی خبر داد.

این زلزله در حدود 230 کیلومتر از شمال «سانتیاگو» را لرزاند.

زمان وقوع دقیق این زلزله در ساعت 19 و 54 دقیقه به وقت محلی و ساعت 22 و 54 دقیقه به وقت گرینویچ اعلام شده است.

این زلزله در منطقه «ایلاپل» واقع در شمال شیلی شدت بیشتری داشت و خرابی‌های بیشتری به بار آورد.تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحین این زمین لرزه اعلام نشده است.

مقامات شیلیایی هم‌اکنون به ارزیابی کلی از میزان خسارات وارده، تعداد کشته‌شدگان و مجروحین و همچنین آوارگان این کشور پرداخته‌اند.

طبق گزارش‌های دریافتی در شهر «سانتیاگو» بیش از 6.6 میلیون نفر زندگی می‌کنند.پس از وقوع زلزله مردم از ترس به خیابان‌های این شهر پناه آوردند و تا ساعت‌ها در خیابان‌ها بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین