کد خبر: ۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۱

توضیحات ایران خودرو و پرسش های آفتاب

آفتاب‌‌نیوز : مدیرمحترم سایت خبری «آفتاب»
با سلام
پیرو درج شایعه ای در سایت آفتاب در روز سه شنبه 22/9/84 ذیل تیتر «ایران خودرو در آستانه ورشکستگی» به اطلاع می رساند این خبر کذب محض است. مقتضی است توضیح زیر را جهت اطلاع مخاطبان محترم، در این سایت خبری قرار دهید. 

1- از سال 82 شاخص های مالی شرکت ایران خودرو در حال رشد بوده که این رشد تا سال 84 نیز ادامه داشته و این در حالی است که پیکان از سبد محصول ایران خودرو حذف شده است. 

2- شاخص سودآوری شرکت ایران خودرو از سال 1379 به بعد رو به افزایش بوده است به طوری که سود قبل از کسر مالیات شرکت در سال 79 حدود 97 میلیارد تومان بوده است که این سهم در سال 81 به 146 میلیارد تومان،‌ در سال 82 به 281 میلیارد تومان، در سال 83 به 396 میلیارد تومان و بالاخره در سال 84 به 428 میلیارد تومان می رسد. 

3- ایران خودرو تا قبل از سال 81 بیش از میزان درآمد خود، از تسهیلات بانکی و پیش فروش استفاده می کرد که این دو نوع باعث بالا رفتن شدید ریسک مالی شرکت می شد ولی از سال 81 به بعد این نسبت کاهش داده شد به طوری که در سال 83 این میزان به 67 درصد کل فروش در سال 83 رسید که محدوده بسیار مناسبی است. 

4- با وجود جوسازی ها، فروش شرکت از نظر تعداد نسبت به سال گذشته در همین زمان 4/15 درصد رشد داشته است به طوری که همه محصولات ایران خودرو تا بهمن ماه سال 84 و برخی از آنها از جمله خودروی 405 تا خردادماه 85 پیش فروش شده است که نشانگر رشد تقاضا و فروش محصولات ایران خودرو است. 

مرتضی آقایی – رئیس روابط عمومی 

توضیحات و پرسش های آفتاب
1- جوابیه نسبتا مفصل ایران خودرو عملا متوجه خبر منتشر شده از سوی یک سایت خبری دیگر است که آفتاب به انعکاس آن پرداخته است. فارغ از اینکه بهتر بود این جوابیه خطاب به مرجع دیگری صادر می شد، رواج پاسخگویی در این مجموعه عظیم صنعتی را گرامی داشته و امیدواریم که این روند هم چنان تداوم داشته باشد. 

2- در جوابیه ایران خودرو به رشد شاخص سود این شرکت در سال های 79 به بعد اشاره شده است. به نظر می رسد که علت این افزایش سودآوری را باید در چند مورد زیر جست تا عملکرد موفق این مجموعه صنعتی که به صورتی نیمه انحصاری بازار گسترده خودروی کشور را در سیطره خود دارد!. اما برخی از این موارد عبارتند از : 

الف – حضور بانک ها و مراکز مالی اعتباری و رواج لیزینگ خودرو که باعث افزایش سرسام آور تعداد خریداران خودروی اقساطی شده است. 

ب – مستهلک شدن خودروهای وارداتی پیش از انقلاب و خودروهای تولیدی که جایگزین آنها را بیش از پیش ضروری می سازد. این امر با تشدید مقررات معاینه فنی و زیست محیطی تسریع شده است. 

ج – ارائه ظاهرا دواطلبانه اما عمدتا اجباری انبوه خودروهای سمند به تاکسیداران در سطح شهر، فرودگاه ها و مبادی ورودی و خروجی دیگر. 

د – توقف تولید پیکان و افزایش تولید انواع خودروهای پژو، با توجه شکاف موجود میان قیمت تمام شده و قیمت فروش که باعث می شود سودآوری فروش خودروهای پژو چند برابر خودروی پیکان باشد. 

ه‍ - گسترده شدن بستر هرم جمعیتی در بخش جوانان که متقاضیان بالقوه خرید خودرو محسوب می شوند. 

و- حفظ وضعیت انحصاری بازار که خریداران را ملزم به خرید خودروهای داخلی با چندین برابر قیمت جهانی آن می کند. 

به نظر می رسد مسؤولان این مجموعه عظیم صنعتی بهتر است گذشته از تکیه بر افزایش شاخص سود شرکت نقش این موارد را به صورت مجزا بررسی و تحلیل کرده و نتایج را به اطلاع شهروندان برسانند. 

3- پژو پارس یا «پرشیا» هم اکنون در کشورهای آسیای مرکزی با قیمتی معادل 6500 تا 70000 دلار به فروش می رسد. گذشته از هزینه حمل و نقل، مالیات های وارداتی و سود فروش در کشور ثالث به نظر می رسد که شرکت در فروش تولیدات در این منطقه،‌ حاشیه سود مناسبی را هم برای خود در نظر گرفته است. علت اختلاف فاحش قیمت این خودرو در خارج از مرزها و  داخل مرزهای کشور چیست؟ 

4- محصولات تولیدی ایران خودرو، هم چنان فاقد برخی موارد ابتدایی ایمنی چون سیستم های ترمز ABS و یا کیسه های هوا – صرف نظر از محافظ زانو و سرنشین عقب که هم اکنون تبدیل به عرف محصولات غربی شده است – می باشند. در شرایطی که نمونه های خارجی – و به طور خاص مدل های پژو تولید شده در فرانسه – با بهایی به مراتب کمتر از محصول عرضه شده در داخل دارای تمامی این امکانات می باشند، این بی توجهی به امنیت سرنشینانی که محکوم به خرید خودروهای داخلی هستند، ‌چه توجیهی دارد؟ اصولا آیا محصولات این شرکت قابلیت عرضه در بازار جهانی را دارا هستند ؟ بدیهی است منظور از بازار جهانی کشورهای همسایه و یا سوریه و افغانستان نیست! 

5- در شرایطی که در بازار جهانی فروشندگان خودرو مجبور به ارائه تسهیلات متعدد از جمله فروش اقساطی 7 ساله با بهره صفر هستند، پیش فروش محصولات ایران خودرو با دریافت پیش پرداخت کلان، نشانگر فضایی است که تولیدکنندگان انحصاری خودرو کشور در آن تنفس می کنند. آیا زمان آن نرسیده است، «مشتری مداری» ‌از شعار به عمل درآمده و «سود خریداران» نیز تا حدی در نظر گرفته شود تا با بازگشایی محتوم مرزهای کشور، کابوس نابودی صنعت خودرو آزاردهنده نباشد؟ 

در مورد مجموعه صنعتی عظیم ایران خودرو گفتنی ها و پرسش های فراوانی مطرح است که آفتاب طرح آنها را به زمانی دیگر واگذار کرده و تنها به ذکر این نکته اکتفا می کند که با توجه به ضرورت حمایت از جان و مال شهروندان قصد دارد سلسله مباحثی را در مورد ایمنی خودروهای ساخت داخل و مقایسه آن با خودروهای روز جهان تدوین کند. امید است مسؤولان محترم ایران خودرو با مشارکت در این سلسله مباحث، تعهد خود را به «مشتری مداری»‌ و رعایت حداقل های ایمنی برای خریداران، اثبات نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین