کد خبر: ۳۲۰۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

ویکی لیکس: نقشه آمریکا برای بی ثباتی سوریه از سال 2006 کلید خورد

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که براساس سند های افشا شده توسط سایت ویکی لیکس صادره از سفارت آمریکا در دمشق ، آمریکا نقشه های خود برای بی ثباتی سوریه وسرنگون کردن بشار اسد رییس جمهوری این کشور را از سال 2006 میلادی کلید زده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، الاخبار نوشت: ترویج افکاری مانند « خشونت در میان آنها ذاتی است» ، « اهل سنت و شیعه از قدیم با یکدیگر می جنگیده اند» و یا « اتحاد موجب عصیان آنها می شود»، از جمله توطئه های غربی برای سیطره بر جهان عرب است.

این روزنامه لبنانی افزود: آنها می خواهند ما باور کنیم ملت سوری داوطلبانه و بدون تحریک و تشویق خارجی جنگ خانگی را شروع کرده و این با نقش های غربی و خلیجی در منطقه سازگار نیست اما صندوقچه سایت افشاگر ویکی لیکس پر است از سند ها و اطلاعات برای کسانی که می خواهند سیاست خارجی و فرهنگ آمریکایی ها را بشناسند و بفهمند.
درمیان سندهای ویکی لیکس ، تاریخ سندی به دسامبر سال 2006 باز می گردد که جزئیات نقشه آمریکا برای بی ثبات و ناآرام کردن سوریه و تلاش برای تضعیف و سرنگونی بشار اسد را تشریح کرده است.

الاخبار خاطرنشان کرد که دولت آمریکا برای تضعیف و سرنگون کردن نظام هایی مانند نظام سعودی که ضرری برای آن و رژیم صهیونیستی ندارند و حتی زمینه دخالت مستقیم آنها در امور داخلی کشورهای عربی را فراهم می کنند، اقدام نمی کند.
براساس سندهای افشا شده توسط ویکی لیکس از جمله سندهای سفارت آمریکا در دمشق، آمریکا زمانی نقشه های خود علیه سوریه را شروع کرد که از ثبات نظام سوریه و قدرتمندتر شدن بشار اسد نگران و آشفته شده بود.
این در حالی است که واشنگتن چند سال برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران ، سوریه و حزب الله لبنان با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود.
براساس سندها، دولت آمریکا تصمیم گرفت تا از نقاط ضعف نظام سوریه و فرصت های ایجاد شده برای اعمال فشار بر دولت بشار اسد بهره بگیرد حتی اگر امنیت و سلامت مردم سوریه به خطر افتد.

یکی از این فرصت ها ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و تشکیل دادگاه بین المللی برای رسیدگی به این ترور بود.
در یک سند فاش شده سفارت آمریکا در دمشق با صراحت بر ضرورت بهره گیری از این وضعیت به نفع برنامه های آمریکا و وادار کردن بشار اسد به واکنش های غیرمنطقی تاکید شده است.
در این سند بر بازی مبالغه آمیز با عباراتی مانند « نفوذ ایران در سوریه و نگرانی اهل سنت» و نقش آفرینی گسترده دو سفارتخانه مصر و سعودی در این زمینه تاکید شده است.
این سند در اختیار فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، کاخ سفید و وزارت خانه های خزانه داری و امور خارجه آمریکا قرار گرفته و حتی برای اتحادیه عرب هم فرستاده شده است.
الاخبار با بیان اینکه ، این سند شیوه عمل دولت آمریکا در منطقه عربی را نشان می دهد، نوشت: آمریکا تلاش دارد از کشورهای عربی به عنوان اهرم و ابزار استفاده کند تا علیه دشمن صهیونیستی همپیمان نشوند.

این روزنامه لبنانی افزود: مرکز تبلیغی و اطلاع رسانی آمریکا در دبی از مهمترین مراکز تصمیم سازی در رسانه های عربی است و به عنوان نمونه می توان به جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 اشاره کرد.
الاخبار اضافه کرد: در آن زمان برای آماده سازی افکار عمومی در جهان عرب در خصوص ضرورت شروع این جنگ، رسانه های عربی مامور شدند تا مقالاتی طولانی و شگفت آور از ظلم های رژیم صدام و استبداد او بنویسند.
این روزنامه لبنانی به افزایش مقالات در رسانه های عربی در باره گسترش شیعه اشاره کرده و نوشته است که حتی پادشاه اردن اجازه یافت تا از اصطلاح هلال شیعی با هدف تحریک مذهبی استفاده کند.
الاخبار نوشت: دامن زدن به ادعای سیطره علوی ها بر اهل سنت در سوریه از دیگر نقشه های آمریکایی است که با هدف هراس افکنی میان اهل سنت و تحریک آنها کلید خورد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: از سال 2006 و به طور مشخص بعداز ترور رفیق حریری، نقشه ها برای تحریک طایفه ای و مذهبی در منطقه کلید خورد و روز به روز گسترش یافت.
در سند فاش شده از سفارت آمریکا در دمشق آمده است:عبدالحلیم خدام ( معاون سابق رییس جمهور سوریه) اگرچه پایگاه مردمی ندارد اما ظاهرشدنش در رسانه ها موجب نگرانی دولت سوریه و بشار اسد می شود.

این سند می افزود: به تشویق سعودی ها و دیگران برای فراهم کردن فرصت ظهور خدام و مخالفان نظام سوریه در رسانه ها ادامه می دهیم تا بتوانند علیه نظام سوریه و بشار اسد سخن بگویند.
« یک دیپلمات سفارت آمریکا در دمشق ماموریت می یابد تا میهمانان برنامه ها در شبکه های رسانه ای سعودی را مشخص کند».
در این سند آمده است که « حتی باید از اختلافات در صفوف دستگاه های نظامی و امنیتی استفاده و شایعه توطئه های خارجی را ترویج کنیم زیرا نظام سوریه به شدت نسبت به شایعات و تلاش ها برای کودتا حساس است».
براساس این سند، همپیمانان منطقه ای آمریکا مانند مصر و سعودی باید برای دیدار با افرادی مانند خدام و رفعت اسد ( عموی بشار اسد) تلاش و برای رسانه ای شدن این دیدارها اقدام کنند.
استفاده از شکست اصلاحات اقتصادی به خصوص قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2007 میلادی برای نگران و مشوش کردن بشار اسد ، توصیه دیگری است که در این سند به آن اشاره شده است.

دامن زدن به گلایه ها و اعتراض های کردهای سوریه و بزرگنمایی مسئله حقوق بشر در سوریه از دیگر سفارش های سفارت آمریکا در دمشق است.
الاخبار خاطرنشان کرد: آمریکا از سال 2006 برای یکپارچه کردن مخالفان سوری یعنی قبل از شروع تظاهرات اعتراضی در سوریه اقدام کرده است.
در خصوص گروه های تندرو در این سند آمده است: آمریکا به طور سری اعتراف می کند نظام سوریه دست به اقداماتی علیه گروه های مرتبط با القاعده زده اما می گوید به طور علنی باید نشان داده شود سوریه در رویارویی با گروه های تندرو ضعیف عمل کرده است.
در این سند آمده است: آمریکا باید از فرصت ها برای تضعیف نظام و تزلزل در روند تصمیم گیری در سوریه استفاده کند تا بشار اسد بهای آن را بپردازد.

الاخبار با تاکید به اینکه آمریکا مسئولیت بزرگی را در قبال بحرانی شدن اوضاع سوریه و شروع جنگ ویرانگر باندهای مسلح مورد حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و خلیجی علیه سوریه و شعله ور کردن نزاع های طایفه ای و مذهبی در جهان عرب از جمله سوریه با استفاده از رسانه های عربی مطیع واشنگتن، دارد.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: پایان جنگ در سوریه مشخص نیست اما دولت های آمریکا در دوران جورج بوش و باراک اوباما باید مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم ویرانی ها و خونریزی ها در سوریه را تحمل کنند به ویژه اینکه مرتکب بی ثباتی در سوریه شده در حالی که هدف آنها منافع ملت سوریه و تقویت دموکراسی نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین