کد خبر: ۳۲۰۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

اظهارات تازه وزارت ارشاد درباره‌ی موسیقی، سینما و تئاتر

شانزدهمین نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : حسین نوش‌آبادی در ابتدای این نشست در تشریح چگونگی ورود به برنامه ششم توسعه فرهنگی اجتماعی عنوان کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ و هنر براساس سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده‌اند؛ در سه محور اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علوم و فناوری، تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی برنامه‌ریزی شده است براساس این سه محور که مبانی کلی سیاست‌گذاری‌های فرهنگی را شامل می‌شود و به سران سه قوه نیز ابلاغ شده تکیه اصلی بر امکانات داخلی و توجه به مدیریت جهادی با در نظر داشتن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خواهد بود. با در نظر داشتن رویکرد اقتصاد مقاومتی امیدواریم فرهنگ و هنر را در حوزه‌های مختلف بنا به فرمایش رهبری مبین ارزش‌های انقلاب، دفاع مقدس و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی پیش ببریم.

نوش‌آبادی ادامه داد: در همین راستا از نویسندگان، هنرمندان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی هنری که مبین فرهنگ ایرانی اسلامی باشند نیز حمایت‌های مادی و معنوی خواهیم کرد. حضور موثر نهادهای فرهنگی دولتی در فضای مجازی به دلیل حفظ هویت ایرانی اسلامی و مقابله با تهدیدات موجود در این فضاست همچنین توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم انقلابی نمادها و شاخص‌های هویتی خانواده و جایگاه زنان نیز یکی دیگر از دغدغه‌های برنامه توسعه ششم است که امیدواریم با عنایت توصیه‌های رهبری به دستاوردهای خوبی برسیم.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در مورد تامین امنیت شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: تامین امنیت شبکه ملی اطلاعات و تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی در کنار پالایش هوشمند و ساماندهی این حوزه می‌تواند افزایش قدرت نرم کشور را به دنبال داشته باشد. همچنین حضور موثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی در کنار بومی‌شناسی شبکه‌های اجتماعی توام با جذب سرمایه و توان علمی تحقیقی ایرانیان خارج از کشور برای توسعه فرهنگی و ملی از دیگر بخش‌های مهم در برنامه توسعه ششم است.

نوش‌آبادی درباره ساماندهی پیامک‌های وارده که چندی است مسئولیت آن به وزارت ارشاد واگذار شده نیز توضیحاتی دادو گفت: براساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی ساماندهی محتواهای پیامکی به وزارت ارشاد محول شده که وظیفه این امر را کمیته‌ای برعهده گرفته است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده که عمدتا مرتبط با پیامک‌های تبلیغاتی است تمامی اپراتورها موظف هستند به پیامک‌هایی اجازه انتشار بدهند و از سامانه‌هایی برای ارسال پیامک استفاده کنند که مجوزهای لازم را از کمیته ساماندهی فضای پیامکی دریافت کرده باشد. همچنین هر پیامکی باید کدهای غیرفعال کردن را نیز به مخاطبان خود ارائه دهد تا امکان رد و عدم دریافت پیام برای مخاطب وجود داشته باشد. پنل‌ها و پیامک‌هایی که در قالب شرکت ها و موسسات ارسال شوند که فاقد مجوز از کمیته ساماندهی فضای پیامکی باشد مورد پیگرد قرار می‌گیرد همچنین بدون رضایت مخاطب دریافت هر گونه وجه یا درج هر مبلغی به عنوان هزینه پیامکی در فیش‌های پرداختی ممنوع است.

وی سپس درباره چگونگی نحوه اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات متذکر شد: یکی از تصمیمات مهم و ارزشمند دولت یازدهم تصویب قانون حق انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات برای عموم مردم بود. آیین‌نامه‌های مرتبط با این قانون توسط دولت تصویب شده و برای نهایی شدن به مجلس ارائه شد که خوشبختانه بدون هیچ مشکلی تصویب و به مرحله اجرایی رسید.

وی ادامه داد: این قانون در حقیقت یک گام به سمت تحقق حقوق شهروندی و دولت الکترونیک به حساب می‌آید براساس این مصوبات همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی موظف هستند اطلاعات سازمانی خود را روی سامانه، سایت و یا پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار دهند تا افراد جامعه به صورت آزاد به اطلاعات غیرمحرمانه و غیرسری آنها دسترسی داشته باشند. برای اجرای این قانون کمیسیونی در وزارت فرهنگ به ریاست شخص وزیر تشکیل می‌شود که روند اجرایی و نظارت بر آن را پیگیری کند. چنانچه مانعی بر سر راه اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به وجود بیاید از آنجا که این کمیسیون به صورت منظم و ظیفه رصد اجرای این قانون را دارد گزارش‌هایی را برای پیگیری‌های قانونی اجرا می‌کند چراکه این قانون هم توسط دولت و هم توسط مجلس به تصویب رسیده پس لازم آلاجراست.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به احتمال اکران فیلم حضرت محمد (ص) در کشورهای خارجی گفت: این فیلم که در بسیاری از سینماهای کشور در حال اکران است و از نظر جذب مخاطب نیز موفقیت قابل توجهی به دست آورده به حدی که انتظار می‌رود یک رکورد در میزان جذب مخاطب بشکند به عنوان یکی از مظاهر قدرت سینمای ایران واجد بسیاری از شاخص‌های فنی و هنری است که قابلیت اکران جهانی را به این فیلم داده است همچنین با توجه به اینکه فیلم حضرت محمد (ص) در حال ترجمه به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز هست و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کشورهای اسلامی و غیراسلامی نیز بتوانند این فیلم را به نمایش بگذارند تا چهره رحمانی از پیامبر اسلام به جهانیان عرضه شود. اکران جهانی این فیلم می‌تواند نقش موثری در ارتباط با از بین بردن اسلام‌هراسی ایفا کند و دنیا را با فرهنگ اسلامی اصیل و پیامبر رحمت آشنا سازد.

نوش‌آبادی سپس درباره معرفی فیلم‌های ایرانی نامزد دریافت جایزه اسکار نیز تاکید کرد: کمیته ویژه از اهالی سازمان سینمایی و بنیاد فارابی تشکیل شده تا محتوای فیلم‌های مورد نظر را بازرسی و بازبینی کنند و هرکدام از فیلم‌ها که شرایط و امتیازات لازم را به دست بیاورد در زمانی مناسب و مقرر به عنوان نامزد ایران برای دریافت جایزه اسکار معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: تنها فیلم‌هایی که مورد تصویب این کمیته قرار می‌گیرند به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در رقابت سینمایی اسکار خواهند بود و سایر فیلم‌ها اعم از ایرانی، غیرایرانی که در داخل و خارج از کشور ساخته شده باشند نه مورد تایید ما قرار دارند و نه وزارت فرهنگ مسئولیتی در قبال حضور این فیلم‌ها در جشن اسکار خواهد داشت. در واقع این فیلم‌ها نماینده ما به حساب نمی‌آیند.

از دیگر مباحث سینمایی مطرح شده در این نشست اکران قریب الوقوع فیلم رستاخیزدر جشنواره فیلم بغداد بود که نوش‌آبادی به آن چنین واکنش نشان داد: بحث اکران داخلی فیلم رستاخیز به دلیل برطرف نشدن اصلاحاتی که قرار بود صورت بگیرد همچنان بلاتکلیف است و امیدواریم هر چه سریع‌تر با انجام اصلاحات درخواستی امکان اکران این فیلم در کشور ما و کشورهای همسایه به وجود بیاید البته چنانچه این فیلم با همین محتوا در کشور دیگری اکران شود از نظر ما منع قانونی ندارد و مانع اکران فیلم در سایر کشورها نمی‌شویم. هر نقطه ای از جهان با توجه به شرایط خودش فیلم هایی را برای اکران درنظر می‌گیرد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اهمیت موزه مطبوعات درباره برنامه‌های این وزارتخانه جهت راه‌ اندازی مجدد این موزه گفت: اهمیت موزه مطبوعات بر هیچ کسی پوشیده نیست و کشوری مثل ایران که ظرفیت‌های قابل توجهی رسانه‌ای و مطبوعاتی دارد هم می‌تواند و هم لازم است موزه‌ای در خور شان برای مطبوعات داشته باشد اما آنچه که در دولت گذشته به عنوان موزه مطبوعات معرفی شد نه قابلیت چندانی برای معرفی رسانه‌ها و مطبوعات کشور داشت و نه مکان و محل مناسبی برایش درنظر گرفته شده بود. ما لازم می‌دانیم امکان برپایی موزه مطبوعات را در شرایط و مکان مناسب با قابلیت‌ها و استانداردهای مورد نیاز تامین کنیم. پس فعلا بحث موزه مطبوعات منتفی است تا بتوانیم شرایط مورد نیاز را برایش محقق کنیم.

وی در پاسخ به چگونگی نظارت بر چاپخانه‌هایی که وظیفه انتشار قران را برعهده دارند نیز گفت: تمامی چاپخانه‌هایی که مجوز احداث از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفتند موظف به رعایت قوانین هستند مخصوصا چاپخانه‌هایی که نسخ شریفی مانند قران را به زیر چاپ می‌برند. این چاپخانه‌ها همگی تحت نظارت و بازبینی هستند و هیچ کتاب قرانی در کشور به چاپ نمی‌رسد مگر اینکه در کمیته مربوطه و با نظارت کامل به زیر چاپ برسد اگر تخلفی عیان شود قطعا با آن برخورد می‌شود و اجازه نمی‌دهیم کوچکترین تخلفی در چاپ کتاب‌های دینی و اسلامی صورت بگیرد.

نوش‌آبادی اضافه کرد: البته گاهی کتاب‌های قرانی از خارج از کشور می‌آید که اجازه انتشار و چاپ آن از ما نبوده اگر موسسه‌ای برای توزیع گسترده این قران‌ها که عموما اشکال‌دار هستند اقدام کنند تخلف کرده است. هر چند قران‌هایی که زائرین در زمان سفر زیارتی خود هدیه می‌گیرند منعی برای ورود به کشور ندارند چون یک کتاب هدیه و شخصی است اما توزیع گسترده این کتاب‌هایی که عموما با اهداف خاص و با درج تبلیغات مذهبی خاص و نام شخص سیاسی خاص از برخی کشورها منتشر شده از نظر ما اعتباری ندارد.

او همچنین درباره نحوه صدور مجوز برای دستگاه‌های چاپ وارداتی که عمدتا فرسوده و مستعمل هستند گفت: صنعت چاپ کشور صنعت فرسوده و فقیر است که نیازمند بازسازی و نوسازی است. امیدواریم سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت بگیرد و به کارهایی اقدام کنیم که نیاز کشور برای واردات چاپی را به حداقل برسانیم. ما می‌توانیم ماشین‌آلات و ا بزارآلات مورد نیاز چاپ را با معیارها و استانداردهای جهانی طراحی کنیم نباید فقط به زیرساخت‌های نرم‌افزاری فرهنگ توجه داشته باشیم و سخت افزار مثل چاپ را فراموش کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه با اذعان به اینکه تدوین شیوه‌نامه موسیقی خیلی به درازا کشیده است اظهار داشت: پیش‌نویس این شیوه‌نامه آماده شده و حتی نسخه‌های آن برای بررسی به دو نهاد مربوطه یعنی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی نیز تحویل دده شده است پس کار مسکوت نیست و در حال پیگیری است. بعد از حل موارد اختلافی و اصلاحاتی که احتمالا مورد نیاز باشد کار نهایی می‌شود.

او به لغو کنسرت شهرام ناظری در تبریز گریزی زد و در این باره گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم برای اجرای کنسرت این خواننده درتبریز مجوزی صادر نشده بوده که بحث لغو مجوز مطرح باشد اما امکان اجرای موسیقی و اجرای کنسرت ناظری در حال پیگیری است و صدور مجوز انجام خواهد شد. ناظری معمولا اجراهای بی‌حاشیه و کم‌حاشیه دارد و فکر نمی‌کنم مشکل و مخالفتی برای برگزاری کنسرت او وجود داشته باشد.

فستیوال موسیقی تهران که اجرای آن به خانه موسیقی سپرده شده بود از دیگر موضوعات مورد بحث در حوزه موسیقی در این نشست بود. نوش‌آبادی در این باره گفت: فستیوال موسیقی تهران که قرار است با همکاری خانه موسیقی برگزار شود در حال اجرایی شدن و پیگیری است اما شبهات و مسائلی برای هیات مدیره خانه موسیقی به وجود آمد که امیدواریم هر چه زودتر حل شود. ما اعتقاد داریم همه نهادهای دولتی و غیردولتی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند باید خیلی شفاف و بر اساس ضوابط و آیین‌نامه مشخصی برنامه‌های خود را به پیش ببرند تا بهتر بتوانند وظایف خود را به عنوان یک مجمع صنفی ایفا کند. ما مانع از انجام فعالیت خانه موسیقی نخواهیم بود اما ابهامات مطرح شده درباره هیات مدیره این نهاد باید برطرف شود.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره واگذاری جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی گفت: شبهه‌ای که قبلا مطرح شده بود مبنی بر اینکه قرار است اجرای جشنواره موسیقی فجر تماما به خانه موسیقی واگذار شده و اداره کل موسیقی مسئولیت اصلی را ندارد از بین رفته. مدیرعامل خانه موسیقی هم به عنوان شخص حقیقی در برپایی این جشنواره حضور خواهد داشت نه حقوقی. مشکل خاصی درباره اداره جشنواره موسیقی فجرنیست.

نوش‌آبادی درباره صحبت‌های علی جنتی مبنی بر احتمال دریافت کارت زرد سوم به دلیل اکران فیلم قصه‌ها نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: صحبت‌های وزیر که در جمع سینماگران بوده بیشتر برای نشان دادن بعد حمایتی وزارتخانه از اهالی فرهنگ و هنر است. صحبت آقای جنتی ناظر به این بود که حتی حاضر است کارت زرد سوم را بگیرد اما همچنان دست از حمایت اهالی فرهنگ و هنر برنمی‌دارد پس بحثی بر سر کارت سوم از سوی مجلس مطرح نیست هر چند پاسخ‌هایی که وزیر در خصوص فیلم‌ قصه‌ها به نماینده سوال‌کننده ارائه داده ظاهرا او را قانع نکرده و سوال به هیات رئیسه ارجاع شده است ما هم تلاش می‌کنیم این سوءظن و سوءتفاهم حل شود. نمایندگان باید در نظر داشته باشند که اکران و صدور مجوز فیلم قصه‌هاتمام شد پس ادامه دادن بحث درباره آن محلی از اعراب ندارد و امیدواریم مورد کم‌لطفی واقع نشود.

نوش‌آبادی درباره حضور فیلمی از جعفر پناهی در جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی این گونه موضع گرفت و گفت: قبلا هم اعلام کردیم فیلم‌هایی که به جشنواره‌های جهانی معرفی می‌شوند اگر از سوی کمیته‌های مرتبط با وزارت ارشاد نباشند نماینده جمهوری اسلامی ایران نیستند و ما مسئولیتی در قبال آن نداریبم و بر همین اساس فیلم جعفر پناهی که در جشنواره بوسان به نمایش درمی‌آید نه از وزارت کشور مجوز ساخت گرفته و نه امکان اکران در ایران را دارد و نه اساسا مورد تایید ماست. این فیلم فقط یک فیلم شخصی است که شخصی حقیقی آن را ساخته و بر اساس امکانات خودش در یک جشنواره شرکت داده است. تمام جشنواره‌های دنیا موظف به اجرای قوانین ما نیستند.

او در مورد دو شغله بودن معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: سوال درباره معاون هنری وزارت ارشاد بیش از حد دارد بزرگنمایی می‌شود این مساله برای خود وزیر هم حساسیت بالایی دارد و در همین رابطه با آقای مراخانی هم صحبت شده است. مساله دو شغله بودن آقای مرادخانی را باید از خودشان پیگیری کنید اما من هم بعید می‌دانم که کار ایشان مصداق دو شغله بودن باشد چرا که دو شغله بودن یعنی در دو پست دولتی مجزا مشغول باشی و همزمان دو حقوق دریافت کنی که شرایط آقای مرادخانی مصداق هیچ کدام از اینها نیست.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره طولانی شدن زمان بازسازی تئاتر شهر اظهار داشت: عمده فعالیت‌های تعمیراتی و بازسازی سالن های تئاتر شهر انجام شده و رو به اتمام است البته زمان تحویل پروژه کمی طولانی شد که بخشی به دلیل محدودیت منابع مالی و بخشی به دلیل شرایط پیمانکار بود که مسائل پیگیری و حل شد و امیدواریم به سرعت باقی مانده کار به پایان برسد ‌آنچه مسلم است این است که هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر هیچ گاه برای وزارت ارشاد هیچ گاه اهمیتی کمتر از دیگر هنرها نداشته است.

وی درباره سرانجام بازگشایی نهاد صنفی روزنامه‌نگاران تصریح کرد: بازگشایی نهاد صنفی روزنامه‌نگاران از آن بحث‌های است که خیلی به وزارت ارشاد ارتباط مستقیم ندارد و نهادهای سیاسی و امنیتی تصمیم‌گیرندگان نهایی در این باره هستند. ان‌شاءالله با پیگیری هایی که اانجام می‌گیرد موارد موجود و شبهات به وجود آمده در این نهاد صنفی از بین برود و این نهاد بتواند با مدیریت جدید و استخوان‌بندی قوی‌تر از قبل آن هم در شرایط که حساسیت‌های سیاسی کار از بین رفته و به دور از حاشیه‌های همیشگی فعالیت کند.

نوش‌آبادی ادامه داد: باید در نظر داشت یک نهاد صنفی تنها در شرایطی می‌تواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد که به دور از جار و جنجال‌های سیاسی و حاشیه‌ای باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره آخرین وضعیت حج عمره نیز بیان کرد: شرایط اعزام زائران ایرانی به حج عمره همان شرایط قبلی است و اتفاقی در این زمینه نیفتاده است کشور عربستان نه خاطیان را مورد بازخواست قرار داده و نه حتی یک عذرخواهی رسمی از جمهوری اسلامی ایران کرده است علاوه بر اینها با این حوادثی که حج تمتع امسال شاهد بودیم به نظر می‌رسد مسئولین عربستانی توانایی حفظ امنیت زوار را ندارند و شرایط حتی برای حج تمتع نیز با مشکل و سوءمدیریت همراه است.

به گزارش ایلنا، وی در پایان با اشاره به شرایط بیمه خبرنگاران اظهار داشت: سیاست ما این است که هیچ خبرنگاری محروم از بیمه نباشد بر همین اساس سه راهکار بیمه توسط سازمان رسانه‌ای بیمه از طریق صندوق اعتبار هنر و بیمه از طریق کمیسیون تخصصی خبرنگاران در وزارت ارشاد برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است هر کسی که فکر می‌کند این حق را دارد که از امکانات بیمه خبرنگاری استفاده کند می‌تواند از این مجاری پیگیر دریافت بیمه باشد البته چنانچه مدیر سازمانی شخصی را به عنوان خبرنگار به اداره بیمه معرفی کرده ولی سازمان تامین اجتماعی در زمان احقاق حقوق بیمه‌ای شغلی به غیر از خبرنگار برای او ثبت می‌کند تخلف محسوب می‌شود و جای پیگیری دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین