کد خبر: ۳۲۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۳
فاطمه معتمد آریا در گفتگو با AFP:

نباید از سینمای ایران انتظار هالیوود یا بالیوود داشت

آفتاب‌‌نیوز : آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های فاطمه معتمد آریا در مصاحبه با خبرگزاری AFP در کراچی است؛ شهری در جنوب پاکستان که جشنواره سینمایی کرافیلم آن پس از یک هفته فعالیت به پایان رسیده. بازیگر سرشناس ایرانی حرف‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: "اما من امیدم را برای رسیدن به سینمایی بهتر در ایران از دست نداده‌ام." معتمد آریا که در سال‌های میانی دهه پنجم زندگی‌اش در فیلم جدید "گیلانه" نقش مادر جانبازی جوان را بازی می‌کند، معتقد است انقلاب اسلامی سال 1357 قدرت مانور را از بسیاری از فیلمسازان ایرانی گرفت.

او به خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید: "فیلم‌هایی که صحنه‌های غیراخلاقی، خشن و . . . را نشان بدهند کاملاً‌ گرفتار سانسور می‌شوند و به این ترتیب فیلمسازان موضوع‌های محدودی برای کار دارند. سینمای پس از انقلاب ایران خیلی تجاری نیست، به ویژه برای جهان خارج."

معتمد آریا می‌گوید: "کار کردن در فضای پس از انقلاب برای فیلمسازان آسان نبود، اما آنها به سراغ موضوع‌های اجتماعی ناشی از جنگ طولانی ایران و عراق و مسایل خانوادگی در آثار خود رفتند. فیلم‌هایی درباره روابط انسانی، که در جوامع شرقی هم نظیر آنها دیده می‌شود، در سینمای ما دیده شد. ضمن اینکه آنها با در نظر گرفتن سانسور، فیلم‌هایی با موضوع زن هم ساختند."

گرچه ایران و پاکستان دو کشور همسایه هستند، اما این نخستین بار در پنج سال اخیر است که ایران در جشنواره کرافیلم شرکت می‌کند و فاطمه معتمد آریا امیدوار است "گیلانه" با مخاطبان بین‌المللی هم ارتباط برقرار کند: "در ابتدا ساختن فیلم‌هایی که بتواند به مذاق مخاطب خارجی هم خوش بیاید مشکل بود، اما به لطف فیلم‌هایی چون "ده" کیارستمی و "گیلانه" رخشان بنی‌اعتماد که با مهارت و دقت ساخته شده‌اند سینمای ایران دارد هوادار جهانی هم پیدا می‌کند. فیلم جدید من درباره تأثیر جنگ بر ایرانی‌هاست و اینکه چطور یک مادر تنها با فرزند جانبازش زندگی می‌کند."

معتمد آریا در عین حال اصرار دارد که حتی اگر آزادی‌های بیشتری هم به فیلمسازان داده شود، سینمای ایران مثل آثار سینمای مؤلف اروپا، همواره ویژگی‌هایی منحصر به فرد خواهد داشت: "از سینمای ایران انتظار هالیوود یا بالیوود نداشته باشید. دنیا باید سینمای ما را همانطور که هست بپذیرد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین