کد خبر: ۳۲۰۵۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

تحلیلی درباره سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، قرار است در روزهای آینده در اولین سفر رسمی خود به امریکا به واشنگتن عزیمت کند. این سفر در حالی صورت می گیرد که چشم انداز روابط بین امریکا و چین به مراتب مبهم‌تر از زمانی است که رهبران دو کشور در آخرین نشست مشترک خود در کمتر از یک سال ترسیم کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
اسوشیتدپرس در گزارشی به قلم کریستوفر بودین CHRISTOPHER BODEEN از پکن نوشت:تنش در روابط واشنگتن و چین در ماه های اخیر تشدید یافته است. اتهاماتی که امریکا در خصوص اقدامات چینی ها در فضای مجازی مطرح کرده است به تشدید این تنش ها انجامیده است. ادعاهایی که چینی ها در زمینه قلمرو دریایی خود در دریای چین جنوبی مطرح کرده اند از دیگر عواملی است که تنش بین واشنگتن و پکن را دامن زده است.

به گزارش آفتاب به نقل از واحدمرکزی خبر، بسیاری از مقامات امریکایی چین را تهدیدی اقتصادی علیه واشنگتن تلقی می کنند. از سوی دیگر، امریکا انتقادات خود را در خصوص سرکوب آزادی های مدنی در چین افزایش داده است.

آرون فریدبرگ، استاد سیاست و امور بین الملل در دانشگاه پرینستون، می گوید: «نگرانی های امریکا در خصوص نیات چین رو به افزایش است.»

فریدبرگ با اشاره به تاثیر جدی سرکوب خونبار اعتراضات دموکراسی خواهانه میدان تیان آنمن در سال 1989 بر روابط امریکا و چین خاطرنشان می کند: «فضایی که در اطراف نشست آتی رهبران چین و امریکا وجود دارد به مراتب منفی تر از فضایی است که در دهه های بعد از ماجرای میدان تیان آنمن مشاهده شده است.»

از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصادی چین و بحران هایی که بازارهای سرمایه در این کشور در ماه های اخیر با آن مواجه شده است بازارهای جهانی را دچار شوک کرده است. این در حالی است که انفجار یک کارخانه تولید مواد شیمیایی در شرق پکن در ماه میلادی گذشته که به کشته شدن 173 نفر انجامید نگرانی ها در خصوص ناکارآمدی الگوی حاکمیتی چینی را افزایش داده است.

بنابراین، شرایطی که رهبران دو کشور امریکا و چین در آستانه دیدار آتی خود با آن مواجه هستند به مراتب متفاوت تر از ماه های گذشته است. اختلافاتی که امریکا با چین در زمینه مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی دارد از دیگر مسائلی است که روابط دو کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.
البته، دو کشور در زمینه برخی مسائل، از جمله مسئله هسته ای ایران و مسئله هسته ای کره شمالی، همکاری هایی با یکدیگر داشته اند.

یانگ جیچی، مشاور ارشد رئیس جمهور چین در امور سیاست خارجی، در مصاحبه با روزنامه رسمی «چاینا دیلی» تصریح کرد: «ما باید نگاهی جدی تر به انواع همکاری های ممکن با امریکا داشته باشیم و بیشترین تلاش خود را در این راه انجام دهیم.»

انتظار می رود که رهبران چین و امریکا در دیدار آتی خود در واشنگتن درباره مسائلی مانند تجارت، کره شمالی و ایران گفتگو کنند. مقامات امریکایی می گویند امید زیادی به دستیابی دو طرف به گشایش های کلان و گسترده درباره موضوعات اختلافی اساسی وجود ندارد، با این حال، این امکان وجود دارد که رهبران دو کشور درباره مسائلی از جمله از سرگیری گفتگوها در خصوص امنیت فضای سایبری گفتگو کنند.

البته، مقامات چینی و پژوهشگران چینی طرفدار دولت چین می گویند امریکا و چین به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان باید روابط و تماس های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. ژو فنگ Zhu Feng، استاد دانشگاه پکن و کارشناس روابط امریکا و چین، می گوید: «نکته کلیدی این است که دو طرف نیازمند امتیاز دادن به یکدیگر هستند و نشست آتی رهبران امریکا و چین در واشنگتن می تواند فرصت مناسبی برای گفتگوها در این زمینه فراهم آورد.»

رئیس جمهور چین قرار است روز جمعه آینده به واشنگتن برود، اما او قبل از آن به سیاتل می رود و در آنجا با صاحبان سرمایه و مسئولان شرکت های امریکایی دیدار خواهد کرد. رئیس جمهور چین بعد از دیدار با اوباما روانه نیویورک خواهد شد تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند.

سفر شی جینپینگ به واشنگتن در شرایطی صورت می گیرد که وی با مسائل مهمی هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین المللی مواجه شده است.

وی که از سال 2013 تا کنون رئیس جمهور چین است در اوایل ماه میلادی جاری در مراسم رژه نیروهای ارتش خلق چین شرکت کرد. در این مراسم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، حضور داشتند. اما شمار زیادی از رهبران قدرت های دموکراتیک بزرگ دنیا در این مراسم شرکت نکردند. امریکا نیز تنها سفیر خود در پکن را روانه این مراسم کرد.

برگزاری این رژه نظامی خشم شدید ژاپنی ها را برانگیخت.

همچنین، سفر رئیس جمهور چین به واشنگتن در شرایطی صورت می گیرد که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، تحت فشار شدید کنگره این کشور است تا مواضع سرسختانه تری نسبت به پکن اتخاذ کند. بخش هایی از ارتش و جامعه اطلاعاتی امریکا نیز فشارهای مشابهی را بر اوباما وارد می کنند.

گروه های طرفدار حقوق بشر نیز بر اوباما فشار می آورند که مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در چین را در کانون توجه خود قرار دهد.

در یک نظرسنجی که به تازگی موسسه نظرسنجی پیو انجام داده است 54 درصد امریکایی ها دیدگاه خوشبینانه ای نسبت به چین ندارند. دو کشور همچنین یکدیگر را به هک کردن سامانه های رایانه ای یکدیگر متهم می کنند. از سوی دیگر، امریکا نسبت به برنامه های نظامی چین نیز نگران است. در مراسم رژه نظامی چین که در سوم سپتامبر برگزار شد چینی ها انواع مختلف بمب افکن های جدید و چند موشک بالستیک ضد کشتی را آزمایش کردند. تحلیل گران مسائل نظامی می گویند این امر می تواند تهدیدی مستقیم علیه نیروی دریایی امریکا، پایگاه های نظامی امریکا در آسیا و هم پیمانان آسیایی امریکا، مانند ژاپن و فیلیپین، باشد.

نکته دیگری که نگرانی امریکایی را برانگیخته است برنامه ریزی های مقامات چینی برای ایجاد باندهای فرود برای جنگنده های جدید خود در جزایر مرجانی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی است. امریکا بارها از چین خواسته است از چنین اقدامی خودداری ورزد. جوابی که چینی ها داده اند این بوده است که ساخت این باندهای فرود تهدیدی علیه امریکا نبوده و نباید موجبات نگرانی مقامات امریکایی را فراهم آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین