کد خبر: ۳۲۰۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

تصاویر/ نمایشگاه طهران قدیم

نمایشگاه طهران قدیم که از اول شهریورماه آغاز به کار کرده و تا ۱۰ مهرماه ادامه دارد، مکانی است که طهران قدیم را با همان حال و هوای کوچه پس کوچه ها و بازارچه قدیم به نمایش می گذارد.این نمایشگاه که در موزه قصر برگزار شده هر روز از ساعت ۵ عصر کار خود را آغاز می‌‌کند و تا ساعت ۲۴ شب ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

هدف از برگزاری این نمایشگاه، به تصویر کشیدن تهران قدیم برای جوانان و نوجوانان امروزی است تا درباره‌ی فرهنگ و رسم و رسوممردم بدانند و با نوع لباس پوشیدن مردم آن زمان آشنا شوند.







طهران قدیم بازارچه‌ای است متشکل از کباب ساتوری و بناب و لول کباب، عطاری، جگرکی و شربتخانه است که فروشندگانش با لباس‌های قدیمی پذیرای مهمانان شبانه هستند.










اکثر فروشندگان با لباس‌های سنتی منتظر مهمانان هستند و با رویی خوش چنان از مهمانان‌شان پذیرایی می‌کنند که حس می کنی از شهر دیگری به تهران آمده‌ای که مردمانش غریبه نیستند؛ مردمی صمیمی که اگر با آنها کمی گپ بزنی به کاسه‌ای آش یا سیخی کباب مهمانت می‌کنند. هر سوالی که بپرسی با خوشرویی پاسخت می‌دهند و سعی می‌کنند مهربانی را که شاید در تهران امروز فراموش شده یادآور شوند.

  












     

اگرچه در این بازارچه بیشتر مواد غذایی عرضه می شود اما حال و هوای خاصی دارد؛ مردمی با لباس‌های قدیمی، لوتی‌ها و نوچه‌هایشان با کفش‌های قیصری، موهای فرفری و کلاه شاپو، شهر فرنگ، سقاخانه، درشکه و درشکه چی همه حسی از دوران قدیم تهران القا می‌کنند.

 




شاه و وزیر با چنان غروری در بازار قدم می‌زنند که کسی جرات نگاه کردن به آنها را نداشته باشد. گاهی وزیر و خزانه‌دار و داروغه را می‌بینی که برای سرکشی به بازار آمده‌اند و از فروشندگان مالیات طلب می‌کنند.






 

لابه لای مغازه‌ها گرمابه‌ای وجود دارد و کمی آن طرف‌تر می‌توان گاری فالوده فروشی را یافت.






اما بخش هیجان انگیز این نمایشگاه، برگزاری عروسی نمادین است که به سبک قدیم، عروس را با لباسی رنگارنگ و توری قرمز سوار بر اسب می‌کنند و داماد با عبایی اسب را داخل بازار هدایت می‌کند و افرادی خنچه بر سر جلوی عروس و داماد حرکت می کنند و نوزندگان پشت آنها با ساز و دهل عروس و داماد را همراهی می‌کنند.






 
سپس در جایگاه مخصوص قرار می‌گیرند و برگزاری ساز و رقص ادامه دارد تا مردم در شادی آنها شرکت کنند.

این نمایشگاه تا ۱۰ مهرماه ادامه دارد و هر روز با استقبال جمعیت عظیمی از مردم به ویژه آخر هفته‌ها روبه رو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
1
4
کاش همون روزهای قدیم بود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین