کد خبر: ۳۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۹

بودجه اتحاديه اروپا سرانجام به تصويب رسيد

آفتاب‌‌نیوز :   بلر بالاخره موافقت کرد مجموعا از 5/10 ميليارد يورو از تنزيل ساليانه بريتانيا چشم بپوشد درحالی که ابتدا با واگذاری 8 ميليارد يوروی آن موافقت کرده بود. اين مبلغ صرف توسعه ده عضو جديد اتحاديه اروپا خواهد شد.

در مقابل رهبران اتحاديه اروپا نسبت به بازنگری در کليه مخارج اتحاديه اروپا، از جمله طرح پرهزينه "سياست عمومی کشاورزی" که براساس آن به کشاورزان يارانه پرداخت می شود متعهد شدند.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، گفت اين معامله به اروپا امکان خواهد داد با سرمايه گذاری در آينده قاره، گامی به جلو بردارد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ژاک شيراک، رئيس جمهور فرانسه نيز آن را معاهده ای خوب برای آينده اروپا توصيف کردند.

اين معامله بودجه کل اتحاديه اروپا را ظرف شش سال به 862 ميليارد و 300 ميليون يورو افزايش می دهد که 045/1 درصد از توليد اقتصادی اين اتحاديه است.

اين معامله دو هفته پيش از پايان دوره رياست بريتانيا بر اتحاديه اروپا حاصل شد.

رهبران اتحاديه اروپا همچنين موافقت کردند به مقدونيه، موقعيت نامزد رسمی برای پيوستن به اتحاديه اعطا کنند.

تصميم در اين زمينه به علت بن بست بر سر بودجه به تعويق افتاده بود و فرانسه به خصوص نسبت به عاقلانه بودن طرح های گسترش اتحاديه اروپا درحالی که در مورد دارايی های آن تصميم گيری نشده ابراز ترديد می کرد.  

کاهش تنزيل ساليانه بريتانيا و يارانه های کشاورزی اروپا از موانع اصلی اين مذاکرات بود.

تنزيل مبلغی است که بريتانيا براساس توافقی که در سال 1984 در زمان نخست وزيری مارگارت تاچر به دست آورد، پس از پرداخت سهم خود به بودجه اروپا دريافت می کند. تنزيل ساليانه بريتانيا هم اکنون سالانه 7/5 ميليارد يورو است.

بريتانيا می خواست رقم کنونی تنزيل را حفظ کند، درحالی که فرانسه با کاهش بودجه "سياست عمومی کشاورزی" که بزرگترين دريافت کننده مزايای آن است مخالف بود.

نيک رابينسون، خبرنگار بی بی سی در بروکسل، می گويد توجهات بر يکی از مفاد تازه طرح بودجه که امکان بازنگری در بودجه "سياست عمومی کشاورزی" را تا پيش از سال 2013 فراهم می آورد، اما ضمنا به فرانسه اجازه می دهد با تغيير آن مخالفت کند، متمرکز شده است.

اين بازبينی برای سال های 09/2008 برنامه ريزی شده است.

بودجه کل اتحاديه برای سال های 2007 تا 2013 بسيار کمتر از 24/1 درصد توليد اقتصادی اين بلوک است که کميسيون اروپايی در پی آن بود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین