کد خبر: ۳۲۱۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

واکنش «جنتی» به یک نمایش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را اجرایی قدرتمندانه و توانمند از روحیات واقعی شهید مصطفی چمران توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی جنتی چهارشنبه شب - اول مهر - با حضور در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر، از نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی دیدن کرد.

به گزارش ایسنا، وی بعد از پایان اجرای نمایش که با همراهی علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی و فاطمه راکعی شاعر، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی صورت گرفت با حضور در پشت صحنه نمایش با بازیگران این اثر نمایشی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جنتی گفت: نمایش «تکه‌های سنگین سرب» اثری ارزشمند در معرفی جنبه‌های عاطفی زندگی شهید مصطفی چمران بود که من این افتخار را داشتم از سال 54 در لبنان کنار او حضور داشته باشم. البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی بود که به خوزستان رفتم و همراه با این شهید والامقام در بسیاری از جنگ‌های نامنظم علیه دشمن، دوستی و رفاقت خود را ادامه دادم. و امشب این اثر نمایشی ضمن بازنمایی دوباره خاطراتم با این رفیق عزیز و صمیمی، فضایی را به وجود آورد که در آن بسیاری از روحیات شهید چمران به خوبی به تصویر کشیده شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با اینکه بخش عرفانی زندگی شهید چمران در این نمایش کمتر پرداخته شد، اما در عین حال قسمت‌های بسیار زیبایی از این حالات عارفانه در نمایش دیده شد که من در سال‌های دوستی با شهید چمران آنها را به وضوح دیده بودم. شهید چمران قبل از اینکه به صورت کامل وارد جنگ‌های لبنان شود، بیش از 9 سال در آنجا حضور داشت. او همراه با امام موسی صدر تمام تلاش خود برای حمایت از بچه‌های شیعه لبنان انجام داد و خوب یادم می‌آید که در آن دوران هنرستانی را در منطقه سور راه‌اندازی کرد که همین بچه‌ها در آن مشغول به کار شدند. مرحوم چمران به این بچه‌ها همواره عشق می‌ورزید و ما امروز بخشی از این عشق و علاقه را در نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» دیدیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس بیان کرد: امیدواریم هنرمندان ما چه در عرصه تئاتر و چه در عرصه سینما بتوانند حماسه هشت سال دفاع مقدس را برای نسلی که روزهای جنگ را ندیده به تصویر بکشد. گرچه همه خوب می‌دانیم توصیف حالاتی که در آن زمان میان رزمندگان ما بود کار بسیار سختی است، اما همین که بتوانیم در حد توان این جلوه‌های معنوی را به نسل امروز ایران نشان دهیم کار ارزشمندی است. من قاطعانه می‌گویم چنین معنویتی در هیچ جای دنیا و جنگ‌هایی که اتفاق افتاده، سابقه ندارد. بنابراین ضرورت دارد تا آنجا که می‌توانیم توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان خاطراتی از حضور خود در لبنان و همکاری با شهید مصطفی چمران گفت: آقای پیام دهکردی و خانم عارفه لک در این اثر نمایشی بسیار خوب کار کردند، به طوری که من در بسیاری از لحظات نمایش یاد خاطره‌هایی می‌افتادم که با شهید چمران داشتم. او رزمنده‌ای بود که در تمام دوران جنگ چه در موقع حضور در لبنان و چه در دوران دفاع مقدس با شجاعت عمل می‌کرد و من بسیار خوشحالم که یک گروه تئاتری آمده و بخشی از زندگی این شهید بزرگوار را در صحنه نمایش به مخاطب ارائه کرده است.

فاطمه راکعی، شاعر و کارشناس مسائل فرهنگی هم که از نمایش «تکه‌های سنگین سرب» دیدن کرده بود خطاب به گروه اجرایی نمایش گفت: انقلاب اسلامی ایران این ثمره را داشته که پیام انسانیت، مهربانی، عشق و به خاطر آنها مردن را به تمام دنیا نشان داده و شما امشب توانستید به زیبایی هر چه تمام تر دراین اثر نمایشی چنین فضایی را به مخاطب ارائه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین