کد خبر: ۳۲۱۱۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

فعالیت 121 کمپ ترک اعتیاد در البرز

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی ارائه و پرداخت تسهیلات به معتادان بهبود یافته، اشتغالزایی و جلوگیری از بازگشت دوباره به سمت مواد مخدر بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
افروز بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد توانسته تا حدی در ترک اعتیاد موثر باشد، اظهارکرد: باید سایر عوامل نیز در زمینه ترک اعتیاد فراهم باشد تا معتاد هم به لحاظ روحی و روانی و هم به لحاظ جسمی بتواند ترک موفقی داشته باشد.

وی افزود:به طور قطع نقش خانواده در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و در کنار ترک اعتیاد باید بحث حمایت از افراد بهبود یافته نیز مدنظر باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد، معتادان بسیاری به این محل انتقال داده شده‌اند و گام نخست برای ترک برداشته شده اما برای استمرار نیاز به فراهم آوردن سایر زمینه‌ها است.

وی ادامه داد: معتاد با اجبار اعتیاد را ترک نخواهد کرد و در زمان ترک، باید به لحاظ روحی و روانی نیز آمادگی لازم را پیدا کند و حمایت همه‌جانبه از سوی خانواده‌ها در چنین شرایط نقش موثری ایفا خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی البرز مهم‌ترین علت بازگشت معتادان بهبود یافته به مصرف مواد مخدر را برطرف نشدن علت اولیه گرایش آنان به اعتیاد عنوان کرد و افزود: برخی از معتادان به دلیل مشکلات شخصی، فردی و روانی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند و چنانچه ریشه اصلی مرتفع نگردد و حمایت‌های بعدی صورت نگیرد فرد مجددا به مصرف روی خواهد آورد.

وی تاکید کرد: این افراد باید دلایل مشکلات شخصی، فردی و روانی از جمله افسردگی خود را با روش‌ها و کاربردهای منطقی برطرف کنند و مصرف موادمخدر درمان اصلی مشکلات آنها نیست.

این مقام مسئول یادآورشد: خدمات بعد از سم‌ زدایی معتادان در مراکز ترک اعتیاد براحتی در دسترس افراد است که با استفاده از این خدمات می‌توانند خود را کنترل کرده تا دوباره آلوده به مصرف مواد مخدر نشوند.

بهرامی وجود مراکز مشاوره خصوصی و دولتی را از خدمات مفید برای ترک اعتیاد دانست و گفت: معتادان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای در مراکز مشاوره خصوصی از خدمات تاثیرگذار و مشاوره‌های خوب این مراکز برای ادامه ترک اعتیاد برخوردار شوند.

این مقام مسئول ادامه داد:هم‌چنین افرادی که توان پرداخت حق مشاوره در این مراکز را ندارند می‌توانند به مراکز مشاوره دولتی مراجعه و با پرداخت هزینه ویزیت اندک مشاوره‌های خوب و حتی داروها را با هزینه کم دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در ادامه با اشاره به تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد استان البرز گفت: درحال حاضر 121 مرکز ترک اعتیاد در استان البرز فعال است که هر یک از آنها ظرفیت نگهداری از 100 تا 150 معتاد را دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: درحال حاضر کلیه مراکز غیرمجاز در استان تعطیل شده و تلاش می‌شود کیفیت کمپ‌های موجود که همگی مجوز دارند، ارتقا یابد.

وی توجه به وضعیت بیماران پس از ترخیص، رعایت موارد بهداشتی، حضور مستمر پزشک و روانپزشک در کمپ، توجه به محیط فیزیکی و نصب دوربین‌های نظارتی را از جمله مواردی دانست که کمپ‌های ترک اعتیاد ملزم به رعایت آنها هستند و افزود: بهزیستی اگرچه اولویت کار خود را بر پیشگیری از اعتیاد قرار داده، لیکن بحث درمان جسمی و روحی افراد معتاد و کیفیت خدمات ارائه شده در کمپ‌های ترک اعتیاد را با جدیت دنبال می‌کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت پرداخت تسهیلات به معتادان بهبود یافته اشاره کرد و افزود: باید پذیرفت تا زمانی که یک معتاد بهبود یافته شغلی نداشته باشد، جایگاهی نیز در جامعه نخواهد داشت و احتمال بازگشت به سمت اعتیاد بسیار افزایش خواهد یافت، به همین دلیل باید با پرداخت تسهیلات به توانمندسازی این افراد اقدام کنیم.

بهرامی تاکید کرد: بسیاری از این افراد دارای مهارت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله قالی‌بافی و صنایع‌دستی و سایر بخش‌ها هستند و علاوه بر آن نیز با تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره کل بهزیستی با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده است، آموزش‌های لازم به این افراد داده می‌شود تا بتوانند به‌صورت کاملا اصولی یک شغل را فراگیرند و با صدور جواز کسب امیدواریم بتوانیم گامی مهم برای حل مشکل این قشر برداریم.

مدیرکل بهزیستی البرز در پایان گفت: بهزیستی البرز تمام توان خود را برای بازگرداندن معتادان به زندگی عادی و سالم به کار گرفته و با تکیه بر شعار اعتیاد یک بیماری است، در راستای بازگرداندن این افراد به آغوش گرم خانواده و جامعه گام برمی‌دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
تعداد کمپهای البرز چندتاست؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین