کد خبر: ۳۲۱۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

هنگام سوختگی از خمیردندان استفاده نکنید

یک کارشناس درمانی جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: بهترین و موثرترین اقدام در هنگام ابتلا به سوختگی، سرد کردن عضو سوخته با آب معمولی است.
آفتاب‌‌نیوز : "محمدرضا اعتصام" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سوختگی‌ها به چهار دسته خشک و مرطوب، شیمیایی و تشعشعی طبقه‌بندی می‌شوند که رایج‌ترین آن سوختگی‌های مرطوب و خشک است.

وی با بیان اینکه سوختگی‌های مرطوب شامل سوختگی‌های ناشی از بخار، آب‌جوش، چای‌داغ و امثال آن می‌شود، افزود: منشاء سوختگی‌های خشک اجسام خشک مانند زغال، تابه‌داغ و در کل اجسام‌داغ است.

اعتصام ادامه داد: سوختگی شیمیایی بر اثر موادشیمیایی، اسیدها و بازها رخ می‌دهد و سوختگی تشعشعی نیز ناشی از اشعه ماوراء، آفتاب سوختگی و برق‌گرفتگی چشم است.

این کارشناس درمانی با بیان اینکه وقتی عضوی از بدن دچار سوختگی می‌شود با توجه به شدت و نوع آن علائم متفاوتی را از خود نشان می‌دهد، افزود: سوختگی درجه اول سرخی و حساسیت پوستی را به همراه دارد اما در سوختگی درجه دو معمولا درد شدید توأم با تاول و سوزش موجب آزار فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: در سوختگی درجه سه، سوختگی عمیق وسیع بوده که بافت را از بین می‌برد و جزء سوختگی‌های بحرانی به شمار می‌آید.

اعتصام تصریح کرد: در سوختگی‌های خشک و مرطوب، بهترین اقدامی که می‌توان انجام داد، قرار دادن عضو سوخته به مدت 10 تا 15 دقیقه در داخل آب معمولی است و باید دقت شود که دمای آب معمولی بوده و خیلی سرد و یخ نباشد.

وی تاکید کرد: از قرار دادن هرگونه وسایل غیرمتعارف مانند خمیر دندان و سیب‌زمینی، کره و روغن بر روی عضو سوخته جدا خودداری کنید چراکه موارد یاد شده جنبه درمانی ندارد.

اعتصام اظهار کرد: در مرحله اول سوختگی به هیچ عنوان نباید از پمادهای سوختگی استفاده شود چراکه این پمادها جنبه درمانی دارند در حالیکه در لحظات ابتدایی سوختگی باید تنفس پوستی انجام شود و پس از آن از پمادها استفاده شود.

وی توصیه کرد: در مواردی که محل سوختگی دچار تاول شده، هرگز نباید اقداماتی از قبیل ترکاندن و یا برداشتن آن را انجام داد چراکه در این صورت عفونت وارد پوست شده و بر بدن نفوذ پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای سوختگی‌های بحرانی وسیع اقدامات اولیه قابل انجامی وجود ندارد، افزود: در این گونه سوختگی‌ها باید در اسرع‌وقت فرد آسیب‌دیده را به مراکز درمانی ارجاع داد.

اعتصام در پایان توصیه کرد: در صورتی‌که قسمتی از بدن با قیر یا پلاستیک و یا مشابه آن دچار سوختگی شود اجازه جداکردن آن را از پوست نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین