کد خبر: ۳۲۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸

وزیر کشور:دولت عربستان موظف به همکاری باایران است/انتقال پیکر جانباختگان منا

وزیر کشور با ابراز تاسف از حادثه منا گفت: دولت و ملت ایران انتظار دارد، ماموران دولت عربستان با ستاد بعثه مقام معظم رهبری است و آنها موظف به این همکاری هستند.
آفتاب‌‌نیوز : عبدالرضا رحمانی فضلی عصر شنبه پس از پایان جلسه کارگروه پی گیری حادثه منا در جمع خبرنگاران پیرامون جلسات برگزار شده و همچنین بررسی های در دست اقدام گفت: شب گذشته جلساتی با حضور وزرای عضو داشتیم و مصوباتی را ابلاغ کردیم که در جلسات برگزار شده مهمترین موضوع انتقال پیکر جان باختگان و تعیین تکلیف وضعیت مجروحان و مفقودین است.
وی ادامه داد: ستادهایی برای سرکشی به خانواده های قربانیان و ابراز همدردی با آنان تشکیل شده و دستگاه های امنیتی و انتظامی نیز برای هرچه باشکوه برگزار شدن مراسم تشییع جان باختگان آمادگی کامل پیدا کرده اند.

وزیر کشور خواستار مدیریت سیاست های تبلیغی و رسانه ای در زمینه این حادثه شد و گفت: در فضای کنونی برخی رسانه های مجازی برخی اطلاعات غلط و تصاویر آرشیوی را برای تحریک عواطف نشان می دهند که خواهشمندیم مردم آرامش لازم را حفظ کنند و به دنبال تسلای قلب خانواده های داغ دیده باشند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: پس از تشییع و خاکسپاری جان باختگان منا، پی گیری های حقوقی در نهادهای بین المللی مد نظر خواهد بود.

وی اضافه کرد: به مردم اطمینان می دهیم که دولت و دستگاه های اجرایی در زمینه بررسی حادثه پیش آمده برای حجاج کشورمان اهتمام ویژه ای دارند، چرا که این موضوع تنها مرتبط با خانواده های داغدیده نیست، بلکه به کل کشور مربوط است.

وزیر کشور تاکید کرد: به طور حتم پی گیری های حقوقی باید انجام گیرد تا حقی در این زمینه ضایع نشود و دولت عربستان باید در باره این حادثه پاسخ دهد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: آنچه مسلم است مدیریت ضعیف، ناکارآمد و ضعفی که در اداره فضای موجود به عمل آمد به این حادثه دامن زد.

وی ادامه داد: دولت عربستان نیز به این موضوع واقف است و با دو وزیر خود برخورد کرده و ما نیز با جدیت پی گیری های لازم را در زمینه احقاق حقوق خود انجام می دهیم.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها عبور کاروان شاهزاده عربستان و علت شکل گیری حادثه را تکذیب کرده اند، گفت: خبرهای مختلف و ضد و نقیضی در باره این حادثه به چشم می خورد و حتی مسوولان عربستان تکذیبیه رسمی در این باره داده اند، اما با این حال پیگیری های ما در باره علت این حادثه به طور جدی ادامه دارد و موضوع بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده است تا بررسی های لازم را انجام دهد و با ستاد بعثه در هماهنگی باشند تا اخبار کامل و مستند را به دست آوریم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که تیمی از وزارت بهداشت برای امدادرسانی به مجروحان و حجاج ایرانی آماده ورود به این کشور است و هنوز مجوز لازم برای آنان از سوی دولت عربستان صادر نشده است گفت: تصمیم بر آن شده که تیمی از ایران به عربستان اعزام شود که مسوولیت آن قرار بود با وزیر ارشاد باشد و از هلال احمر و وزارت بهداشت نیز در آن حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: این تیم درانتظار ریافت ویزا هستند ولی تا کنون موفق به اخذ آن نشده اند، چرا که مسوولان عربستانی اعلام کرده اند در تعطیلی به سر می برند ، اما پی گیری های لازم از جانب ایران همچنان ادامه دارد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ملت و دولت ایران انتظار همکاری از جانب مسوولان عربستانی را دارند و آنها موظفند تا این حق را ادا کنند و همکاری های لازم را انجام دهند.
وزیر کشور با اشاره به آخرین اخبار ستادی درباره وضعیت مفقودین گفت: عربستانی ها با حضور 10 تیم تجسس کشورمان موافقت کردند تا به داخل بیمارستان ها و اماکن رفته و پیکرها، مجروحین و مفقودین حادثه را شناسایی کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: این تیم های تخصصی در تشخیص مجروحین و پیکرهای جان باختگان فعالیت می کنند و به محض دریافت اطلاعات جدید آن را ارائه می دهند.
وزیر کشور با ابراز نگرانی از وضعیت مفقودین این حادثه گفت: تلاش می کنیم وضعیت مفقودین به زودی مشخص شود و با تعیین این 10 گروه تخصصی امیدواریم وضعیت آنان به زودی تعیین شود.

** پیکر جان باختگان منا روز دوشنبه به فرودگاه مهرآباد منتقل خواهد شد

رحمانی فضلی در باره بازگشت پیکرهای جان باختگان گفت: هماهنگی های لازم در فرودگاه مهرآباد انجام شده و شرکت های هواپیمایی ایران آمادگی دارند تا به سرعت این پیکرهای پاک را منتقل کنند و از تهران این پیکرها به استان ها انتقال یابد.
وی اضافه کرد: زمان حضور پیکرهای قربانیان این حادثه دوشنبه خواهد بود و در استانها هم ستادهای مرتبط با این موضوع تشکیل شده و همه مقدمات برای برگزاری مراسم باشکوه انجام گرفته است.

وزیر کشور در خصوص برگزاری تجمع مقابل سفارت عربستان و اعتراضاتی از این دست نیز گفت: ما مجوز رسمی برای هیچ تجمعی نداده ایم، چراکه نیازی به این تجمعات در شرایط فعلی احساس نمی شود ، اما آمادگی داریم تا اگر تجمعاتی شکل گرفت مدیریتی مناسب تواما با آرامش را داشته باشیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: تقاضا داریم این موضوع تا زمانی که حجاج منتقل نشده اند به گونه ای نباشد که مسوولان ما در بعثه دچار مشکل و عدم همکاری شوند.
وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع غرامت در مورد حادثه دیدگان مطرح شده است یا خیر ؟ گفت: این موضوع از طرف دولت عربستان مطرح نشده است و ما نیز پیگیری های حقوقی را در این باره انجام می دهیم ، اما بحث گرفتن غرامت تا این لحظه را تکذیب می کنیم.
رحمانی فضلی در باره بررسی این موضوع در دادگاه های بین المللی گفت: در چارچوب مقررات و شرایط بین المللی در این زمینه حرکت می کنیم و ما توافقنامه امنیتی با عربستان داریم و موضوع حادثه پیش آمده را از لحاظ حقوقی به معاونت نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه سپرده ایم و آنها پی گیری های لازم را مدنظر دارند.

وزیر کشور مهم ترین تصمیم و وظیفه کنونی مسوولان کشورمان را سرعت در انتقال پیکر جان باختگان و مجروحان حادثه عنوان کرد و گفت: انتقال حجاج و همچنین تشییع جنازه حادثه دیدگان مهم ترین اولویت ما می باشد و سپس پیگیری های حقوقی انجام می گیرد.
وی با اشاره به هجمه های ایجاد شده در رسانه های مجازی عربستان علیه ایران گفت: واقعیت به طوری روشن و علنی است ، کتمان آن کار سختی می باشد و در زمینه این حادثه واضح و روشن است که چه اتفاقی افتاده و طرح چنین موضوعاتی در رسانه های مجازی به ضرر اتهام زنندگان می باشد.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر کشور عربستان پاسخ نهایی وی را داده است یا خیر ؟ گفت: هنوز پاسخ کتبی از وی دریافت نشده ولی نماینده وزیر کشور بلافاصله با ستاد تماس گرفت و نماینده ای اعزام شد و همکاری های لازم را داشته اند.
وی اضافه کرد: ما هم پیگیر این موضوع هستیم و امروز هم تاکید داشته ایم که مبتنی بر یکی از بندهای توافق نامه با عربستان مکاتبه صورت گیرد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: تقاضای جلسه مشترک با مسوولان ذینفع عربستانی در این خصوص خواهیم داشت و آمادگی داریم پیرو توافق نامه امنیتی این جلسه تشکیل شود و ما به زودی پیگیر آن هستیم.

فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر ازدحام جمعیت رخ داد که در این حادثه دلخراش در مجموع نزدیک به دو هزار زائر مسلمان جان خود را از دست دادند.
سازمان حج و زیارت ایران در جدیدترین آمار خود تعداد جان باختگان ایرانی را 136نفر ، مجروحان را 102 نفر و مفقودان را 344 نفر اعلام کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین