کد خبر: ۳۲۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

بلایی که سر پسته‌های آمریکایی آمد / پسته ایران چگونه به مقام اول دنیا رسید؟

پس از دو سال باز هم صادرات پسته ایران توانست به مقام اول دنیا دست پیدا کند اما بررسی عوامل دستیابی به این مقام می تواند راه را برای حفظ این مقام در سال های آینده نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
طی روزهای اخیر اخبار مختلفی در مورد پیشی گرفتن ایران از آمریکا در تولید پسته منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، بنا بر آنچه برخی مسئولان گفته اند، کشورمان توانسته است امسال پس از حدود دو سال مجددا مقام نخست تولید پسته را در جهان از آن خود کند و آمریکا به عنوان رقیب دیرینه ایران به رتبه دوم سقوط کرده است.

این خبر اگرچه در وهله اول موجی از امیدواری را در حوزه کشاورزی به دنبال داشت، اما پیگیری های دقیق تر نشان داد، ارتقای ایران به رتبه نخست تولید پسته در جهان نه از بابت افزایش تولید در کشورمان بلکه معلول کاهش تولید پسته در آمریکا است.

محسن جلال پور، رییس اتاق باررگانی ایران که همزمان ریاست انجمن پسته ایران را نیز برعهده دارد، در این زمینه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: « آمریکا تولیدی در حدود 240 هزار تن را برای امسال پیش بینی کرده بود ولی به علل گوناگون نهایت تولید این کشور به 160 هزار تن رسید.»

وی ادامه داد: «برای بعمل آمدن پسته که اصطلاحا به آن "به مغز رفتن" گفته می شود به برودت کافی آن هم به مدت لازم، احتیاج است. امسال به علت به کفایت نرسیدن برودت هوا در آمریکا پسته های این کشور به مغز نرفته اند و در واقع کال و غیرقابل استفاده شده اند.»

رییس انجمن پسته ایران افزود: «پسته برای به مغز رفتن حداقل باید بین 600 تا 800 ساعت در هوای بین 0 تا 9 درجه سانتیگراد قرار داشته باشد تا مغز آن پرشود. امسال اما پسته های آمریکا بیشتر از 400 ساعت در دمای لازم نبوده اند، بنا بر این مجموع محصول این کشور به 170 هزار تن هم نرسید.»

جلال پور گفت: «در ابتدای سال زراعی پیش بینی ما تولیدی در حدود 200 هزار تن هر ساله بود و خوشبختانه با وجود مشکلات کم آبی توانسته ایم به همین مقدار تولید دست پیداکنیم.»

وی افزود: «به این ترتیب با افت 40 تا 50 هزار تنی تولید آمریکا و حفظ تولید 200 هزار تنی در ایران، رتبه نخست تولید پسته در جهان مجددا به کشورمان رسید گرچه این اتفاق در واقع نتیجه افت تولید در آمریکا است نه افزایش تولید در ایران.»

این در حالی است که سال گذشته آمریکا حدود ۱.۳ میلیارد دلار صادرات پسته داشته و ایران نیز در همین حدود پسته صادر کرده است.

بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی با عنوان «نفت را فراموش کنید، پسته ایران در راه است» با اشاره به تأثیر رفع تحریم ها بر صادرات پسته ایران نوشته بود: «با رفع تحریم‌ها، پسته ایران با تولید فراوانی که دارد، بازار جهانی را قبضه‌ خواهد کرد که این مسئله اگرچه به ضرر رقیب پسته ایران یعنی آمریکا خواهد شد اما به نفع آجیل ‌دوستان تمام می‌شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین