کد خبر: ۳۲۱۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

وام 100 میلیونی انبوه‌سازان با یک شرط/ افزایش وام خرید در نوبت

در حالی طرح افزایش تسهیلات ساخت مسکن برای انبوه‌سازان مراحل نهایی را طی می‌کند که از سویی دیگر همراه با سایر پیشنهادات بانک مسکن برای تسهیلات‌دهی در این بخش طرح افزایش وام 35 میلیون تومانی خرید نیز در دست بررسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
همانطور که پیش‌تر بت‌شکن – مدیرعامل بانک مسکن – از طرح‌های پیشنهادی برای افزایش ظرفیت تسهیلات‌دهی این بانک و به دنبال آن بالابردن قدرت خرید مردم از طریق افزایش سقف وام مسکن خبر داده بود، در سال جاری تاکنون چند مصوبه در این رابطه از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و برخی دیگر در حال بررسی در بانک مرکزی و بانک مسکن است.

به گزارش آفتاب، اخیرا جمشید برزگر - رییس کانون انبوه‌سازان کشور - اعلام کرد که این کانون در حال توافق نهایی با بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات ساخت بوده و به زودی تسهیلات 100 میلیونی برای تولید در این حوزه از سوی بانک مسکن به انبوه‌سازان ارائه خواهد شد.

آن طور که برزگر توضیح داده پیشنهاد کانون برای افزایش سقف تسهیلات 120 میلیون تومان بوده که با حدود 100 میلیون تومان آن موافقت شده است. این در حالی است که این تسهیلات به پروژه‌های بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص می‌یابد.

این وام به انبوه‌سازان تعلق می‌گیرد که در فروش اقساطی به خریداران منتقل خواهد شد. به نظر می‌رسد سود وام 100 میلیونی متعلقه به انبوه‌سازان برای ساخت 14 درصد و مدت بازپرداخت آن 20 سال باشد.

سقف وام ساخت برای انبوه‌سازان در حالی با توافق با بانک مسکن در حال نهایی شدن است که چندی پیش مدیر عامل این بانک ضمن استقبال از افزایش میزان وام ساخت در جهت رونق‌دهی به بازار مسکن شرطی را نیز برای انبوه‌سازان اعلام کرده بود.

بت‌شکن گفته بود که انبوه‌سازان زمانی می‌توانند تسهیلات بالاتری از بانک مسکن دریافت کنند که حساب‌های خود را نیز در این بانک متمرکز کنند، چرا که این منطقی نیست گردش حساب آنها در بانک‌های دیگر باشد، اما منابع قابل توجهی از بانک مسکن جهت تسهیلات‌دهی به این بخش هزینه شود.

بر این اساس با اعلام رییس کانون انبوه‌سازان در رابطه با مراحل آخر تصمیم وام 100 میلیونی برای این بخش به نظر می‌رسد طی توافقات انجام شده بین دو گروه کم‌کم حساب‌های انبوه‌سازان نیز بیش از گذشته در بانک مسکن تمرکز پیدا کند.

اما با اعلام افزایش وام ساخت تا 100 میلیون تومان این ابهام نیز برای برخی متقاضیان ایجاد شد که وام خرید نیز افزایش یافته است.

این در حالی است که متقاضیان دریافت وام مسکن برای خرید در حال حاضر سه گزینه پیش‌رو دارند و سقف وام 35 میلیون تومانی مصوب سال 1392 هنوز افزایش نیافته است.

بنابراین گزارش در حال حاضر وام خرید مسکن بنابر مصوبه دی‌ماه سال 1392 شورای پول و اعتبار 35 میلیون تومان برای افراد عادی و تا 50 میلیون تومان برای زوجین است. در عین حال که به هر گروه وام جعاله 10 میلیون تومانی نیز تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که در اوایل سال جاری مدیر عامل بانک مسکن از ارائه‌ی پیشنهاد این بانک برای افزایش سقف وام خرید به بانک مرکزی خبر داد و گفت که احتمالا با این طرح وام 35 میلیون تومانی تا 50 میلیون تومان و برای زوجین تا 60 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

با این حال این موضوع اکنون در حال بررسی در بانک مرکزی بوده و نهایی نشده است.

اما در کنار وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن یعنی همان وامی که برای دریافت آن متقاضی باید نسبت به خرید اوراق در فرابورس اقدام کند دو مصوبه‌ دیگر در سال جاری برای خرید مسکن مصوب شد.

در مصوبه اول شورای پول و اعتبار صندوق پس‌انداز یکم به تصویب رسید که بر اساس آن برای متقاضیان تهرانی تا سقف 80 میلیون تومان، شهرهای پرجمعیت 200 هزار نفر به بالا 60 میلیون و سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که البته متقاضی می‌بایست خانه اولی بوده و مسکن خریداری شده بیش از هفت سال از پروانه ساخت مالی آن نگذشته و پایان کار بیش از سه سال داشته باشد.

در حالی صندوق پس‌انداز یکم چند ماهی است که از سوی بانک مسکن راه‌اندازی و در حال ثبت تقاضای مشتریان است و از سال آینده تسهیلات‌دهی از این بخش آغاز خواهد شد که مصوبه دیگر تسهیلات مسکن به وام 60 میلیون تومانی مختص بانک‌های تجاری بر می‌گردد که تاکنون اجرایی نشده است.

این وام نیز در سه بخش پرداخت می‌شود که برای تهران 60 میلیون، شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر 50 میلیون و سایر مناطق نیز با 40 میلیون تومان خواهد بود که به این وام نیز سود 21 درصد تعلق می‌گیرد، ولی بانک‌ها اعلام می‌کنند که به دلیل عدم وجود نقدینگی توان پرداخت این وام‌ها را به دست نیاورده‌اند.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین