کد خبر: ۳۲۲۱۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
نارضایتی در میان خاندان سلطنتی عربستان

شورش شاهزاده‌های سعودی علیه پادشاه بیمار

روزنامه تایمز روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به وجود نارضایتی در میان خاندان سلطنتی عربستان سعودی به دنبال تجاوز نظامی این کشور به یمن و فجایع اخیر در حج نوشت: سلمان پادشاه بیمار سعودی با شورش از سوی برخی از شاهزادگان این کشور روبرو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این روزنامه افزود: دو تن از شاهزادگان سعودی با انتشار نامه ای خواستار برکناری ملک سلمان پادشاه سعودی و دو تن از جانشینانش شده اند.

به گزارش آفتاب، تایمز نوشت: سه نامه در چند هفته اخیر در میان خانواده سلطنتی عربستان در گردش بوده که در آنها ادعا شده است که ملک سلمان 79 ساله دچار مشکلات جدی قوای ذهنی شده و از سوی دو ولیعهدش آلت دست قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه،دراین نامه ها قید شده بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی عربستان براین باورند که شاه این کشور دچار بیماری زوال عقلی شده است.
این روزنامه افزود:در نامه دومی که توسط نوه'عبدالعزیز ابن سعود' بنیان گذار عربستان سعودی نوشته شده، آمده است: این امری پنهانی نیست که ملک سلمان دچار مشکل بسیاری جدی در سلامتی اش به دلیل مشکلات مغزی شده است.

تایمز افزود: 'محمد بن سلمان' 30 ساله دارای پست وزارت دفاع است و از سوی ملک سلمان در ماه آوریل گذشته به سمت جانشین ولیعهد انتخاب شد. او همچنین علاوه بر داشتن مسوولیت شرکت نفتی آرامکو، ریاست شورای اقتصادی و امور توسعه عربستان نیز برعهده دارد .

این روزنامه اضافه کرد: محمد بن سلمان متهم شده است که به همراه شاهزاده 'محمد بن نایف'، ولیعهد، معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور عربستان سعودی ، به اسم ملک سلمان، تصمیمات مهم داخلی و سیاست بین الملل را ازجمله حمله به یمن اتخاذ می کنند.

تایمز افزود: در نامه شاهزادگان ناراضی عنوان شده است: 'چگونه ما ورود به یک جنگ حساب نشده و دارای خطر را پذیرفته ایم ...، چگونه ما پذیرفته ایم که سرنوشت ما بستگی به هوا وهوس جوانان داشته باشد و چگونه ما مصرف بی اندازه از بودجه دولتی از جمله دو برابر شدن هزینه های دولتی در سال گذشته پذیرفته ایم.'

این روزنامه نوشت: در این نامه خطاب به سیزده تن از پسران در قید حیات 'ابن سعود' ، آنها را به کودتا علیه ملک سلمان تحریک کرده است.

روزنامه تایمز افزود: در سومین نامه نیز که در اختیار تایمز قرار گرفته و توسط یکی دیگر از نوادگان ابن سعود نوشته شده، عنوان شده است که بیشتر پسران و نوادگان بنیان گذار عربستان سعودی از این نامه ها حمایت کرده اند و خوشحال هستند که برخی افراد این ابتکار را به خرج داده اند.
این روزنامه افزود: این نامه آخری، به دنبال سقوط جرثقیل در مکه که سبب کشته شدن بیش از یک صد نفر شد و نیزبه دنبال فاجعه منا که در پنجشنبه هفته گذشته رخ داد و جریان آن صدها نفر کشته شدند، منتشرشده است.

تایمز نوشت: شاهزاده نایف وزیر کشور و رییس کمیته حج عربستان، هم اکنون به دلیل فجایع یاد شده تحت بررسی ویژه قرارگرفته است.

این روزنامه افزود: آخرین موج نارضایتی در خاندان سلطنتی سعودی به سال 1964 میلادی بازمی گردد که در جریان آن 'فِیصَل بن عبدالعزیز آل سعود' معروف به ملک فیصل (1906 - 1975) برادرش 'سعود بن عبد العزیز آل سعود' را در یک کودتا از کار برکنار کرد.

تایمز افزود: به گفته منابع آگاه، شاهزاده 'احمد عبدالعزیز' ( از فرزندان ملک عبدالعزیز وملکه حصه دختر احمد سدیری است) از جمله نامزدهای مطرح برای جانشینی ملک سلمان است.

براساس گزارش های منتشر شده ، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز با توجه به سلسله مراتب حاکمیت خود را ولیعهد قانونی عربستان می داند و به همین دلیل با محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد بیعت نکرده است.

روزنامه گاردین نیز روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به ناکامی های ریاض در برابر چالش های اقتصادی، جنگ یمن و نحوه مدیریتش بر مراسم حج که سبب فاجعه منا' رمی جمرات' شد، نوشت: در این شرایط یک شاهزاده سعودی به شکل بی سابقه ای خواستار برکناری ملک سلمان پادشاه عربستان شده است.

این شاهزاده سعودی که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده، در گفت وگو با گاردین تأکید کرده است که ملک سلمان پادشاه سعودی دارای شرایط استوار و باثباتی نیست و درواقع ' محمد بن سلمان' پسر پادشاه، حکومت می کند .

به نوشته روزنامه گاردین، این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری ملک سلمان از پادشاهی عربستان شد.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
1
40
خدارو شکر... امیدوارم از درون خودشون رو نابود کنند..لعنت به آل سعود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
4
هرکسی که در ریختن خون شیعیان دست داشته به سرنوشت صدام دچار خواهد شد ان شاء اله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین