کد خبر: ۳۲۲۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳

چگونه از گیاه آپارتمانی محافظت کنیم؟

یک کارشناس کشاورزی با تاکید بر این‌که شروع پاییز اوج گرایش به نگهداری از گل‌های آپارتمانی است، گفت: بهتر است این دسته از گیاهان را با سنجش شرایط محیطی مورد استفاده خریداری کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
فهیمه نصر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گیاه آپارتمانی قابلیت رشد در مکان‌های سرپوشیده مانند داخل منازل و ادارات را داشته و معمولا برای اهداف تزیینی، اثرات مثبت روانی و دلایل بهداشتی از جمله تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده می‌شود، اما از آن‌جایی که این گیاهان اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه‌استوایی هستند بهتر است هنگام خرید صرفا از روی شکل ظاهری و علاقه شخصی انتخاب نکرده و گیاهی را خریداری کنیم که با شرایط محیطی محل نگهداری از جمله میزان دما، نور و حتی مدت زمان علاقه‌مان به رسیدگی را در نظر بگیریم.

این کارشناس ادامه داد: در واقع استفاده از گیاهان آپارتمانی مستلزم فراهم کردن شرایطی است که تا اندازه‌ای با شرایط اکولوژیکی خاستگاه آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از گل‌های آپارتمانی به دمای پایین حساسیت شدید دارند، تعدادی به رطوبت کم، تعدادی به نور شدید خورشید و تعدادی هم به همه این موارد حساسیت نشان می‌دهند. از این‌رو باید در وهله اول همه این مولفه‌ها در محل زندگی خود را بشناسیم و با خرید گلدان مناسب، شادابی فضای اطراف خود را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: مشاوره با کارشناس خبره دومین گام است. در واقع بهتر است حتی نام علمی گلدانی که برای خرید به ما پیشنهاد می‌شود به خاطر بسپاریم تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در خصوص آن کسب کنیم. البته یکی از مهم‌ترین اقدامات هنگام تهیه گیاهان آپارتمانی بررسی ساقه، برگ‌ها و خاک گلدان برای اطمینان یافتن از نبود آثار و بقایای آفات و امراض است، این مسئله در خصوص علف‌های هرز هم صدق می‌کند. همچنین بهتر است هنگام خرید به «ریشه پر» بودن گیاه هم توجه کنیم و گلدانی را خریداری کنیم که ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض آن مشکلی به وجود نمی‌آورد، در غیر این صورت باید چند ماه بعد از خرید اقدام به تعویض گلدان کنیم.

نصر همچنین خاطرنشان کرد: مکمل‌های غذایی جامد یا مایع در صورتی که به اندازه و بر اساس دستورالعمل استفاده نشوند نه تنها مفید نیستند، بلکه می‌تواند ریشه را بسوزانند به همین خاطر در وهله اول باید حتما مکمل‌های مخصوص گیاهان زینتی خریداری شود و با آگاهی کامل مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که برخی تصور می‌کنند هر چقدر به گلدان خود مکمل غذایی بیشتری اضافه کنند گیاه شاداب‌تری خواهند داشت، در حالی که این‌طور نیست.

این کارشناس در ادامه در خصوص حمل و نقل گلدان نیز گفت: این کار در طول زمستان باعث پژمردگی برگ‌ها می‌شود، از این رو بهتر است هنگام خرید گیاه در لفافه کاغذی پیچانده شود تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به آن لطمه وارد نکند. همچنین بهتر است حتی‌الامکان گلدان را در اتاق روباز و بدون کابین قرار ندهیم. به علاوه اگر مایل به خرید گلدان‌هایی با کشت گروهی هستیم بهتر است گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیطی کاملا هماهنگ باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین