کد خبر: ۳۲۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

حسادت «العربیه» به قهرمانی فوتسال ایران

قهرمانی تیم فوتسال زنان کشورمان در رقابت‌های آسیایی برای برخی از کشورهای منطقه بسیار سنگین بوده؛ در همین راستا شبکه عربستانی «العربیه» گزارشی کهنه را این روز‌ها چندباره پخش کرده تا قهرمانی زنان ایران در آسیا را تحت‌تأثیر قرار دهد. این شبکه تلویزیونی در تازه‌ترین گزارشی که درباره فوتبال زنان پخش کرده به «حضور هشت مرد در ترکیب تیم فوتبال زنان ایران» اشاره کرده و قهرمانی‌های ایران در رقابت‌های زنان و البته موفقیت در این عرصه را به این موضوع ارتباط داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در گزارشی که «العربیه» پخش کرده چندین نکته ضدونقیض وجود دارد که به نظر می‌رسد بیشتر از سر ناچاری این گزارش تهیه شده است. العربیه نوشته «در طول سال‌های گذشته برخلاف آنچه گفته می‌شد که فقط چهار مرد در ترکیب تیم ملی زنان ایران بوده، این تعداد هشت نفر بوده و دوبرابر تعدادی است که ذکر شده».

البته منبع این گزارش صحبت‌های مجتبی شریفی، رئیس پیشین کمیته انضباطی با «باشگاه خبرنگاران جوان» ذکر شده که این موضوع بزرگ‌ترین ابهام این گزارش است. العربیه نوشته «رسانه‌های ایران روز جمعه گزارشی منتشر کردند که خبر از یک رسوایی در تیم فوتبال زنان این کشور می‌دهد و آن اینکه هشت مرد در این تیم بوده است».

اولین ابهام به همین مورد برمی‌گردد که روز جمعه نه چنین خبری منتشر شده و نه اصولا قاضی شریفی‌ای دیگر در کمیته انضباطی است که بخواهد چنین صحبت‌هایی مطرح کند. در ادامه این گزارش آمده: «آقای شریفی به اختصار حرف اول نام هشت بازیکن را آورده که گفته آنها مرد هستند و در ترکیب تیم‌ملی بازی کرده‌اند. هنوز فدراسیون فوتبال ایران به صحبت‌های شریفی هیچ واکنشی نشان نداده و این رسوایی پابرجاست». البته پرواضح است که العربیه در اصل ماجرا و تاریخ چنین مباحثی اشتباه بزرگی کرده است؛ الان زمان زیادی از حضور قاضی شریفی در فدراسیون فوتبال می‌گذرد؛ ضمن اینکه خود شریفی هم در گفت‌وگویی که با سایت ٩٠ داشته وجود چنین مواردی را کلا تکذیب کرده است. البته برخی از سایت‌های داخلی به اشتباه از گفت‌وگوی قاضی شریفی با «العربیه» حرف زده بودند که چنین موردی در گزارش العربیه دیده نشده و منبع خبر «باشگاه خبرنگاران جوان» ذکر شده است. 

حضور دوجنسه‌ها در فوتبال زنان
البته العربیه اشاره‌ای هم به گزارش روزنامه «تلگراف» داشته که سال ٢٠١٤ از وجود چهار مرد در ترکیب تیم ‌ملی زنان فوتبال ایران خبر داده بود که آنها از حضور در ادامه تمرینات تیم ملی محروم شده‌اند. این در حالی است که فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته بانوان هم از مدت‌ها قبل سختگیری ویژه‌ای داشته مبنی بر اینکه تیم فوتبال و فوتسال زنان ایران را از وجود دوجنسه‌ها پاک کند و حتی اجازه افراد مشکوک به دوجنسه‌بودن را در تمرینات تیم‌ملی هم نداده است. زهره هراتیان، عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس کلینیک سازمان لیگ‌برتر، اولین نفری است که به این گزارش واکنش نشان داده است. 

او می‌گوید: «این ادعا مضحک است، مطمئنا آنها فکر کرده‌اند این ادعا برایشان بار حقوقی ندارد، اما آنها اتهام زده‌اند که برای اتهام‌زننده بار سنگین حقوقی دارد. آنها از قوانین بین‌المللی ورزش کاملا بی‌اطلاع هستند، چراکه طبق قوانین قبل از اعزام هر تیمی به مسابقات بین‌المللی اول آزمایش مربوط به تعیین جنسیت از بازیکنان گرفته می‌شود و بعد ورزشکاران دختر و زن به مسابقات اعزام می‌شوند. تیم فوتسال بانوان ایران هم طبق پروتکل فیفا و کنفدراسیون فوتبال این آزمایشات را به‌طور کامل انجام داده است و در این زمینه جای هیچ شائبه‌ای وجود ندارد. باید فدراسیون فوتبال از شبکه العربیه شکایت کند، چراکه آنها اتهام مربوط به جنسیت تیم‌ها و ورزشکاران را در رسانه‌های عمومی مطرح کرده‌اند و هیچ سند و مدرکی هم برای اثبات ادعای خود ندارند».

بااین‌حال، گزارش العربیه بیشتر شبیه به غرض‌ورزی است تا موردی دیگر؛ در این گزارش اشاره‌ای به قهرمانی فوتسال زنان ایران در آسیا نشده و بیشتر به بحث حضور دوجنسه‌ها در فوتبال در سال‌های اخیر اشاره شده است؛ در این گزارش به‌عینه به‌عبارت «حضور مردان در سال‌های گذشته» اشاره شده که به‌طور مشخص به رقابت‌های امسال نپرداخته است. ضمن اینکه همین گزارش در انتها به این مورد هم اشاره کرده که «حضور مردان در تیم زنان ایران ربطی به سال ٢٠٠٨ به این طرف نداشته و این پروسه مربوط به قبل از سال ٢٠٠٨ است». 

اشاره آنها هم به صحبت‌های یکی از مدیران باشگاهی قدیمی فوتبال است که از وجود مردان در ترکیب تیم زنان باشگاهی خبر داده بود؛ موردی که قاضی شریفی هم در گفت‌وگویی که با سایت ٩٠ داشته، به آن اشاره‌ای ضمنی داشته است: «شکایتی بود که شش سال پیش رسیدگی کردیم و حکمش را هم دادیم. البته همان موقع هم درباره تیم‌های ملی نبود، ماجرا باشگاهی بود. شکایت هم درباره مسائل باشگاهی بود و اتهام هم مورد پذیرش واقع نشد. آن موقع هم حتی مصاحبه نکردیم که اصلا چه شده و مردها که بوده‌اند و آیا اصلا مردی بوده یا نبوده».

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین