کد خبر: ۳۲۲۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶

جشنواره "جوزغند" نراق آغاز شد

شهردار نراق جشنواره سوغات محلی نراق با محوریت جوزغند را بستری جهت رونق گردشگری و کسب‌وکار این شهر دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، این جشنواره را شامل 20 غرفه که در هر غرفه گروه‌های دو تا چهار نفری مشغول به عرضه و مستند کردن سوغات نراق هستند، عنوان کرد و گفت: این جشنواره بهانه‌ای جهت ایجاد اشتغال، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و بازاریابی است.

وی گلیم، فرش ابریشمی، گیوه، عسل و گردو را دیگر سوغات نراق در کنار جوزغند به عنوان اصلی‌ترین سوغات این شهر عنوان و بیان کرد: در تولید جوزغند از محصولات روستایی استفاده می‌شود و با توجه به اینکه محصولات خام روستایی تبدیل به جوزغند شده و با قیمتی بیشتر به فروش می‌رسند، به نوعی ارزش افزوده برای ساکنان نراق ایجاد شده و به این طریق به زیرساخت‌های کشاورزی نیز کمک می‌شود.

شهردار نراق ضمن اشاره به شروع این جشنواره در سال 1387 با حضور چند نفر از زنان باتجربه و مسن نراق عنوان کرد: مردم نراق از این پتانسیل اطلاع کافی نداشتند و به این جهت نسبت به برگزاری جشنواره سوغات با محوریت جوزغند خوش‌بین نبودند ولی استقبال مردم از این جشنواره و رونق فروش سوغاتی مانند جوزغند سبب شد که در حال حاضر شاهد حضور جوانان 20 تا 25 سال در این جشنواره باشیم.

مرادی با بیان اینکه استقبال مردم خارج از استان از این جشنواره بیش از ساکنین داخلی است افزود: در سال‌های اخیر تورهایی با موضوع جشنواره نراق وارد استان می‌شوند، علاوه بر اینکه تورهایی که قصد بازدید از غار نخجیر را دارند نیز طوری زمان‌بندی می‌کنند که در این جشنواره حضور پیدا کنند.

وی این جشنواره را بیشتر در حد نمایش توصیف و بیان کرد: اغلب افرادی که به این جشنواره می‌آیند سفارش شیرینی جوزغند می‌دهند، به عنوان نمونه سال قبل مدیر مؤسسه خورشید اردهال سفارش یک تن از این شیرینی را داد که ما بین بانوان نراقی این سفارش را توزیع کردیم.

شهردار نراق با بیان اینکه افرادی حاضر به سرمایه‌گذاری جهت صادرات این محصول هستند، افزود: بازار داخلی هرانچه که بانوان هنرمند نراقی تولید کنند را مصرف می‌کند و با توجه به اینکه صادرات نیاز به تولید مازاد دارد ولی نفرات موجود کمتر از آن است که این امر محقق شود به همین دلیل در حال حاضر صادرات نداریم.

مرادی از پیگیری اقداماتی جهت پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی در هتل‌ها با جوزغند خبر داد و عنوان کرد: این کار نیاز به اقداماتی از جمله در نظر گرفتن بسته‌بندی خاصی برای این شیرینی دارد. تلاش می‌کنیم جوزغند به عنوان پذیرایی خاص استان مرکزی در نظر گرفته شود.

وی زمان این جشنواره را از امروز تا 18 مهرماه از ساعت 9 صبح الی 20 عنوان و بیان کرد: قیمت این شیرینی در هر کیلو بسته به مواد مصرفی در تولید آن بین 60 تا 80 هزار تومان قیمت دارد.

نراق شهری در نزدیکی شهرستان دلیجان است. این شهر در حد فاصل شهرهای قم، کاشان و دلیجان و از مناطق کوهستانی و سردسیر استان است.

جوزغند شیرینی محلی شهر نراق است که تهیه آن ۱۵ روز زمان می‌برد و به گران‌ترین شیرینی محلی ایرانی به عنوان سوغات معروف است. فرهنگ معین یکی از معانی تعریف‌شده برای جوزغند را (جوز) شفتالوی خشک‌شده و (غند)، (آگند) یا (آکند) یعنی افکندن آورده است.

جوزغند از میوه‌ای به نام (آلگ) که هم‌خانواده هلو است، ساخته می‌شود و طعم ترش و شیرین دارد.

ساخت جوزغند اساسا یک کار گروهی بین بانوان نراقی است و برای درست کردن این شیرینی میوه را پوست می‌کنند تا سه روز در پشت بام آفتاب بخورد و خشک شود، سپس هسته آن را خارج می‌کنند و یک روز دیگر در آفتاب می‌ماند، بعد داخل این میوه را با مواد مخلوط تشکیل‌شده از مغز بادام، شکر، هل، مغز هسته زردآلو و خاک قند پر می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین