کد خبر: ۳۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۳

مسعودیه ، موسیقی دان بدون ملودی

آفتاب‌‌نیوز :  در ابتداي ايم مراسم ساسان فاطمي مدرس و پژوهشگر در تجليل از مقام هنري استاد مسعوديه گفت : موسيقي قومي شناسي قبل از مسعوديه توسط كساني مثل" هاكوپيان" و" خاچي خاچيك" مطرح شده و به دنبال آن در كنگره موسيقي سال 1340 نيز چند بار مطرح شد كه با واكنش منفي استادان موسيقي ايراني رو به رشد اما اولين كسي كه" اتنوموزيكولوژي" را به صورت نظام مند معرفي كرد" محمد تقي مسعوديه " بود.
فاطمي با اشاره به اين كه اولين اثر مكتوب در زمينه اتنوموزيكولوژي مولود انديشه و ذوق مسعوديه بوده است گفت: نقش موثر او در تاريخ اين رشته به علت تداوم و استمراري بوده كه در اين رشته داشته است ؛ او توجه به انواع موسيقي را در دستور كار خود قرار داده بود و نشان داد كه مي توان خيلي جدي اين مسايل را مطرح كرد. 

اين پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار داشت: هم زمان با مسعوديه ،" هرمز فرهت" ، " فوزيه مجد" و بعدها" محمد رضا درويشي" به اتنوموزيكولوژي پرداختند اين حركت مقدمه اي شد تا نسل بعدي به طور آكادميك و خيلي جدي در اين رشته تحصيل كنند كه از آن ميان مي توان به هومان اسعدي، آمنه يوسف زاده لادن نوشين و حجاريان اشاره كرد. 

وي با اشاره به اين كه فصل نامه ماهور تقريبا به تريبون اين رشته تبديل شده است تصريح كرد: كارشناسي ارشد اين رشته در حال راه اندازي است اغلب تصور مي كنند اتنوموزيكولوژي فاقد روح و احساسات بشري است كه موسيقي دان هاي مورد مطالعه اش را به چشم موش آزمايشگاهي نگاه مي كند متاسفانه اين نگاه تسري پيدا كرده و گفته شده اگر موسيقي نبود موسيقي شناس چه مي كرد فكر مي كنم جوابش ساده است كار ديگري پيدا مي كرد اما بايد گفت: كه موسيقي شناس به موسيقي دان و موسيقي دان به موسيقي شناسي وابسته هستند. 

شاهين فرهت هم به عنوان دومين سخنران اين بزرگداشت گفت: مسعوديه خيلي زود از بين ما رفت من اغلب جمعه ها بعد از ظهر به ملاقاتش مي رفتم و هنگام برگشتش جان و اميد تازه اي مي گرفتم. 

وي در ادامه افزود: مسعوديه خيلي زندگي را دوست داشت او دو شخصيت داشت هم آهنگساز و هم محقق بود اگر چه در حوزه آهنگسازي آثار زيادي ندارد اما همين تعداد كم نشانگر كيفيت بالاي آثار اوست. 

فرهت با اشاره به اين كه مسعوديه از نسل اول آهنگسازان اين مرز و بوم است اظهار داشت : سبك مسعوديه يك سبك كروماتيكي است كه نمي توان در ميانش به دنبال ملودي گشت او موسيقي را با منطق در مي آميخت و دنبال موسيقي پلي فونيك بود بنابراين فرم خاصي در آثار او نمي توان يافت.
وي در پايان گفت: مسعوديه موسيقي را براي خودش مي نوشت و مي ساخت اما كارهاي او رنگ و رومي ايراني دارد.
لازم به ذكر است، در پايان اين مراسم گروه پارسيان قطعاتي از موسيقي غربي و قطعه دو موومان براي اركستر زهي اثر دكتر مسعوديه را اجرا كردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین