کد خبر: ۳۲۳۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶

مارال؛ قوچ شبیه‌سازی شده به مردم هدیه شد+تصویر

«مارال» نخستین و تنها قوچ قمیشلو شبیه‌سازی شده در خاورمیانه روز دوشنبه در مراسمی در پارک کوه صفه از سوی پژوهشکده زیست فناوری رویان به مردم اصفهان تقدیم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این قوچ شبیه سازی شده به عنوان یک دستاورد علمی و فرهنگی به مردم هدیه و به محل باغ وحش اصفهان واقع در کوه صفه منتقل شد.

این قوچ 30 تیر امسال و در راستای حفظ گونه های حیوانی در خطر انقراض در پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان متولد شد.

با نمایش این قوچ وحشی شبیه سازی شده در پارک صفه، مردم و گردشگران می توانند یکی از توانمندیها و دستاوردهای علمی و فناوری اصفهان را از نزدیک مشاهده کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان در مراسم اهدای قوچ قمیشلو شبیه سازی شده به مردم اصفهان گفت: امروز ، اصفهان نه تنها به عنوان شهر گنبدهای فیروزه ای بلکه به عنوان یکی از شهرهای توانمند در عرصه فناوری شبیه سازی دنیا مطرح است.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی افزود: زیستگاه قوچ قمیشلو در نزدیکی پالایشگاه اصفهان است و با توجه به اینکه در فهرست قرمز خطر انقراض قرار گرفت پژوهشکده رویان تصمیم به شبیه سازی آن برای نجات این گونه نادر حیوانی گرفت.

مارال؛ قوچ شبیه‌سازی شده به مردم هدیه شد+تصویر

شهردار اصفهان نیز در مراسم اظهار کرد: این اقدام منحصر بفرد، همزمان با سالگرد تولد نخستین حیوان شبیه سازی شده در ایران و خاورمیانه انجام می شود.

مهدی جمالی نژاد افزود:کلید واژه کلانشهر اصفهان برای تبدیل شدن به شهر پاک، سبز و پایدار، تبدیل دانش به ثروت و علم و فناوری است که پژوهشکده رویان یکی از نمونه های موفق آن است.

وی با بیان اینکه امروزه، جهان به سمت دانش محوری حرکت می کند و دیگر، نفت و صنایع سنگین، ثروت بشمار نمی آیند، اضافه کرد: ثروت در درون مغزهای ما است و باید تلاش کنیم به فناوریهای نوین و علم روز دست پیدا کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند نیازهای بخش فعالیت های دانش بنیان را فراهم کند، گفت: ما باید از ظرفیت نیروهای انسانی تحصیل کرده داخلی برای رشد اقتصاد دانش بنیان استفاده کنیم و در این خصوص همت همه مردم را می طلبد.

جمالی نژاد با اشاره به مشکلات کلانشهر اصفهان از جمله آلودگی هوا، آب و ترافیک اظهارکرد: عده ای از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور که سال 81 به اصفهان سفر کردند، تنها راه حل این معضلات را ورود به صنایع با فناوری های بالا و پیشرفته و توسعه شرکت های دانش بنیان دانستند.

وی همچنین به موضوع منطقه ویژه ( کریدور ) علم و فناوری اصفهان اشاره کرد و افزود: اصفهان نخستین شهر کشور است که از حدود 13 سال قبل این موضوع را مطرح و مصوب کرد اما متاسفانه هنوز برخی از مدیران ارشد استان در این زمینه توجیه نیستند.

شهردار اصفهان بی توجهی به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری در اجرای برنامه های استان را نامطلوب دانست و گفت: اگر انگیزه جهادگران علمی ما از جمله فعالان پژوهشکده رویان یا دانشمندان هسته ای برای شدت بخشیدن به فعالیت های علمی کاهش یابد، ما شرمنده مردم می شویم.

جمالی نژاد در عین حال با بیان اینکه تاکنون اقدامات ارزشمندی برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در اصفهان انجام شده است ، گفت: برای بهره گیری از این اقدامات همت جمعی باید افزایش یابد. 

رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آئین گفت: علم شبیه سازی در اصفهان بومی سازی شده و امروز به جایی رسیده ایم که می توانیم دستاوردهای خود را در این زمینه در معرض دید عموم قرار دهیم.

غلامحسین صادقیان افزود: اکنون پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان و مدیریت آن در بسیاری از امور ، تنها مانده و حمایت ها از این پژوهشکده در حد کلام باقی مانده است.

وی از شهرداری اصفهان خواست تا با امضای تفاهمنامه ای با پژوهشکده رویان از ظرفیت های این پژوهشکده برای اجرای برنامه های زیست محیطی شهر استفاده شود.

وی همچنین بااشاره به عملیات اجرایی مرکز فوق تخصصی سلول درمانی در اصفهان اظهارکرد: این بیمارستان برای تامین اعتبار به حمایت نیاز دارد و برای اجرای طرح های توسعه ای آن به حمایت شهرداری اصفهان نیاز است. 

صادقیان ادامه داد: لازم است از ظرفیت های فرهنگی اصفهان در ترویج ذخیره سلولهای بنیادی خون بند ناف نیز بهره گرفت همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بعنوان نماینده سلامت استان برای تخصیص ردیف های بودجه ملی برای پژوهشکده رویان و مرکز سلول درمانی اقدام کند.
قمیشلو یکی از مناطق منحصر بفرد حیات وحش ایران درمحدوده استان اصفهان است که در آن گونه ای قوچ وحشی در معرض خطر انقراض زیست می کند.

پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان فعال است.

پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان پیش از این موفق به شبیه سازی گوسفند، بز و گوساله شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین