کد خبر: ۳۲۳۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷

ماجراهای گران‌ترین جایزه ادبی جهان

سوتلانا الکسویچ برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۱۵، حالا چهارمین زنی است که طی ده سال گذشته، این جایزه را از آن خود کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 آکادمی نوبل از بین کسانی که شانس دریافت این جایزه را داشتند، بالاخره سوتلانا الکسویچ انتخاب کرد. نویسنده بلاروسی که طی سال‌های فعالیتش در زمینه ادبیات، موضوعات سیاسی همچون فاجعه اتمی نیروگاه چرنوبیل و جنگ شوروی در افغانستان را دستمایه نوشتن کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، سوتلانا الکسویچ چهارمین زنی است که طی ده سال گذشته نوبل ادبیات را از آن خود می‌کند. نامی که حالا در کنار پاتریک مودیانو، ماریو بارگاس یوسا، هرتا مولر و … قرار می‌گیرد.

همیشه با نزدیک شدن به موعد اعلام جایزه نوبل ادبیات، بازار گمانه‌زنی‌ها هم داغ می‌شود. نام سوتلانا اکلسویچ امسال در بین نامزدهای دریافت این جایزه به چشم می‌خورد و در کنار نویسندگان دیگری چون هاروکی موراکامی، نگوگی واتینگو، فیلیپ راث و جویس کرول اوتس مطرح می‌شد. 

با جایزه‌ای که الکسویچ گرفت، سهم زبان روسی از جایزه نوبل به ۶ جایزه افزایش یافت. تا پیش از این زبان روسی در میان سایر زبان‌های زنده جهان، رتبه هفتم را از نظر دریافت جایزه نوبل ادبیات داشت. زبان انگلیسی با ۲۷ جایزه همچنان در صدر قرار دارد.

الکسویچ هم مثل بسیاری از چهره‌های ادبی که در میانسالی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند، در ۶۷ سالگی توانست این جایزه را بگیرد تا همچنان میانگین سنی برندگان نوبل ادبیات از ۵۰ سال به بعد باشد.

با این حال طی ده سال گذشته، الکسویچ تنها نویسنده روسی زبان است که توانسته این جایزه را به خود اختصاص دهد. در دهه گذشته، فرانسه، انگلیس، ترکیه، پرو، آلمان، سوئد، چین و کانادا کشورهایی بودند که جایزه نوبل ادبیات را به نام نویسندگان خود ثبت کردند. 

تکلیف جایزه نوبل ادبی امسال هم مشخص شد تا نویسندگانی که در سال ۲۰۱۵ نیز نتوانستند به این موفقیت دست یابند، چشم انتظار یک سال دیگر و یک جایزه دیگر باشند. جایزه‌ای که معلوم نیست بار دیگر نصیب چه کشور و چه چهره‌ای خواهد شد. البته نویسندگان و شاعرانی که کمتر از ۵۰ سال سن دارند، خیلی نباید به بردن این جایزه فکر کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین