کد خبر: ۳۲۴۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶

آیت‌الله هاشمی: تروریسم در منطقه مهار نشود گریبان غرب را هم خواهد گرفت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار آقای یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل، با یادآوری تلاش سازمان ملل و شخص خاویر دکوئیار والیاسون برای پایان دادن جنگ عراق علیه ایران، گفت: نقش شخصیت‌های خیرخواه همیشه در تاریخ می‌ماند و سازمان ملل در همان مقطع بسیار عاقلانه عمل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- وی در این دیدار با اشاره به نا امنی‌های منطقه که ریشه در گفتار و رفتار تروریست پرورانه استعمار و استبداد دارد، گفت: تروریستی که توسط طالبان و القاعده در افغانستان شکل گرفت، با عناوینی چون داعش و بوکوحرام گستره وسیعی از آسیا و آفریقا را آلوده کرده‌اند و حتی در اروپا هم هسته دارند.

به گزارش آفتاب، وی با تأکید بر وظیفه سازمان ملل در مواجهه با قدرت‌های غیر مرئی تروریستی، گفت: اگر چه قدرت اجرایی سازمان ملل برای مهار این گروه‌ها کافی نیست، اما می‌توان با استفاده از اعتبار و ارزش این سازمان بین‌المللی، کشورها و دولت‌ها را در مبارزه با گروه‌های تروریستی و یا حداقل عدم حمایت‌های مالی، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی برانگیخت.

هاشمی رفسنجانی اوضاع آشفته عراق را که منجر به از بین رفتن امنیت این کشور شده است، بسیار خطرناک دانست و گفت: گروه‌های تروریستی با وعده و وعیدهای توخالی و با سوء استفاده از نارضایتی برخی جوانان از حکومت‌های منطقه، زمینه را برای هر اقدام انتحاری فراهم کرده‌اند و خطرناک‌تر از همه اینها، دسترسی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار جمعی است که برای هر کشوری خطرناک هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فقر و استیصال و فقدان آزادی جوانان کشورهای جهان سوم را از جمله عوامل تقویت گروه‌های تروریستی به عنوان ضلع سوم و مکمل مثلث شوم استکبار و استبداد دانست و گفت: دوام و بقای هر یک از اضلاع این مثلث، جنگ و نا امنی است و عقلای جهانی و سازمان ملل باید برای نابودی و یا لااقل جلوگیری از گسترش آن چاره‌اندیشی کنند.

هاشمی رفسنجانی با اعلام آمادگی ایران برای مبارزه ریشه‌ای با تروریست‌ها، به تجربیات ارزنده جمهوری اسلامی در مقابله با گروه‌های تندرو اشاره کرد و گفت: در دو سال اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با گروه‌های تروریستی مواجه بودیم که با شعارهای تجزیه‌طلبی، مردم مناطق مرزی ایران در کردستان، خوزستان، بلوچستان و حتی ترکمن صحرا را تحریک می‌کردند، اما جمهوری اسلامی با قانون اساسی منسجم، هوشیاری مردم این مناطق و حمایت آحاد مردم، امنیت را به کشور برگرداند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احترام به قانون اساسی، به خصوص در عراق را برای همه مردم مهم و ضروری دانست و با اشاره به فرایند تدوین قانون اساسی در عراق، گفت: گروه‌های تندرو با حمایت بعضی از کشورها و با القای اختلافات مذهبی و قومی، نقشه‌های شومی برای عراق دارند، در حالی که بهترین گزینه برای این کشور حفظ تمامیت ارضی با احترام به قبایل و پیروان همه مذاهب‌ و حتی اقلیت‌های دینی است.

وی با تأکید مجدد بر خطر گسترش گروه‌های تروریستی و به ویژه دسترسی آنها به مواد شیمیایی، گفت: غرب باید این خطر را در همین منطقه مهار کند و از بین ببرد، وگرنه دیر یا زود تروریست‌ها در غرب هم اقدام به حرکت‌های انتحاری و انفجاری می‌کنند، چون حیات آنها در ایجاد و گسترش نا امنی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخورد با منافقین را مصداق تناقض گفتاری غرب در برخورد با پدیده تروریست دانست و گفت: کسانی که در ایران با کارهای تروریستی مردم را کشته‌اند، الان با امنیت کامل در پارلمان‌های غربی رفت و آمد دارند و در کشورهای اروپایی همایش می‌گیرند، در حالی که همه برنامه‌های آنها تقویت اقدامات تروریستی و فریب جوانان اروپایی برای جذب به گروه‌های تندرو است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان قائم مقام دبیرکل سازمان ملل که مرهم زخم‌های منطقه را همکاری کشورهای منطقه ذکر کرد، گفت: با وجود فضای تیره‌ای که الان بین کشورهای منطقه وجود دارد، برگشت اعتماد کشورها و حکومت‌ها به همدیگر و به تبع آن برگشت امنیت امکان‌پذیر است.

وی در این زمینه به سیاست تنش‌زدایی جمهوری اسلامی پس از 8 سال جنگ عراق علیه ایران اشاره کرد و گفت: با اینکه اکثر کشورهای منطقه از صدام حمایت و به ارتش بعث کمک کرده بودند، با سیاست تنش‌زدایی، همه کشورهای منطقه را جلب و مشتاق همکاری با ایران کردیم که اوج آن همکاری عربستان بود.

هاشمی رفسنجانی با تشریح اقداماتی که به کمک ملک عبدالله در راستای از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها انجام داده بودند، گفت: نتیجه آن همکاری‌ها امنیت پایدار منطقه بود که طی آن ملت‌ها در آرامش مشغول همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بودند تا اینکه گروه‌های تروریستی به خاطر چند اشتباه سیاسی به وجود آمدند و گسترش یافتند.

آقای یان الیاسون نیز با تأکید بر تلاش‌های سازمان ملل برای پذیرش قطعنامه 598، گفت: پس از اینکه متوجه و مطلع شدیم که صدام حسین قصد دارد از سلاح‌های شیمیایی به شکل وسیع‌تر علیه ایران استفاده کند، به اعضای شورای امنیت هشدار دادیم که جنایت حلبچه تکرار نشود.

وی با بیان فراز و فرودهای 4 ساله قطعنامه 598 از تدوین تا تصویب و سرانجام قبول آن از سوی ایران، گفت: البته اشتباهات و زیاده‌خواهی صدام هم ما را در رسیدن هر چه زودتر به آتش‌بس کمک می‌کرد.

یان الیاسون با ابراز نگرانی از گسترش نا امنی‌ها به منطقه، گفت: همین الان هم صاحبان اندیشه‌های اهریمنی با سوء استفاده از شرایط، به دنبال منافع خود هستند.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل، گفت‌وگوی ایران با کشورهای 1+5 در مسایل هسته‌ای و نتیجه آن برجام را برای جهان کنونی بسیار سازنده دانست و گفت: باب همکاری ایران با کشورهای جهان باز می‌شود که حق مردم ایران است.

وی درباره بحران سوریه و بمباران یمن، بر نقش ایران تأکید کرد و گفت: در این دو جنگ، انسان‌های غیر نظامی و بی‌دفاع کشته می‌شوند که اگر روابط کشورهای تأثیرگذار منطقه از جمله ایران، عربستان و ترکیه در مسیر ایجاد ثبات باشد، دنیا می‌تواند شاهد پایان این دو جنگ در کوتاه زمان ممکن باشد.

الیاسون، استراتژی فراگیر و جامع را ضرورت اقدامات سیاسی در جهت از بین بردن نا امنی‌های منطقه دانست و گفت: الان ائتلاف غربی‌ها، روسیه و کشورهای تأثیرگذار منطقه به کارهای نظامی روی آورده‌اند تا داعش را زمین‌گیر کنند و اقدامات سیاسی را فراموش کرده‌اند، در حالی که جنگ فرسایشی پایه‌های تروریست‌ها را تقویت می‌کند و آنها از جوانان ناراضی آسیا، آفریقا و حتی اروپا، نیرو می‌گیرند و خود را قوی‌تر می‌کنند.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل، درباره عراق، اختلافات قومی و مذهبی را یکی از عوامل گسترش نا امنی‌ها دانست و گفت: تقسیم عراق به سه کشور، یک اشتباه سیاسی است که هیچ کمکی به حل بحران کنونی نمی‌کند و به نظر من باید از دولت قانونی عراق و یکپارچکی این کشور حمایت کرد.

وی با بیان خاطره‌ای از اول انقلاب که به کمک دکتر شهید بهشتی و دکتر شهید رجایی برای ثبات امنیت در ایران برنامه‌ریزی می‌کردند، به برنامه‌های جمهوری اسلامی در مقابله با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: می‌دانم که با برنامه، تروریست‌ها را از داخل کشور دور کردید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین