کد خبر: ۳۲۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

همه چیز را در مورد مگس های سفید بدانید

مگس های سفید و یا سفید بالک ها 2 سالی است که در تهران وارد شده و افزایش ناگهانی آنها خصوصا در برخی از نقاط شهرمشکلات و نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
درختان توت متهمان ردیف اول در افزایش مگس سفید، در صورتی که مگس های سفید وارد دهان شوند چه اتفاقی برای ما رخ می دهد؟

مطالعاتی زیادی در زمینه سفید بالک های موجود در تهران و اینکه این حشرات از کجا آمده اند در حال انجام است ولی هنوز این موضوع مشخص نشده است.

مگس های سفید و یا سفید بالک ها 2 سالی است که در تهران وارد شده  و افزایش ناگهانی آنها خصوصا در برخی از نقاط شهرمشکلات و نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

 چندی پیش نیز یکی از مسئولان سازمان حفظ نباتات اعلام کرد در صورتیکه تعداد این آفت در شهر افزایش یابد در تابستان آینده تنفس بدون ماسک در تهران امکان پذیر نیست. 

برای اطلاع از شیوه های مبارزه با این آفت و آیا سفید بالک ها برای شهروندان زمینه بروز بیماری ایجاد می کنند یا خیر با علیرضا نادری حشره شناس سازمان حفاظت محیط زیست  گفتگویی را انجام دادیم.

نادری در گفت و گو با عصر ایران در تعریف این آفت که به مگس سفید مشهور شده است گفت: این آفات که به عنوان مگس سفید در جامعه شناخته شده است در واقع به هیچ عنوان مگس نیستند زیرا آن ها حشراتی از راسته نیم بالان هستند که به عنوان سفید بالک شناخته می شوند و در دنیا بیش از 100 گونه مختلف از آن وجود دارد.

وی ادامه داد: مطالعاتی زیادی در زمینه سفید بالک های موجود در تهران و اینکه این حشرات از کجا به این شهر آمده اند در حال انجام است  ولی هنوز این موضوع مشخص نشده است زیرا علی رغم اینکه قبلا این آفت به عنوان گونه ایی شناسایی شده بود ولی مشخص شده که این سفید بالک ها از نوع شناسایی شده نبوده اند و هنوز هم نتوانسته ایم نوع دقیق آن را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه هنوز نمی دانیم که سفید بالک هایی که در تهران هستند از کجا آمده اند در مورد تغذیه این آفت ها گفت: این آفت فقط در برگ گیاهان وجود دارد و از شیره آن ها نیز تغذیه می کند و این موضع  باعث می شود تا درختانی که این آفات در روی آن حضور دارند  در بلند مدت به دلیل از دست دادن شیره خشک می شود.

درختان توت متهمان ردیف اول در افزایش امگس سفید، در صورتی که مگس های سفید وارد دهان شوند چه اتفاقی برای ما رخ می دهد؟

درختان توت متهمان ردیف اول در افزابش سفید بالک ها

وی ادامه داد: مطابق بررسی های انجام شده درختان توت منشاء تجمع سفید بالک ها هستند و حجم بسیار زیادی از این آفت در این درختان وجود دارند و با توجه به اینکه در بسیاری از بزرگراه ها و خیابان ها تعداد این درختان زیاد است خود عامل افزایش جمعیت به شمار می رود.

اگر سفید بالک وارد دهان افراد شود می تواند برای سلامتی خطرناک باشد؟

این حشره شناس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی در زمینه خطرناک بودن این آفت برای سلامت انسان گفت: سفید بالک ها هیچگونه خطری برای سلامت انسان ندارند . زیرا این آفت ها فقط در برگ درختان وجود دارند و برعکس مگس و پشه هیچگونه آلودگی را منتقل نمی کنند و به همین دلیل اگر سفید بالک ها به صورت اتفاقی وارد دهان  انسان شوند ناقل بیماری نیستند و از این نظر نگرانی در زمینه انتقال بیماری وجود ندارد ولی به عنوان یک موجود مزاحم باید با آنها مبارزه شود.

راهکار های مبارزه با مگس سفید چیست؟

این حشره شناس در مورد چگونگی مبارزه با این حشرات گفت: برای از بین بردن این آفت ابتدا باید آن را به طور دقیق شناسایی کرد  که این موضوع هم اکنون در حال انجام است ولی استفاده از سم های شیمیایی برای از بین بردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا استفاده از این سموم فقط  باعث افزایش مقاومت آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: بارندگی و سرما باعث کاهش جمعیت سفید بالک ها می شود و حال با استفاده از فرصت سرما باید اقدامات موثری برای از بین بردن آنها که شامل سوزاندن و یا دفن کردن شاخه های هرس شده درختان به دلیل از بین بردن زمینه های تخم گذاری سفید بالک ها و استفاده از سموم ارگانیک   اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: هم اکنون کارگروه مشترکی از سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان فضای سبز شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست در حال تحقیق در مورد از بین بردن این آفت هستند و منتظر هستیم تا نتیجه این کار گروه اعلام شود.

وی در پایان گفت: به دلیل تنوع سفید بالک ها ابتدا باید نوع دقیق آنها شناسایی شده و سپس نسبت به مبارزه با آن اقدام نمود .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین