کد خبر: ۳۲۵۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰

مقامـات آمریکایی: اف16 آمریکایی بر فراز "افغانستان" هدف قـرار گرفت

مقامات نظامی آمریکایی پس از حدود یک هفته اذعان کردند که یک فروند جنگنده اف 16 آمریکایی بر فراز افغانستان هدف شلیک طالبان قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
جنگنده اف16 آمریکایی بر فراز به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات نظامی آمریکایی تأیید کردند که یک فروند جنگنده اف16 نیروی هوایی ارتش آمریکا در یک حادثه نادر بر فراز افغانستان هدف شلیک شورشیان قرار گرفت. 
 
این جت 100 میلیون دلاری به خاطر آسیب شدیدی که به آن وارد شده بود، مجبور شد که پیش از فرود در پایگاه هوایی، تانکرهای سوخت و تسلیحات خود را رها کند. 
 
به گزارش میزان، این حمله سه‌شنبه گذشته در ناحیه «سید کرم» از استان پکتیا در شرق افغانتسان هدف قرار گرفت، جایی که طالبان به طور عمده کنترل آنجا را در دست دارند. طالبان عصر همان روز با انتشار یک پیام توئیتری ادعا کرده بود که توانسته است یک جت دشمن را سرنگون کند. 
 
از سال 2001 تا کنون گروه طالبان توانسته است با استفاده از سلاح‌های سبک و دوش‌پرتاب چندین عدد از بالگردهای نظامی ائتلاف تحت رهبری آمریکا را سرنگون کنند اما هیچ گاه نتوانسته بودند یک جنگنده با سرعت مافوق صوت و دارای توانایی رسیدن به ارتفاع 50 هزار پایی را هدف قرار دهند.  
 
پس از انتشار پیام طابان، فرماندهی نظامی آمریکا در افغانستان در پاسخ به پرسش خبرنگاران اعلام کرده بود که «گزارشی عملیاتی در مورد تأیید ادعای طالبان» در اختیار ندارد. 
 
اما تصاویر به دست آمده از این پایگاه نظامی توسط خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که جت (مورد نظر) دو تانکر سوخت، یک موشک هوا به زمین و دو بمب غیرهدایت‌شونده خود را از دست داده است. 
 
فرماندهی نظامی آمریکا در افغانستان در پاسخ به این شواهد در بیانیه‌ای خطاب به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: روز 13 اکتبر، یک جنگده اف 16 در معرض آتش سلاح‌های سبک در استان پکتیا در افغانستان قرار گرفت. این آتش زمین به هوا یکی از پایدارسازهای جنگنده را مورد اصابت قرار داد و به ایجاد خساراتی در یکی از تسلیحات آن منجر شد. خلبان نیز پیش از بازگشت به پایگاه هوایی، دو تانکر سوخت اضافی و سه سلاح آن را رها کرد. خلبان آسیبی ندیده است و به سلامت به پایگاه هوایی بازگشت. 
 
تحلیگران نظامی بر این باورند که این جت زمانی که هدف قرار گرفت، می‌بایستی در ارتفاعی بسیار کم در حد چند صد پایی زمین پرواز می‌کرده است.  


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین