کد خبر: ۳۲۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

ماجرای سریعترین انسان بدون پای دنیا+تصاویر

دونده معروف آفریقای جنوبی که با تلاش کم نظیرش برای دویدن و تقویت امید زندگی در میلیونها معلول در سراسر جهان، به چهره ای شناخته و شده و محبوب مبدل شده، از زندان پریتوریا در وضعیت حصر خانگی به منزل مسکونی خود منتقل شد.
آفتاب‌‌نیوز : پیستوریوس آزاد شدگروه ورزشی مشرق - دونده مجرم آفریقای جنوبی از حکم زندان به حالت بازداشت خانگی بدون حقوق شروندی محکوم و روانه منزل مسکونی خود شد.
 
دونده معروف آفریقای جنوبی که با تلاش کم نظیرش برای دویدن و تقویت امید زندگی در میلیونها معلول در سراسر جهان، به چهره ای شناخته و شده و محبوب تبدیل شده، از زندان پریتوریا در وضعیت حصر خانگی به منزل مسکونی خود منتقل شد.
 
از او به عنوان سریعترین انسان بدون پا یاد می‌کنند و اگر اتفاق تلخ و سیاه زندگیش نبود، شاید به یکی از محبوب ترین ابرستارگان دنیای ورزش و حتی مشهورترین چهره قاره سیاه و کشور آفریقای جنوبی تبدی می شد اما آن اتفاق تلخ افتاد.
 
این دونده که عنوان های قهرمانی متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده است، در هنگامی که تنها یازده ماه سن داشت، پاهای خود را به دلیل یک نقض عضو مادرزادی از دست داد. دونده دوی سرعت آفریقای جنوبی كه از هر دو پا معلول است، مدال طلای دوی ۲۰۰ متر و مدال برنز دوی ۱۰۰ متر پارالمپیك آتن در گروه معلولان از یك پا را به دست آورده است و بارها ركوردهای جهانی دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر پارالمپیك را شكسته است.

ماجرای سریعترین انسان بدون پای دنیا
 
قتل غیرعمد
 
مسیر موفقیت و خوشنامی در عرصه ورزش، در روز چهاردهم فوریه سال گذشته ناگهان متوقف شد. در آن روز، اسکار پیستوریوس، ریوا استین کمپ، نامزد خود را به ضرب ۴ گلوله به قتل رساند. در تمام جلسات دادگاه اولیه این دونده در دفاع از خود، با بیان اینکه احتمال می داده یک سارق وارد خانه شده و در حمام مخفی شده است، از پشت در بسته شلیک کرده و بعد با بدن غرق در خون نامزد خود مواجه شده است.

ماجرای سریعترین انسان بدون پای دنیا 
در جریان جلسات دادگاه اولیۀ رسیدگی به اتهام وی، وکلای مدافع این دوندۀ بدون پا، استراتژی دفاعیۀ خود را بر قتل غیرعمد و وضعیت شکنندۀ روانی وی استوار کردند. ، شرایط روانی این دونده توسط چهار متخصص روان شناسی تحت آزمایش قرار گرفت و نتایج حاکی از سلامت روانی در زمان اقدام به قتل بود.
 
تنها گزینه قتل غیرعمد باقی ماند که در نهایت نیز به همین حکم در دادگاه اولیه منجر شد. روز دوازدهم سپتامبر، قاضی دادگاه پروتوریا نظر به قتل غیر عمد داد و دادگاه، صدور حکم وی را به یک ماه بعد موکول کرد. در طول این دادگاه، جنگ میان وکلای مدافع وی و دادستان بر سر پرداخت جریمه و ارائه خدمات اجتماعی یا محکومیت به زندان متمرکز بود. در نهایت نیز این قهرمان مجرم به زندان منتقل شد اما طبق قانون آقریقای جنوبی و سفارش تاریخی نلسون ماندلا، هر زندانی که رفتار خوبی داشته باشد و حسن خلقش را ثابت کند می‌تواند از شانس حصر خانگی بهره مند شود و پیستوریوس نیز شامل این قانون شد.

ماجرای سریعترین انسان بدون پای دنیا
 
او یک روز زودتر از موعد مقرر راهی خانه دایی خود شد، جایی که بیشتر شبیه به یک قصر است اما در هر حال برای دونده ای که کوه امید و پیشرفت و زندگی است، همچنان در حکم زندان است.
 
به این ترتیب، پیستوریوس تحت بازداشت خانگی است و حق ندارد از حقوق اولیه شهروندی مانند سایر شهروندان برخوردار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین