کد خبر: ۳۲۶۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸

دیلی بیست: تندروهای آمریکا می خواهند به اسرائیل بمب افکنهای غول پیکر بدهند

تندروهای آمریکایی با هدف جلب حمایت لابی صهیونیست در انتخابات ریاست جمهوری موضوع اهدای هواپیماهای قدرتمند بمب افکن به رژیم صهیونیستی را با هدف مقابله با خطرات ایران مطرح کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 واحدمرکزی خبر نوشت: دیلی بیست در مطلبی به قلم دیوید اکس نوشت در صورت فروپاشی توافق هسته ای، تندروهای آمریکا می خواهند به اسرائیل هواپیماهای قدرتمند بمب افکن بدهند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، دیوید اکس نوشت گروهی از قانونگذاران و ژنرالهای تندرو و جنگ طلب آمریکا می گویند در صورت فروپاشی و شکست توافقنامه هسته ای ایران، اسرائیل باید بمب افکنهای B-52s و B-1s داشته باشد اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که به نظر نمی رسد اسرائیل چنین بمب افکنهایی را بخواهد داشته باشد. اینها بزرگترین و قدرتمندترین هواپیماهای جنگی است که آمریکا ساخته است. آنها می گویند آمریکا باید در کنار این بمب افکنها، بمبهای سنگرکوب نیز به اسرائیل بدهد که قابلیت تخریب تاسیسات زیرزمینی را دارد و اسرائیل می تواند با آنها تاسیسات هسته ای ایران را که در زیر زمین ساخته شده است تخریب کند.

طرح انتقال این تسلیحات را به اسرائیل تام کاتن سناتور جمهوریخواه از مخالفان سرسخت توافق هسته ای ایران و دیوید پترائوس رئیس سابق سیا مطرح کرده اند. البته اصل این طرح یک سال پیش از طرف دیوید دپتولا ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا پیشنهاد شده بود. او طراح جنگ هوایی بر فراز افغانستان در سال دوهزار و یک بود. مایکل ماکووسکی رئیس موسسه یهودی امور امنیت ملی آمریکا نیز در تنظیم طرح اعطای بمب افکنهای بزرگ به اسرائیل نقش داشته است. آوریل دوهزار و چهارده، دپتولا و ماکووسکی در مقاله ای مشترک در وال استریت ژورنال استدلال کردند پنتاگون باید دوازده فروند مازاد بمب افکن B-52s را به همراه بمبهای پانزده تنی سنگرکوب موسوم به ام او پی MOP به اسرائیل بدهد. گفته می شود این بمبها می توانند پیش از انفجار تا دویست فوت ( حدود شصت و یک متر) در عمق زمین نفوذ کنند. این دو نفر در مقاله خود نوشته بودند اکنون زمان آن است با تقویت توان نظامی اسرائیل فشارها بر تهران افزایش پیدا کند تا برنامه هسته ای ایران فلج شود.

با توجه به اینکه با حصول توافق هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک عملا چنین طرحی ضرورتی ندارد، به نظر می رسد طرح دوباره آن از طرف مخالفان توافق هسته ای، به منظور اخلال در روند اجرای این توافقنامه و مذاکرات میان ایران و آمریکا یا دست کم جلب حمایت بیشتر رای طرفداران اسرائیل در آمریکا در انتخابات آتی باشد. البته در فرض، انتقال این بمب افکنها و بمبهای سنگرکوب به اسرائیل، این امکان را به اسرائیل می دهد مستقل از آمریکا علیه تاسیسات هسته ای ایران عملیات نظامی انجام دهد. اما در عمل این بمب افکنها بیشتر باری غیرضروری بر نیروی هوایی کوچک اسرائیل است که توان تامین مالی آن را ندارد چه برسد به اینکه می تواند هزینه های ژئوپلیتیک نیز برای اسرائیل داشته باشد. بسیاری از همسایگان اسرائیل که چندین بار با اسرائیل درگیر جنگ شده اند، مطمئنا با این طرح مخالفند. البته برای تام کاتن پیامدهای دیپلماتیک این طرح مهم نیست. او گفت اگر اسرائیل چنین درخواستی بدهد من با خوشحالی به آن رای می دهم. کاتن هم اکنون رئیس کمیته فرعی قدرت هوایی و زمینی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکاست. البته چنین پیشنهادی از طرف تام کاتن دور از انتظار نیست اما جای تعجب دارد که کوری بوکر سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی سپتامبر گذشته از انتقال بمبهای سنگرکوب به اسرائیل حمایت کرد. گریس منگ دموکرات و لی زلدین جمهوریخواه از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک در مطلبی در نیویورک پست در ماه مه موضوع انتقال بمب افکنهای بزرگ و بمبهای سنگرکوب را به اسرائیل مطرح و تاکید کردند این کار به رفع نگرانیها کنگره و متحدان ما در خاورمیانه که درباره توافق هسته ای ایران نگران هستند، برطرف می کند. دیوید پترائوس ژنرال سابق ارتش آمریکا به همراه دنیس راس در مقاله ای که اوت گذشته در واشنگتن پست چاپ کردند، نوشتند شاید برخی تردید دارند که اگر ایران بخواهد بمب اتمی بسازد، ما اقدام نظامی انجام دهیم اما درباره اقدام نظامی اسرائیل کسی تردید ندارد بنابراین لازم است چنین توانمندی نظامی به اسرائیل منتقل شود. در واقع اوباما آن قدر ضعیف است که خودش بمب افکنهای آمریکا را به ایران نخواهد فرستاد.

هفتاد و شش فروند بمب افکن هشت موتوره B-52 آمریکا عملیاتی هستند و بقیه در انبار نگه داری می شود. هزینه سوخت، قطعات یدکی و غیره برای هر ساعت پرواز این هواپیما هفتاد هزار دلار است. همچنین شصت فروند از بمب افکنهای چهار موتوره B-1 آمریکا عملیاتی هستند و حدود سی فروند از آنها در انبار هستند. هزینه هر ساعت پرواز این بمب افکنها پنجاه و هشت هزار دلار است. 

هزینه یک سال آموزش و استفاده از چنین بمب افکنهایی که می تواند تا دویست ساعت پرواز باشد، برای هر فروند تا چهارده میلیون دلار می رسد. حتی تام کاتن نیز اذعان کرده است هزینه این طرح مشکلی اساسی است. اسرائیل برای حملات هوایی خود از جنگنده های اف شانزده اس و اف پانزده اس استفاده می کند که به ترتیب هزینه آنها برای هر ساعت پرواز بیست و دو هزار و چهل و دو هزار دلار است. اسرائیل از این جنگنده ها برای انهدام تاسیسات هسته ای عراق و سوریه استفاده کرده است. البته اسرائیل برای آسیب زدن به تاسیسات هسته ای ایران حتما به بمب افکنهای آمریکا نیاز ندارد گرچه برخی از آزمایشگاههای هسته ای ایران در عمیق زمین است و احتمالا در برابر بمبهای کوچک نفوذ ناپذیرند. دوازده اکتبر سپاه پاسداران انقلاب ایران که تندروترین شاخه نیروهای مسلح ایران محسوب می شود، از گزارشگران تلویزیون دولتی این کشور دعوت کرد تا از پایگاه موشکی زیرزمینی گزارش تهیه کنند. آنها ادعا کردند این پایگاه موشکی در عمق پانصد متری زمین قرار دارد که بسیار عمیقتر از دامنه نفوذ حتی بمبهای سنگرکوب MOP است. البته آمریکا برای نفوذ به چنین تاسیسات عمیقی ، به نیروی هوایی خود آموزش می دهد دنبال نقاط آسیب پذیر از جمله منهدم کردن تاسیسات هوارسانی به تاسیسات زیرزمینی باشند. به علاوه در جهانی که می توان با ویروس رایانه ای مثل استاکس نت خسارت قابل توجهی به تاسیسات هسته ای ایران زد، استفاده از بمب افکنهای B-52 از نظر اقتصادی به صرفه نیست. البته اگر اسرائیل چنین بمب افکنهایی به دست آورد، در کنار آمریکا، روسیه و چین تنها دارندگان این نوع از بمب افکنها خواهند بود. گرچه رهبران نظامی فعلی در اسرائیل هنوز رسما به این طرح واکنش نشان نداده اند اما رهبران نظامی سابق اسرائیل به روشنی گفته اند نیروهای هوایی اسرائیل نمی تواند اسکادرانی از این بمب افکنهای غولپیکر را داشته باشد. گیورا رام معاون بازنشسته فرمانده نیروی هوایی اسرائیل گفت به نظر من این کار مثل خرید یک جفت کفش است که اندازه آن برای پای شما خیلی بزرگ باشد.

یک افسر ارشد اسرائیل نیز که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت این کار بسیار فراتر از توانایی و امکانات ماست و ارزش ندارد پول و توانمان را برای آن بگذاریم. ما نمی توانیم آن را نگهداری کنیم. این طرح برای اسرائیل بی مورد است.

اساسا برخی معتقدند این طرح اصلا درباره اسرائیل نیست و برای اهداف سیاست داخلی آمریکاست و طرفداران آن دنبال جلب حمایت یهودیان آمریکا در انتخابات آینده هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین