کد خبر: ۳۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۶

اعتراض ايران به شبکه الجزيره قطر

آفتاب‌‌نیوز : حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در نشست روز يکشنبه با خبرنگاران خبر احضار سفير قطر را اعلام کرد.

وی گفت که دولت جمهوری اسلامی ايران ناخرسندی خود را از برنامه پخش شده در شبکه ماهواره ای عرب زبان الجزيره به سفير قطر در ايران ابراز کرده است.

آصفی خواستار احترام به رهبران اسلام شد و گفت: "به سفير قطر گفتيم كه اين اقدام شبكه خبري الجزيره خارج از فعاليتهاي حرفه‌اي است. سفير قطر نيز ضمن عذرخواهي تاكيد كرد كه اين برنامه منعكس كننده نظر دولت قطر نيست."

در يک برنامه تلويزيونی که سه شنبه گذشته (سيزدهم دسامبر) از اين شبکه پخش شد، يک نويسنده عراقی با انتقاد از نقش رهبران مذهبی شيعه در مواجهه با مساله حضور نيروهای آمريکايی در اين کشور، از اين علما خواسته بود در سياست دخالت نکنند.

اين سخنان از جانب بسياری از شيعيان توهين به آيت الله سيستانی تلقی شد و شمار زيادی از شيعيان عراق در اعتراض به اين برنامه تلويزيونی عليه شبکه الجزيره تظاهرات کردند.

پس از اعتراض های شيعيان عراق، روز جمعه در استان مرزی ايلام در غرب کشور ايران نيز تظاهراتی عليه شبکه الجزيره برپا شد.

همچنين در خطبه های نماز جمعه شهرهای ايلام و يزد هم امامان جمعه اينگونه برنامه های را توطئه صهيونيستها خوانده و شبکه ماهواره ای الجزيره را متهم کردند.

از سوی ديگر آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی، يکی از مراجع تقليد شيعه در قم نيز بيانيه ‌ای صادرکرد که طی آن آيت الله سيستانی را "رهبر حرکتی تاريخی برای نجات عراق" دانسته و تلويزيون الجزيره را "رسانه ای معلوم الحال" خوانده که از وجود عراق مستقل و آزاد بيم دارد.

اين شبکه با سرمايه اوليه ای که امير قطر تامين کرده بود، راه اندازی شده ولی اکنون می گويد از کمکهای دولتی مستقل شده است.

ايران در ماه آوريل در اعتراض به کيفيت پوشش اخبار ناآرامی های شهر اهواز فعاليت این شبکه را به حالت تعليق درآورد.

نتايج یک نظرسنجی اخير نشان می دهد الجزيره رسانه ای بی رقيب در دنيای عرب است، ولی غربی ها به نحوه اطلاع رسانی آن بخصوص در پخش نوارهای حاوی پيام سرکردگان القاعده و فيلمهای قتل گروگانهای غربی اعتراض دارند.

دفتر مرکزی الجزیره در دوحه، پايتخت قطر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین