کد خبر: ۳۲۷۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

آخرین خبرها از مراحل عملیاتی اجرای برجام

کمالوندی گفت: این سند در حال بررسی است و به نظر می‌آید ظرف چند روز آینده برای امضا میان وزیران خارجه دو طرف آماده می‌ شود، اما اینکه امضای سند در یک جای مشخص صورت گیرد یا جداگانه در پایتخت‌ها امضا شود هنوز مشخص نیست.
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اولین و مهم‌ترین گام ایران و 1+5 برای عملیاتی ساختن اقدامات هسته ای رسیدن به سند رسمی در رابطه با راکتور اراک است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با اقدامات هسته‌ای که ایران باید با دستور رییس جمهور و در چارچوب برجام برای اجرای توافق وین انجام دهد گفت: تا زمانی که دستور رییس جمهور صادر نشود هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. طبیعی است دستور رییس جمهور زمانی صادر می شود که همه چیز هماهنگی و پیش بینی شده باشد.

وی در ادامه در رابطه با اقداماتی که باید در رابطه با راکتور تحقیقاتی اراک صورت گیرد نیز گفت: مهم‌ترین تضمین قوی از سوی 1+ 5 در رابطه با اینکه به تعهدشان در مورد اراک پایبند خواهند بود رسیدن به یک سند رسمی و قطعی در این رابطه است که در آن چگونگی همکاری‌ها، تامین تجهیزات و ... مشخص شده باشد. این سند در مذاکرات وین که هفته گذشته صورت گرفت پیش‌نویسش آماده شده و در حال بررسی در پایتخت‌هاست که در سطح وزیران خارجه ایران و 1+5 امضا خواهد شد.

وی ادامه داد: در برجام هم آمده است که قبل از روز اجرای برجام این سند امضا می‌شود که در آن 1+5 تعهد قوی خود را برای بازطراحی اعلام می‌کنند و این اولین تعهد قوی‌ای است که 1+5 در رابطه با تعهداتش به ایران می‌دهد.

کمالوندی گفت: این سند در حال بررسی است و به نظر می‌آید ظرف چند روز آینده برای امضا میان وزیران خارجه دو طرف آماده می‌ شود، اما اینکه امضای سند در یک جای مشخص صورت گیرد یا جداگانه در پایتخت‌ها امضا شود هنوز مشخص نیست.

*قرارداد مربوط به کاهش ذخایر اورانیوم در مراحل نهایی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با چگونگی کاهش ذخایر اورانیوم کمتر از 5 درصد کشور خاطرنشان کرد: قرارداد مربوط به کاهش ذخایر اورانیوم در چارچوب فروش این ذخایر در مراحل نهایی است اما هنوز نمی توانیم درباره جزییات آن اعلام نظر کنیم.

وی در رابطه با ضرورت حضور آژانس در زمان شروع اقدامات هسته‌ای ایران برای عملیاتی کردن برجام گفت: اقدامات آژانس در چارچوب مذاکراتی که صورت گرفته مشخص شده است. آژانس باید از پایان اقدامات بازدید و اقدامات را راستی‌آزمایی کند اما اگر بخواهد در فرایند کار هم بازدید داشته باشد مشکلی نیست ولی براساس برجام آژانس در پایان کار باید حضور یابد و اقدامات را راستی آزمایی کند.

*فرمایشات رهبری در راستای تایید برجام و چگونگی رفتار با نقاط ضعف احتمالی است


کمالوندی درخصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، با بیان اینکه فرمایشات ایشان تاییدی بر چارچوب قانونی است که در مجلس مبتنی بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی تصویب شد بود، گفت: فرمایشات ایشان مبتنی بر آن بود که ما باید با ملاحظات قوی و دقت بیشتری مراحل بعدی و اجرایی را دنبال کنیم. قراردادها باید طوری تنظیم شود که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. به ویژه با توجه به اینکه بین ایران و کشورهای 1+5 بی اعتمادی وجود دارد باید دقت و وسواس لازم به کار گرفته شود به طور مثال قرارداد مبادله مواد غنی شده کشورمان با اورانیوم طبیعی می تواند یا در چند مرحله انجام گیرد یا این که اول ما اورانیوم طبیعی را دریافت کنیم و سپس اورانیوم غنی‌شده‌مان را منتقل کنیم. این احتیاط‌ ها برای آن است که ما در حال ورود به یک دوره ده ساله محدودیت‌ها هستیم.

وی فرمایشات رهبری را روشن و صریح و راهنمای دولت و تیم مذاکره کننده دانست و گفت : تمامی نکاتی که ایشان مطرح کردند در راستای تایید برجام و چگونگی رفتار با نقاط ضعف احتمالی است که در صورت غفلت می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و اگر بخواهم بگویم که جوهره فرمایشات ایشان چه بود باید گفت که احتیاط، احتیاط، احتیاط. چرا که احتیاط شرط عقل است. مقام معظم رهبری از یک طرف اجرای برجام را تایید کردند و از طرف دیگر شروطی را که تضمین کننده اجرای درست و بدون مخاطره آن است را تعیین کرده اند که باید در مسیر اجرا به دقت و با جدیت پیگیری شود. ما همواره رهنمودهای مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار داده ایم و در این برهه حساس از تاریخ کشور نیز با دقت و جدییت هر چه بیشتر این فرمایشات را به کار خواهیم بست.

کمالوندی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند براساس فرمایشات رهبری ایران نباید تا زمانی که پرونده PMD بسته نشده است نسبت به تغییر در راکتور اراک و یا انتقال سوخت اقدام کند، گفت: بحث PMD در حال انجام است و ما همان طور که آژانس گزارش داد اقدامات خود را تا 15 اکتبر انجام دادیم. نمونه‌گیری‌ها انجام شده، اطلاعات و سوالات نیز بررسی و پاسخ داده شده است و انتظار داریم آژانس وعده خود را برای ارائه گزارش تا 15 دسامبر عملی کند. ما از آژانس خواسته‌ایم زودتر از 15 دسامبر گزارش دهد اما با توجه به طی مراحل فنی به نظر زودتر از 15 دسامبر این کار شدنی نیست در عین حال اقدامات خود را دقیقا بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و دستورات ریاست جمهوری پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه به نظر نمی رسد در این مسیر به لحاظ زمانی مشکلی خاصی داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین گام ایران و 1+5 برای عملیاتی ساختن اقدامات هسته ای رسیدن به سند رسمی در رابطه با اراک است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است قرار داد دوم نیروگاه بوشهر حدود 11 میلیارد دلار تمام می‌شود با بیان اینکه هر یک از طرف‌ها ممکن است بنا به ملاحظات خود مبالغی را بیان کنند اظهار کرد: در این رابطه مهم توافقاتی است که میان دو طرف صورت گرفته و این اظهارات خیلی برای ما محل بحث نیست. طبق قراردادها و توافقاتی که صورت گرفته رقم نهایی مشخص است. شرایط قرارداد منعقده ایران در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت به مراتب بهتری دارد.

وی در رابطه با اینکه آیا قرارداد دوم نیروگاه بوشهر باید به اطلاع مجلس شورای اسلامی برسد و تصویب شود یا نه پاسخ داد: بر اساس موافقت‌نامه کلی که در سال 1371 از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفته است پیش بینی شده که قراردادهایی در این سطح میان سازمان‌های مربوطه به امضا برسد و نیازی به تصویب آن در مجلس نیست. آنچه که می باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به تامین اعتبارات لازم است که این کار در قالب لوایح سالانه بودجه مورد توجه قرار می گیرد.

*نیروگاه بوشهر زمستان در مدار خواهد بود


کمالوندی درخصوص فعال بودن نیروگاه بوشهر در فصل زمستان نیز گفت: برنامه‌ریزی‌ها، پیش‌بینی ‌ها و هماهنگی های صورت گرفته با وزارت نیرو بر این اساس است که در فصل زمستان نیروگاه در مدار قرار داشته باشد و به تامین برق شبکه سراسری کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین