کد خبر: ۳۲۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

رقابت 8 نفر برای تصاحب کرسی ریاست فیفا

تا یک ماه پیش میشل پلاتینی رییس یوفا با برخورداری از حمایت های آسیا و قاره آمریکا ، پیشتاز انتخابات ریاست فیفا محسوب می شد.
آفتاب‌‌نیوز : مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در حالی پایان یافت که 8 تن نامزدی خود را برای این سمت و جانشینی سپ بلاتر اعلام کردند.
 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هشت نامزد ورود خود را به انتخابات ریاست فیفا تایید کرده اند، اما فیفا فهرست نهایی نامزدها را تا اواخر روز سه شنبه منتشر نخواهد کرد. مهلت ثبت نام نامزدها روز دوشنبه پایان یافت و انتخابات قرار است هفتم اسفند ماه برگزار شود.

جیانی اینفانتینو دبیرکل کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) و مرد دست راست میشل پلاتینی و نیز موسی بیلیتی رییس فدراسیون فوتبال لیبریا که کارزار انتخاباتی او در ماه اوت ازحرکت بازایستاد، دو چهره غیرمنتظره در این فهرست بودند.

فهرست داوطلبان جانشینی بلاتر برای هدایت نهاد حاکم بر فوتبال جهان که دچار فساد شده است، بیشتر از آنچه انتظار می رفت طولانی شده است و مطمئنا تا زمان انتخابات هفتم اسفند ماه این فهرست کوچکتر خواهد شد.

پیش بینی می شد این فهرست 9 نفره شود، اما مایکل زن روفینن دبیرکل سابق فیفا گفت که با وجود کسب حمایت پنج فدراسیون تصمیم گرفت وارد این رقابت نشود.

زیکو بازیکن سابقه برزیل نیز به علت عدم کسب حمایت پنج فدراسیون موفق به ورود به انتخابات فیفا نشده است.

تا یک ماه پیش میشل پلاتینی رییس یوفا با برخورداری از حمایت های آسیا و قاره آمریکا ، پیشتاز انتخابات ریاست فیفا محسوب می شد.

اما با کشیده شدن پای او به تحقیقات کیفری سوئیس این وضعیت تغییر کرد. پلاتینی مظنون به دریافت غیرقانونی مبلغ دو میلیون دلار از وجوه فیفا در سال 2011 و با تایید بلاتر است. این مبلغ بابت کاری که او 9 سال پیش از این تاریخ انجام داده است، پرداخت شده است.

کمیته اخلاقی فیفا تا زمان تکمیل تحقیقات در این زمینه، بلاتر و پلاتینی را به مدت 90 روز از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرده است.

اکنون به نظر می رسد ائتلاف حمایت از پلاتینی به سمت شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر یافته است.

شیخ سلمان که عضو خاندان سلطنتی بحرین است، روز دوشنبه مدارک خود را ارایه کرد و احتمالا گزینه اصلی جانشینی بلاتر محسوب می شود. هرچند این نامزدی، باعث می شود او و بحرین به خاطر سابقه نقض حقوق بشر در این کشور دوباره مطرح شوند.

ورود شیخ سلمان به رقابتهای انتخاباتی فیفا با انتقاد گروههای حقوق بشر روبرو شده است. آنها از کمیته انتخابات فیفا خواستند صلاحیت وی را رد کند.

براساس گزارش نهادهای حقوق بشر، شیخ سلمان نقش کلیدی در انتقام گیری نظام بحرین از ورزشکارانی که در اعتراضات مردمی شرکت کرده بودند، داشته است. او در تمام طول سرکوب اعتراضات مردمی، به شناسایی ورزشکاران بحرینی از روی عکس های تظاهرات کمک کرده است.
شیخ سلمان از منتقدان خود خواسته است اسناد تخلف او را ارایه کنند.

وی گفت: این سوالات با سیاست ارتباط دارد نه با فوتبال.

درصورت رد صلاحیت پلاتینی و شیخ سلمان، ورود دیرهنگام اینفانتیو گزینه دیگری را در اختیار ائتلاف آسیا- اروپا قرار می دهد.

اینفانتینو یک وکیل سوئیسی است که به مدت شش سال دبیرکل یوفا بوده است. او به عنون گزینه بالقوه دبیرکلی فیفا و نامزد ریاست یوفا هم محسوب می شد.

از آفریقا داوطلب دیگری نیز شرکت کرده است. بیلیتی دو ماه بعد از آنکه به نظر می رسید کارزار انتخاباتی او به پایان رسیده است و سران فوتبال آفریقا از حمایت وی خودداری کردند، دوباره به صحنه رقابت بازگشته است.

بیلیتی گفت: من نمی خواهم در هیچ رقابتی که نمی توانم در آن پیروز شوم ، شرکت کنم.

وی افزود: بیش از 25 فدراسیون از 54 فدراسیون آفریقا پیشنهاد حمایت از او را داده اند.

بیلیتی یک روز بعد از آنکه عیسی حیاتو رییس کنفدراسیون فوتبال آفریقا و رییس موقت فیفا با شیخ سلمان در قاهره دیدار کرد، به رقابتهای انتخاباتی فیفا وارد شده است.

سایر نامزدهای فیفا الحسین اردنی ، توکیو سکسویل بازرگان اهل آفریقای جنوبی، ژروم شامپاین مقام سابق فیفا و دیوید نخید بازیکن سابق ترینیداد و توباگو هستند.

الحسین اردنی نایب رییس سابق فیفا بعد از شکست از بلاتر در انتخابات ماه مه ریاست فیفا، ارتباط خود را با پلاتینی قطع کرد.

سکسویل زندانی سیاسی دوران آپارتایداست. شامپاین دیپلمات سابقه فرانسه است که 11 سال مقام ارشد فیفا را تحت ریاست بلاتر در اختیار داشته است. نخید دارای ارتباطات کاری با یک مشاور بلاتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین