کد خبر: ۳۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۴۸

بی توجهی به حداد عادل در مسکو

آفتاب‌‌نیوز : مشکل زمانی حادتر شد که آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به شایعاتی درباره نرمش حداد عادل در مقابل روس ها نسبت به چرخه سوخت هسته ای صراحتا بر این مساله تاکید کرد که تهران تمایلی به غنی سازی در کشور دیگری ندارد. 

پس از آنچه در اجلاس نوامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روی داد و از جانب بعضی جناح ها و شخصیت های ایرانی پیروزی بزرگ لقب گرفت مشخص بود که امریکا و اروپا در تلاش هستند از فرصت به دست آمده تا مارس بهره گرفته و درصدد دست زدن به اقدام جدیدی هستند. به همین دلیل زمانی که اعلام شد با ایران فقط درباره طرح پیشنهادی روسیه حاضر به مذاکره هستند پرده ها کنار رفته و مشخص شد که آنها در تلاش هستند روسیه را با خود همراه کرده و در جبهه طرفداران ایران شکاف ایجاد کنند. 

غرب که توانسته با جذب هند شرایط بهتری را ایجاد کند طرح پوتین را بهترین حربه برای رویاروی قرار دادن تهران و مسکو دانسته و به تبلیغ و بزرگ نمایی درباره آن پرداخت در همین حال مخالفت ضمنی ایران با این طرح و تاکید بر این مساله که هر گونه مذاکره با طرف های اروپایی یا آژانس درباره چرخه سوخت و غنی سازی با هدف انجام این پروسه در داخل کشور امکان پذیر است، فرصت را در اختیار جبهه مقابل قرار داد تا به نوعی مسکو را جذب کند. 

آنچه در سفر رئیس مجلس به روسیه روی داد نشان از این واقعیت داشت که روابط تهران و مسکو به گرمی ماه های قبل نبوده و رد کردن پیشنهاد پوتین توانسته بر روی این روابط سایه بیندازد. 

جلوگیری از سخنرانی حداد عادل در پارلمان روسیه( دوما)، بی توجهی به مباحث هسته ای و در نهایت بیان مسائل کلی و دو پهلو درباره نیروگاه بوشهر از جمله مسائلی هستند که باید از سوی تهران با تامل نگریسته شوند. 

در این شرایط تهران باید به واقعیت های موجود در روسیه نیز توجه کرده و اجازه ندهد مخالفین این روابط را خدشه دار سازند. 

در روسیه جناحی وجود دارد که مخالف برنامه های هسته ای تهران است و تمایلی به ادامه این همکاری ها ندارد. اگر چه روس ها در قبال آنچه انجام داده اند به نحو مطلوبی منتفع شده اند اما گروهی در این کشور وجود دارند که مخالف همکاری های هسته ای تهران و مسکو بوده و آن را مغایر منافع روسیه می دانند. در صورتی که فشارهای این گروه به دولت افزایش یابد این احتمال وجود دارد که روابط هسته ای دچار مشکل شود. به همین دلیل انتظار می رود تیم جدید هسته ای هوشیارتر عمل کرده و در ارتباط با روس ها به گونه ای عمل کند که آنها را به دامن غرب نیندازد. مشکلی که درباره هند به وجود آمده و سبب گردید رابطه تهران و دهلی نو در شرایط نامطمئنی قرار بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین