کد خبر: ۳۲۷۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
با حضور وزیر نفت/

سه طرح نفتی در مناطق نفتخیز جنوب به بهره برداری رسید

سه طرح نفتی روز چهارشنبه با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مناطق نفتخیز جنوب بهره برداری شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این سه طرح شامل واحد بهره برداری و نمکزدایی 75 هزار بشکه ای میدان منصوری، کارخانه نمک زدایی میدان لب سفید و واحد بهره برداری و نمک زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان است.

برای اجرای این طرح ها در مجموع دو هزار و 414میلیارد و 145میلیون ریال از محل اعتبارات وزارت نفت هزینه شده است.

مرحله نخست طرح توسعه میدان منصوری شامل هفت بسته کاری از جمله تعمیر و تکمیل 12 حلقه چاه، احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی و احداث خطوط لوله آب موردنیاز و خطوط برق 132 کیلوولت دو مداره بوده است.

احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز به منظور فرآورش نفت نمکی این میدان مهمترین بخش اجرایی این پروژه محسوب می شود که عملیات طراحی، نصب و تکمیل آن به طور کامل توسط پیمانکاران داخلی زیر نظر شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) انجام شده است.

مجموع هزینه طرح تاکنون یک هزار و 670میلیارد ریال بوده که از این مقدار، یک هزار و 220میلیارد ریال مربوط به احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی منصوری است.

کارخانه نمک زدایی میدان لب سفید با ظرفیت فرآورش روزانه 30 هزار بشکه نفت نخستین واحد نمکزدایی در میدان لب سفید است که با هدف افزایش کیفیت نفت خام استحصال شده از این میدان احداث شده است.

اعتبار اجرای این طرح 234 میلیارد و 145 میلیون ریال بوده و تجهیزات اصلی این کارخانه شامل دیسالتر، مخازن تحت فشار مایعات هیدروکربوری، گاز، سوخت و آب، مبدل حرارتی آب و نفت و کوره پیش گرمکن غیر مستقیم نفت خام است.

همچنین واحد بهره برداری و نمک زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان به منظور فرآورش نفت تولیدی میدان های مسجدسلیمان، لالی، پرسیاه، زیلایی و کارون با ظرفیت 55 هزار بشکه در روز و با اعتباری افزون بر 960 میلیارد ریال احداث شده است.

با راه اندازی این مجتمع واحدهای بهره برداری قدیمی مسجدسلیمان که شرایط استاندارد برای فرآورش نفت وگاز را ندارند جمع آوری می شود.

در راستای اجرای این طرح 30 کیلومتر خط انتقال برق دو مداره ، 15 کیلومتر خط انتقال آب و یک ایستگاه پمپاژ آب و خطوط لوله جریانی چاه ها به طول تقریبی 85 کیلومتر احداث شده است.
احداث 120 کیلومتر خط لوله به قطر 12 اینچ برای انتقال نفت تصفیه شده از کارخانه بهره برداری و نمکزدایی هفت شهیدان به کارخانه بهره برداری شماره 2 اهواز برای صادرات بخش دیگری از این پروژه بوده و تجهیزات اصلی کارخانه دستگاه های نمک گیر برقی(دیسالتر)، مخازن تحت فشار مایعات هیدروکربوری، گاز، سوخت و آب ، مبدل حرارتی آب و نفت و کوره پیش گرمکن غیر مستقیم نفت خام را شامل می شود.

این نخستین سفر وزیر نفت در مدت 28ماه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به خوزستان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین