کد خبر: ۳۲۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

چه شدکه آمریکا، ایران را دعوت کرد؟

ایران روزجمعه در گفتگوهای وین به منظور یافتن برون رفتی سیاسی برای مناقشه سوریه شرکت می کند و این بازگشت پرقدرت این کشور به عرصه بین الملل است. پس از توافق برسر پرونده هسته ای، این اولین باری است چنین اتفاقی رخ می دهد. واشنگتن مانع گفتگو با تهران بود اما از این پس اینگونه نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 فرانس بیست و چهار حضور ایران در مذاکرات سوریه را بازگشت پرقدرت ایران به عرصه بین الملل تفسیر کرد.

فرانس بیست و چهار سپس با اشاره به شهدای مدافع حرم افزود: ایران اعزام نیروی زمینی به سوریه را به طور کامل تکذیب و اعلام کرده است این سربازان، مستشاران نظامی رئیس جمهور اسد بوده اند. تهران سلاح در اختیار مبارزان حزب الله می گذارد و به گفته واشنگتن، چندین هفته است هماهنگ با نیروی هوایی روسیه، حملات زمینی صورت می دهد. این یکی از دلایلی است که تاکنون آمریکا گفتگو با تهران را درباره آینده سوریه رد می کرد. اما در مقابل شکست مذاکرات برای حل بحران، موضع (آمریکا) تغییر کرده است و ایران از این پس همچون مخاطبی اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت «از همان ابتدای روند تلاش برای برقراری صلح در سوریه مشخص بود که بالاخره روزی ایران باید در گفتگوها شرکت کند. امیدواریم ایران بتواند نقشی مثبت ایفا کند. تاکنون ایران با کمک به دولت بشار اسد و کمک به حزب الله -که او نیز به نوبه خود از اسد حمایت می کند- نقشی منفی ایفا کرده است. باید پیشنهاد آنان را بررسی کرد و بدون گفتگو با آنان (این پیشنهاد) را نخواهیم دانست.»

بنابراین ایران در مذاکرات چندجانبه درباره سوریه شرکت خواهد کرد و این رسماً اعلام شده است. نشستی چهارجانبه روز جمعه میان روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه برگزار می شود. جمعه نیز نمایندگان دیگر کشورها به خصوص نماینده جمهوری اسلامی ایران به این نشست خواهند پیوست.

ایندپندنت: چه شد که آمریکا کوتاه آمد؟

روزنامه ایندیپندنت نوشت: پس از آنکه هواپیماهای روسی مواضع گروه (تکفیری صهیونیستی ) داعش و دیگر شورشیان سوریه را در نزدیکی بلندیهای جولان بمباران کردند، دعوت از ایران برای مذاکرات بین المللی برای حل بحران سوریه اعلام شد.

مقامات آمریکایی گفتند از ایران دعوت شده است تا در مذاکرات صلح سوریه شرکت کنند. گفته می شود روسیه نیز به طور رسمی از ایران برای شرکت در این دور از گفتگوها دعوت به عمل آورده است.

آمریکا پیش از این به بررسی دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه پرداخته بود، اما این دعوت سرانجام پس از چند روز مذاکره در پشت درهای بسته با مقامات عربستان سعودی، رقیب منطقه ای ایران صورت گرفت.

به گزارش انتخاب، خبر دعوت از ایران هم زمانی اعلام شد که خبرگزاری فارس گزارش کرد مواضع [گروه تکفیری صهیونیستی] داعش و دیگر شورشیان سوریه در نزدیکی بلندی های جولان هدف بمباران هواپیماهای روسی قرار گرفته است.

بلندی های جولان منطقه ای بین اسرائیل و سوریه است که اسرائیل طی جنگ شش روزه سال 1976 آن را اشغال کرد.

خبرگزاری فارس این حمله را حاوی پیامی مهم برای اسرائیل از سوی مسکو درمورد توافق به عمل آمده بین آنها در زمینه هماهنگ کردن عملیات هوایی دو ارتش در آسمان بلندی های جولان اعلام کرد.

ایندیپندنت نوشت: ایران حامی دولت بشار اسد است و در این جنگ ارتش ایران در کنار نیروهای سوری مبارزه کرده است. آنهایی که مخالف اسد هستند، احتمالا با حصور ایران مخالفند.

به هرحال تلاش های قبلی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به شیوه ای صلح ‌آمیز با شکست مواجه شده است و طرف های درگیر در این جنگ چشم امید به کشورهای دیگر منطقه دوخته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین