کد خبر: ۳۲۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۸:۰۰

شركت مقامات سه كشور اروپايي در مذاكرات هسته‌اي با ايران

آفتاب‌‌نیوز : نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و تروييكاي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه پس از پنج ماه مذاكرات هسته‌اي خود را در وين پايتخت اتريش از سر مي گيرند.

يك ديپلمات غربي روز دوشنبه در وين گفت: اين مقامات عالي رتبه از سطح سفير در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بالاتر هستند و از پايتخت‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس به وين مي‌آيند.

وي كه خواست نامش در خبر ذكر نشود، درباره محور اصلي اين مذاكرات افزود: هنوز دستور كار اين مذاكرات مشخص نشده است و كشورهاي شركت‌كننده اكنون بر روي اين موضوع بحث و گفت وگو مي‌كنند.

اين ديپلمات اظهار داشت: اين مذاكرات در مقر اروپايي سازمان ملل در وين و يا يكي از سفارتخانه‌هاي كشورهاي شركت‌كننده در اين مذاكرات برگزار خواهد شد.

وي در مورد پيش بيني نتيجه مذاكرات گفت: تا روز چهارشنبه فرصت باقي و ممكن است تا آن موقع اتفاقاتي روي دهد، بنابر اين اكنون نمي‌توان درباره نتيجه مذاكرات و ميزان موفقيت آن سخن گفت.

مذاكرات ايران و اروپا، مرداد ماه گذشته توسط طرف اروپايي به دليل استفاده جمهوري اسلامي ايران از حق مشروع خود در از سرگيري فعاليت مركزي فرآوري "يو.سي.اف" اصفهان، قطع شد.

سه كشور اروپايي تعليق مجدد فعاليت اين مركز را شرط بازگشت به ميز مذاكرات اعلام كرده بودند،اما پس از آنكه با سرسختي و عدم انعطاف ايران در استفاده از حق قانوني خود مواجه شدند، شرط خود را پس گرفتند و اكنون اين مذاكرات بدون پيش شرط از سر گرفته مي‌شود.

يك ديپلمات ايراني در وين روز دوشنبه گفت: مذاكرات صرفا يك گفت وگوي مقدماتي است و در آن تلاش خواهد شد كه در مورد مسير آتي مذاكرات طرفين توافقي روشن با دستور كار مشخص حاصل شود.

اين ديپلمات ايراني با تاكيد بر اينكه ايران هرگز از داشتن چرخه سوخت هسته‌اي صرف نظر نخواهد كرد، اظهار داشت: اين موضوع به صراحت به طرف اروپايي اعلام خواهد شد و اتحاديه اروپا بايد ادامه مذاكرات را با اين فرض تاييد شده، ادامه دهد.

اين منبع همچنين گفت: "جواد وعيدي" معاون بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي رياست هيات ايراني را در مذاكرات با انگليس، فرانسه و آلمان در وين بر عهده خواهد داشت.

وي، "محمد مهدي آخوندزاده" سفير و نماينده دايم ايران در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين و نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همچنين "محمد سعيدي" معاون رييس سازمان انرژي اتمي  از جمله ديگر اعضاي هيات ايراني در اين مذاكرات عنوان كرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین