کد خبر: ۳۲۷۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

از شرط وزارت بهداشت برای ورود شرکتهای دارویی به کشور تا آخرین وضعیت تولید داروی "سل‌سپت"

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو مزایای همکاری شرکتهای دارویی بین‌المللی با ایران را ارز بری کمتر، انتقال دانش فنی و استمرار تامین دارو دانست و در عین حال از آغاز تولید داروی "سل سپت" تا شش ماه آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر اکبر عبداللهی اصل در مراسم همکاری بین شرکت چند ملیتی آستلاس و گروه بهستان تولید برای تولید محصولات اورولوژی و پیوند عضو، ضمن تشکر از گروه بهستان که پا به عرصه تولید برخی داروها گذاشته‌اند، گفت: امیدواریم این شرکت زودتر به نتیجه‌ای که مدنظر وزارت بهداشت است، برسند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در حوزه دارو چهار هدف را دنبال می‌کند، این اهداف را دسترسی مردم به دارو، قابلیت پرداخت، مصرف منطقی دارو و کیفیت داروها دانست و افزود: هر یک از این اهداف یکسری شاخص‌ها دارند که شامل عدالت در دسترسی، عدالت در پرداخت و غیره است.

عبداللهی اصل با تاکید بر فعال شدن مراقبت‌های بعد از عرضه دارو، ورود شرکتهای بین المللی را کمکی برای این کار عنوان و اظهار کرد: باید از دست اندرکاران تولید دارو بخواهیم که ارتباط خود را با مصرف کنندگان یعنی پزشکان تقویت کنند. یعنی هر دارویی که توسط تولید کنندگان تولید می‌شود از طریق برگزاری سمینارها و در قالبی اخلاقی به پزشکان معرفی شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این داروهای تولید داخل با قیمت معقولی به بیماران عرضه شود، گفت: وقتی دارویی در داخل تولید می‌شود، از آنجایی که هزینه‌های تولید آن کمتر می‌شود، انتظار است که مقادیر آن هم کمتر باشد و چون سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، چنین چیزی را می‌طلبد.

عبداللهی اصل با بیان اینکه ورود یک شرکت دارویی چند ملیتی و بزرگ به کشور، می‌تواند منجر به انتقال دانش به کشور شود، افزود: مشارکت شرکت دارویی آستلاس با گروه بهستان تولید در داروهای آنکولوژی و نفرولوژی است.

سه مزیت ورود شرکتهای دارویی بین المللی به کشور
وی مزایای مشارکت شرکت‌های دارویی بین المللی با شرکت‌های داروسازی در ایران را برشمرد و گفت: اولین مزیت این کار ارزبری کمتر است، به طوری که ارز بری از کشور به میزان 50 درصد کاهش می‌یابد. دومین مزیت ورود دانش فنی به کشور و سوم استمرار تامین داروها است.

عبداللهی اصل همچنین شرط وزارت بهداشت برای ورود شرکت های خارجی به کشور و همکاری با شرکت های دارویی داخلی را انتقال دانش فنی به کشور عنوان کرد و مدت عملی شدن این شرط را طی 18 ماه دانست.

آغاز تولید داروی سل سپت تا 6 ماه آینده
وی با بیان اینکه چند داروی حوزه پیوند در داخل کشور تولید می‌شوند، درباره مشکلاتی که در زمینه کمبود داروی سل سپت برای بیماران پیوندی مطرح و توسط شرکت دارویی زهرابی تحت لیسانس تولید می‌شد، گفت: مشکلی که وجود داشت این بود که کارخانه‌ای که تولید داخل این دارو را انجام می‌داد عملا طی پنج سال گذشته تمام استانداردهایی را که باید رعایت می‌کرده و آنها را ارتقاء می‌داده، انجام نداده است بنابراین به شرکت اصلی مهلتی داده‌ایم تا این اشکال را برطرف کند. این دارو در حال حاضر تولید نمی‌شود اما به صورت پکیج واردات آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: مشکلاتی که در زمینه تامین این دارو ایجاد شد به همین علت بوده است اما خود شرکت زهرابی برای تولید مجدد آن مهلت شش ماهه‌ای را مشخص کرده و تولید این دارو نهایتا تا شش ماه دیگر برمی‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین