کد خبر: ۳۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰

مامور سابق سیا: خط لوله نفت داعش به ترکیه رسید

«جان کریاکو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) اعلام کرد: داعش در اقدامی جدید با برقرار کردن خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه، درآمد سرشاری کسب می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
کریاکو در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاک ترکیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد.

وی افزوده است: خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه بر اثر چشم پوشی مقام های منطقه ای (در عراق و ترکیه) توسط داعش ساخته شده است و همیشه این حدس وجود دارد که طرف های ترکیه ای از تجارت نفتی با این گروه تروریستی سود زیادی می برند.

به گزارش ایرنا،مامور سابق سیا توضیح داد: داعشی ها برای انتقال نفت به ترکیه از میادین نفتی جنوب عراق فقط به راه منطقه کردستان متکی هستند و سالانه تا 500 میلیون دلار از این راه ارز کسب می کنند.

داعش در چارچوب اقدام ها و پیامدهای سیاست های ضدسوری آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی در شکل گیری و تقویت گروه های تروریستی، با تسلط بر منطقه ای بزرگ تر از خاک بریتانیا در سوریه و عراق، حدود هفت میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.
 
داعش با استفاده از مناطق مرزی اشغال شده در عراق و سوریه، نفت به مشتریان خارجی می فروشد که براساس گزارش ها بیشترین خریدهای نفت از داعش در ترکیه انجام می شود و تاکنون هیچ اقدامی برای ممانعت از این کار انجام نشده است. 

داعش همچنین بزرگترین معدن فسفات عراق را تحت کنترل گرفته و از صادرات آن سالانه حدود 50 میلیون دلار درآمد دارد و کارخانه اسید فسفریک و اسید سولفوریک القائم این کشور برای داعش سالانه 300 میلیون دلار ارزآور است. 

افزون بر این موارد، داعش از فروش تمامی کالاها مالیات می گیرد و کارمزد عملیات بانکی و همچنین تعرفه عبور و مرور و گمرکی از دیگر محل های درآمد این گروه تروریستی تکفیری است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین