کد خبر: ۳۲۸۰۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

واکنش طرف‌های شرکت‌کننده در نشست وین به نتیجه مذاکرات

وزرای خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، عراق، فرانسه، انگلیس، آلمان و رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشست وین در اظهاراتی جداگانه با تاکید بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه اذعان کردند که در وین بر سر آینده بشار اسد به توافق نرسیدند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی‌اش روز جمعه در پایان نشست وین که با حضور 17 کشور جهان از جمله ایران برای حل بحران سوریه برگزار شد، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار کردند.

در جریان این کنفرانس جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواهان تشکیل دولتی مورد اطمینان و فراگیر در سوریه شد و تاکید کرد "فرصت‌هایی برای حل دیپلماتیک بحران سوریه وجود دارد چراکه همه طرف‌های ذی‌ربط در کنفرانس وین حاضر شدند."

وی افزود: نمی‌توان به داعش اجازه داد که در سوریه و بر مردم سوریه حکومت کند.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال ادامه داد: مردم سوریه مستحق گزینه‌ای دیگر غیر از بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) هستند. اسد نمی‌تواند در سوریه بماند و ما نیازمند مذاکراتی برای حل نهایی بحران سوریه هستیم و اطمینان داریم که باید اقداماتی برای پایان دادن به کشتارها در سوریه اتخاذ شود.

کری اعلام کرد: آمریکا نیروهای ویژه‌ای را به سوریه برای هماهنگی با مخالفان علیه گروه تروریستی داعش اعزام خواهد کرد.

لاوروف نیز به نوبه خود تاکید کرد که مذاکرات متعددی میان طرف‌های ذی‌ربط در کنفرانس وین درخصوص سوریه صورت گرفت اما هیچ‌یک از این مذاکرات درخصوص سرنوشت بشار اسد به نتیجه نرسید.

وی افزود: در کنفرانس وین درباره آتش‌بس در سوریه همزمان با آغاز روند سیاسی و نیز مبارزه با تروریسم و قرار دادن گروه‌های تروریستی در فهرست تروریسم توافق کردیم. ما نمی‌خواهیم که تروریست‌ها در سوریه به قدرت برسند.

لاوروف عنوان داشت: روند سیاسی یک مساله مربوط به سوری‌هاست و خود سوری‌ها هستند که آینده کشورشان را مشخص خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، وزیر خارجه روسیه گفت: در کنفرانس وین درباره تضمین وحدت در سوریه و حفظ نهادهای حکومتی و پایان دادن به تروریسم با همراهی دولت‌های ذی‌ربط و یا شورای امنیت توافق کردیم.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز به نوبه خود اعلام کرد که اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سوریه تحت نظارت سازمان ملل به زودی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اگر در این خصوص پیروز شویم دولت و مخالفان سوریه را در نشست آتی وین سر یک میز جمع خواهیم کرد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در پایان کنفرانس وین اعلام کرد: تحکیم صلح در سوریه نیازمند آن است که اسد در آینده این کشور نقشی نداشته باشد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت که همچنان اختلافات درباره سرنوشت بشار اسد ادامه دارد و آنها دو هفته دیگر برای مشخص کردن نتیجه بار دیگر نشست برگزار خواهند کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز تاکید کرد: هیچ توافقی درباره سرنوشت بشار اسد در پایان دوره انتقالی صورت نگرفت البته ما انتظار اتفاق خاصی در این باره را نداشتیم.

وی از ادامه مذاکرات در دو هفته آینده و احتمالا در وین خبر داد و گفت: شرکت کنندگان قصد دارند درباره تشکیل دولت انتقالی، انتخابات جدید و آتش‌بس منطقه‌ای یا فراگیر کار کنند.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز روز جمعه اعلام کرد که نشست وین در رسیدن به توافق درباره نقش بشار اسد در آینده سوریه شکست خورده و حاضران درخصوص مساله مبارزه با تروریسم در سوریه و توقف خشونت‌ها در این کشور توافق کردند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در پایان این نشست گفت: نشست وین آنچنان که باید آسان نبود اما یک نشست تاریخی محسوب می‌شود. مذاکرات آتی براساس چهارچوب‌های تعیین شده از سوی سازمان ملل برگزار خواهد شد. همچنان برخی از مسائل اصلی لاینحل باقی مانده‌اند البته ما در برخی موارد نیز به اشتراکاتی دست یافته‌ایم.

کنفرانس وین روز جمعه با هدف حل سیاسی بحران سوریه و با مشارکت 17 کشور جهان از جمله ایران، روسیه، عربستان، آمریکا و ترکیه و سازمان ملل و اتحادیه اروپا برگزار شد.

این در حالی است که هیچ‌یک از نمایندگان سوریه اعم از مخالفان و چهره‌های نظام حاکم در این کشور در این کنفرانس حضور نداشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین