کد خبر: ۳۲۸۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

قاتلی ‌که هرگز مجازات نمی‌شود

معاونت عملیات سازمان آتش‌نشانی رشت گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز‌ها توسط بعضی از سازندگان و همچنین تولید برخی وسایل گرما‌زای غیراستاندارد، بی‌توجهی شهروندان و... موجب افزایش آمار مرگ و میر ناشی از گاز منوکسیدکربن می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 قاتلی که با فرا رسیدن فصل سرما، آرام و بی‌صدا وارد محیط خانه شده و بدون اینکه کسی متوجه حضورش باشد، میزبان از همه جا بی‌خبر را پس از مبتلا کردن به سردرد، تنگی نفس و تاری چشم‌ها و پس از گذشت مدت کوتاهی، آرام و بی‌صدا در خواب ابدی فرو خواهد برد.

بابک رمضانی، معاونت عملیات سازمان آتش نشانی رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان، گفت: همه ساله با شروع فصل سرما، شمارش معکوس برای مرگ ‌و ‌میر ناشی از گازگرفتگی در نقاط مختلف کشور آغاز خواهد شد‌ که بسیاری نشأت گرفته از عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز‌ها توسط بعضی از سازندگان، همچنین تولید برخی وسایل گرما‌زای غیراستاندارد، بی‌توجهی شهروندان و نهایتا افزایش آمار مرگ و میر ناشی از گاز ‌منوکسیدکربن خواهد بود.

وی در ادامه‌ گاز مونوکسیدکربن را گازی بی‌رنگ و بی‌بو معرفی کرد که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود، به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO را فراهم می‌کند.

این مسوول آتش‌نشانی در ادامه کنترل انسداد منافذ مسیر دودکش، قبل از راه اندازی بخاری را بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت نام برد و افزود: توجه به داغ بودن دودکش یکی از بهترین آزمایشات در زمینه سلامت دودکش بوده و نیز داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز، اهمیت بالایی داشته و می‌بایست استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد جهت پیشگیری از این نوع مسمومیت را در اولویت اقدامات پیشگیری از تولید این گاز خطرناک قرار داد.

به گزارش ایسنا،وی در پایان به نجات جان خانواده‌ای در پی اقدام سریع آتش‌نشانان در‌ هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در پی مراجعه یکی از شهروندان گیلانی به یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی و درخواست مشاوره ایمنی در زمینه بخاری منزل مسکونی و وجود نشانه‌هایی از سرگیجه در اعضای خانواده و بررسی سریع توسط آتش نشانان و نهایتا بازدید از لوله بخاری منزل مسکونی، ناباورانه پنج لانه پرنده از داخل لوله بخاری خارج شد. از این رو به تمامی شهروندان توصیه می‌شود مراقب ورود ناگهانی گاز کشنده مونوکسید‌کربن باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین