کد خبر: ۳۲۸۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳

اصرار آنکارا برای برکناری اسد

وزیر خارجه ترکیه در گفتگویی مطبوعاتی با اشاره به وجود برخی اختلافات در کنفرانس "وین" درباره مسائل سیاسی در سوریه مدعی شد: بیش‌تر شرکت گنندگان در کنفرانس وین با برکناری اسد از قدرت موافقند.
آفتاب‌‌نیوز :
فریدون سینیرلی اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این اظهارات که در پایان نشست گسترده وین در خصوص سوریه ایراد کرد مدعی شد: بیش‌تر کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس با برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت موافقند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری المصریون، وی مدعی شد: بیش‌تر حاضران در کنفرانس بر این عقیده‌اند که با وجود بشار اسد برقراری صلح در سوریه ممکن نیست.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه، کنفرانس وین را یکی از گسترده ترین کنفرانس‌های بین‌المللی درباره سوریه توصیف کرد و گفت: همچنان اختلافاتی میان حاضران در نشست درباره مسائل سیاسی در سوریه وجود دارد و کشورهای حامی نظام سوریه نیز در اظهاراتشان هیچ اشاره‌ای به تغییر در مواضع خود نکردند. طرف‌های شرکت کننده مذاکرات طولانی را درباره سرنوشت اسد و اصول ساسی بیانیه ژنو انجام دادند.

سینیرلی اوغلو عنوان داشت: پس از دوهفته بار دیگر دیدارهایی درباره مسائل مورد اختلاف برگزار خواهد شد. در نشست وین بیش‌تر کشورهای حاضر با ترکیه در این خصوص که "با وجود اسد تحقق صلح در سوریه ممکن نیست" هم‌رای بودند.

وی بر اهمیت ادامه مذاکرات درباره سوریه به رغم وجود برخی اختلافات تاکید کرد و گفت: اساس حل بحران سوریه و برقرای صلح و ثبات در این کشور برکناری اسد از صحنه سیاسی و ورود به مرحله انتقالی است. همه کشورهای جهان درباره آغاز مرحله سیاسی جدید در سوریه به مدت شش ماه متفق‌القول هستند تا در این مدت بتوان درباره آینده سیاسی اسد تصمیم گرفت.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: این مدت تمدید نخواهد شد و اکثر کشورها با این مساله موافقند، لذا برخی کشورهای شناخته شده نیز باید مواضعشان در قبال سوریه را تغییر دهند و در آینده نزدیک خواهیم دید که آیا این کشورها تغییری در مواضعشان ایجاد کرده‌اند یا خیر .

درباره تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه نیز وزیر خارجه ترکیه با اظهار بی اطلاعی در این باره گفت: داعش یکی از بزرگترین خطرها برای ترکیه است و مبارزه با این کروه تروریستی از الویت‌های اصلی ماست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین