کد خبر: ۳۲۸۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

رنگ‌افزایی مرکبات به چه قیمتی؟

با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه می‌کنند.

به گزارش فارس، برخی افراد وقتی پرتقال هنوز رنگ سبز دارد به چیدن آن اقدام می‌کنند و با رنگ زدن، رنگ پرتقال‌ها را به زرد براق تبدیل کرده و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند.

ولی نباید رنگ را با واکس اشتباه گرفت به‌دلیل اینکه واکس برای حفاظت و ماندگاری بیشتر میوه کاربرد دارد و در تمامی دنیا پذیرفته است.

برخی افراد با رنگ زدن میوه سبب پس زدن بازار شده و موجب نگرانی باغداران می‌شوند، باغداران زحمت‌کشی که در سرمای سال گذشته متحمل خسارت‌هایی شدند و امسال امیدوارند بتوانند ضرر و زیان خود را جبران کنند.

* استفاده کردن از رنگ برای میوه مرکبات ممنوع است

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این باره گفت: عمده سورتینگ‌‌داران دارای مجوز فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه واکس میوه در دنیا تایید شده و مرسوم است، گفت: واکس نمی‌تواند درون میوه نفوذ پیدا کند و بتواند طعم و سلامت آن را به خطر بیندازد و برای آراستگی میوه به ویژه مرکبات استفاده می‌شود.

وی با طرح این سئوال که واکس میوه مضر است یا خیر یعنی آیا این مسئله نگرانی در میان مردم ایجاد کند، گفت: واکس میوه در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی برای ماندگاری و آراستگی میوه استفاده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از شرایط واکس زدن شستن میوه است که این امر سبب از بین رفتن میکروب شده و از نفوذ قارچ به درون میوه جلوگیری می‌کند.

شعبانی افزود: واکسن زدن میوه، روشی خوب، مدرن و بهداشتی در دنیا بوده و افراد هیچ نگرانی نباید نسبت به این موضوع ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکته این است که افراد نباید از میوه‌های رنگی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرکبات بهترین میوه زمستانه برای جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌ها است و عمده برداشت‌ها به صورت مستقیم از باغ برداشت شده و در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه حدود 500 واحد سورتینگ در استان فعالیت دارند، گفت: در صورت نبود این قشر میوه به سختی و با کندی وارد بازار می‌شود و زحمات این قشر به‌دلیل تغییر در نوع بسته‌بندی و افزایش ماندگاری محصول قابل تجلیل است.

شعبانی با اعلام اینکه سورتینگ‌داران در استان مجوز استفاده از رنگ را ندارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه رنگ به مرور زمان در داخل میوه سرایت می‌کند مگر اینکه از روش‌های علمی پیشرفته‌ای استفاده شود که ما فاقد آن روش‌های علمی هستیم.

وی گفت: درخواست من از تمامی سورتینگ‌داران این است که از این روش برای جذب بازار استفاده نکنند که کاهش قیمت، عدم خرید مردم و کاهش استقبال مردم را به همراه دارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه استفاده کردن از رنگ برای میوه مرکبات ممنوع است و به هیچ وجه نباید استفاده شود، اظهار کرد: دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید برخورد قانونی کنند اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست که چه دستگاه و ارگانی باید با این موضوع برخورد کند و گسستگی اجرای کار سبب می‌شود عده‌ای سوءاستفاده کنند.

شعبانی در پایان گفت: افراد راضی نشوند به منظور عرضه زودهنگام بخشی از میوه به تولیدکنندگان ضربه وارد کنند بلکه تلاش کنند تا میوه سالمی به دست مردم برسد.

*استفاده از برخی قارچ‌کش در واکس‌ها ممنوع است


مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری گفت: واکس میوه یکی از شیوه‌های پوشش برای میوه است که به طور حتم باید واکس‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که از وزارت بهداشت مجوز بگیرد.

حسن مکرمی‌رستمی بیان کرد: موضوعی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد این است که نوع واکس و میزان پوشش آن مورد تایید نیست و برخی کارگاه‌ها به صورت غیرمجاز از واکس استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه واکس‌هایی که با مجوز وزارت بهداشت است هیچ موردی ندارد، اضافه کرد: اما اینکه چه میزان اطمینان داریم که این واکس‌هایی که استفاده می‌شود از مبادی قانونی وارد شده با مجوز قانونی بوده مبهم است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه نظارت بر فرآورده‌های خام کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت نیست، گفت: به دلیل مشکلات موجود در این موضوع از یک‌سال‌و‌نیم گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مطرح شده و مصوبه دریافت کردیم تا سورتینگ‌های مرکبات نسبت به گرفتن پروانه اقدام کرده و در حال نهایی کردن ضوابط هستیم.

مکرمی‌رستمی اضافه کرد: البته لازمه این مهم این است فرآیند سم‌زدایی، رنگ‌افزایی و با شرایط لازم تعریف شود تا در صورت دادن پروانه کارشناس ناظر و مسئول فنی در سورتینگ اطلاعات لازم را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی کارخانه‌های مواد غذایی موجود وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند امور را عهده‌دار شود، لازم است سازمان‌های ذی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی همکاری کنند تا این فرآیند عملیاتی شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: تاکید ما به سورتینگ‌داران برای استفاده از واکس میوه از موادی که مورد تایید وزارت بهداشت است، صورت گیرد تا ماندگاری میوه بالا رود و از لحاظ ایمنی مشکلی ایجاد نشود.

مکرمی‌رستمی با اعلام اینکه استفاده از برخی قارچ‌کش در واکس‌ها ممنوع است، گفت: در برخی موارد شنیده می‌شود که در برخی واکس‌های تولیدی از مواد غیرمجاز استفاده شده که افراد باید مطمئن شوند واکس را از مراکز مجاز تهیه کنند.

 رنگ‌افزایی مرکبات نارس قبل از فصل برداشت، امری غیراخلاقی است به‌دلیل اینکه این کار سلامت عمومی را تهدید می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین