کد خبر: ۳۲۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۵

مرور بر روزنامه های صبح ایران

آفتاب‌‌نیوز : شرق: مدیر عامل یک ماهه
سردبیری شرق مهمترین خبری را که برای گزینش آن به عنوان تیتر یک روزنامه مورد توجه قرار داده عزل داوود مددی به علت استنکاف از اجرای دستورات، از هیأت مدیره و مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی است، شرق می نویسد:
پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی روز پایانی آبان ماه نظر مساعد و رأی نهایی هیأت وزیران را برای انتصاب داوود مددی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی دریافت کرد تا در صبح چهارشنبه 2 آذر ماه در مراسم با شکوهی از دکتر سلیمانی تودیع و مهندس مددی معرفی شود. مراسمی که در آن سلیمانی به عنوان مدیر سابق از آمار و ارقام و چالش های پیش روی سازمان سخن گفت و مددی هم عمده صحبت های خود را به هفته بسیج و خاطرات دفاع مقدس معطوف ساخت.
مددی که با پشتوانه قوی از تایید هیأت وزیران و شخص رئیس جمهور به این مقام منصوب شده بود کمتر از یک ماه به دستور شخص وزیر رفاه و با ادبیاتی کم سابقه و دور از انتظار همگان عزل شد. در حالی که گفته می شود هم چنانکه ریاست در سمت رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی باید با تایید هیأت وزیران باشد، عزل آن مستقیما از سوی وزیر رفاه مطابق با قوانین داخلی این سازمان نیست.
اما در جواب این اشکال بنابر نوشته شرق این است که کاظمی وزیر رفاه این اقدام را با تایید معاون اول ریاست جمهوری انجام داده است. شرق در مورد علت اختلاف میان مددی و کاظمی را چنین تحلیل می کند. این اختلاف دیدگاه از آنجا ناشی شد که پیش از این وزیر رفاه طی احکامی اعلام کرده بود تا اطلاع بعدی انتصاب جدیدی در سازمان تامین اجتماعی اتفاق نیفتد. به همین دلیل و بنابه همین حکم تغییری در هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی اتفاق نیفتاد و همچنان همان مدیران دوره سلیمانی به فعالیت خود ادامه می دادند. اما مددی دو هفته قبل طی حکمی اعضای هیأت مدیره شرکت شستا را تغییر داد و کبورانی را به عنوان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا) منصوب کرد و اعتراض وزیر رفاه را به عنوان متولی اداری و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی برانگیخت. 

نکته ای که این اختلاف را عمیق می کند این است که پرویز کاظمی به عنوان وزیر رفاه و داوود مددی مدیر عامل معزول سازمان تامین اجتماعی هر دو منشا مشروعیت خود را رئیس جمهور می دانند و به همین دلیل موازنه قدرت میان آنها مانع از پذیرش روابط رئیس و مرئوسی شده است. 

اعتماد: لاریجانی: ایران در مذاکراتی که جدی نیست کوتاه نخواهد آمد
اعتماد تیتر یک خود را در کنار عکس بزرگی از منتخبین سال 2005 مجله تایم که به بیل گیتس و ملیندا همسرش و بونو خواننده گروه یو 2 اختصاص دارد، از مواضع جدید مسئولین پرونده هسته ای ایران نسبت به دور جدید مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپایی، انتخاب کرده، این روزنامه زیر تیتر« ایران کوتاه نمی آید» جمله علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را مبنی بر اینکه در مذاکره با تروییکای اروپایی قایل به بازی « برد – برد» هستیم ذکر کرده است. 

اعتماد در ادامه این گزارش با اشاره به تاکید لاریجانی بر اینکه تبلیغات غرب علیه تهران و موج تبلیغاتی مبنی بر احتمال حمله نظامی به سایت های هسته ایران چیزی را عاید غربی ها نخواهد کرد و اصرار بر رفتار معقول و سنجیده از سوی ایران، می نویسد: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در حالی که می کوشید چشم انداز امیدوار کننده ای از مذاکرات به دست دهد یادآور شد: سطح مذاکرات چندان مهم نیست، آنچه مهم است این است که مذاکرات جدی باشد. در کنار این خبر این روزنامه به گزارش جلسه تیم سه نفره تحقیق مجلس که برای رسیدگی به امور خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان حادثه سقوط هواپیما C-130، را چاپ کرده است که در آن برخلاف تمام حرف ها که خلبان هواپیمای حادثه دیده را خلبان رزرو معرفی می کرد و او را به عنوان جانشین خلبان اصلی که حاضر به پرواز با آن هواپیما نشده هدایت هواپیما را به عهده گرفته است، کبرا علیخانلو ما در شهید گوهری فرزندش را خلبان اصلی هواپیما دانسته است. 

ایران: پیشنهاد تازه ایران برای اروپا
گزارش نشست خبری سخنگوی دولت با خبرنگاران برای سردبیری روزنامه ایران، تیتر یک شده و تاکید وی بر اعتماد دولت به رسانه ها و اینکه فیلترینگ پایگاه های اطلاع رسانی غیر مجاز بر اساس قانون انجام می شود، و اینکه دولت هیچ اقدامی در جهت محدود کردن و اطلاع رسانی ایجاد نکرده و از آن دفاع نمی کند، به عنوان مطالب مهم این نشست برجسته شده است.
همچنین این روزنامه در کنار پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران از تمدید طرح تردد نوبتی خودروها تا پایان زمستان خبرداده است.
نگاه این روزنامه به برخورد مسئولان پرونده هسته ای ایران و تیم مذاکره کننده با طرف های اروپایی، مثبت بوده که تجلی آن را می توان در تیتری که برای این خبر انتخاب کرده مبنی بر « تهران با پیشنهاد های تازه به اتاق مذاکره وین می رود» دید. 

آفتاب یزد: احمدی نژاد باید پاسخ دهد

آفتاب یزد اگر چه به خاطر نزدیکی شروع مجدد مذاکر ایران و سه کشور اروپایی نتوانسته است از در راس قراردادن خبرآن بگذرد اما با توجه به عکس بزرگی که از مجلس افغانستان در کنار تیتری با عنوان تشکیل مجلس افغانستان پس از 30 سال درج کرده، نشان می دهد که توجه زیادی به این امر داشته است.
این روزنامه همچنین انتقاد عسگری نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس از عدم اعلام اسامی مفسدان اقتصادی پرداخته و به نقل از ایشان می نویسد: رئیس جمهور که همواره بر مبارزه با فساد و اعلام اسامی مفسدان اقتصادی تاکید دارد با توجه به اینکه خود ایشان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است باید به مردم بگوید چرا اسامی مفسدان اقتصادی که قرار بود روز شنبه اعلام شود، نشد در حالی که احمدی نژاد باید مدعی اول اعلام اسامی باشد. و در نهایت ایشان تاکید دارد که این گونه برخورد با افکار عمومی صحیح نیست. 

جمهوری اسلامی: بازتاب مثبت سخنان احمدی نژاد در میان مسئولان کشورهای عربی
در راس خبرهای معمولی روزنامه جمهوری اسلامی یکی مربوط به اظهارات کسی است که به عنوان یک دانشمند ناراضی اسرائیلی مطرح شده و « غرب باید به خاطر تسلیح اسرائیل به سلاح اتمی خود را لعنت کند، به عنوان تیتر این خبر انتخاب شده است. و دومین خبر به عکس العمل شیعیان نسبت به آنچه اقدام موهن شبکه تلویزیونی الجزیره نامیده نشده است اختصاص پیدا کرده است. اما ستون جهت اطلاع این روزنامه که معمولا خبرهای ویژه ای را در بر دارد بدون هیچ گزینشی به این شرح است:
* از محافل سیاسی جهان عرب خبر می رسد اظهارات ضد صهیونیستی رئیس جمهموری اسلامی ایران در مکه ، بازتاب مثبتی در میان مسئولان سیاسی کشورهای عربی داشته به طوری که این اظهارات اصلی ترین موضوع در جلسات خصوصی و مهمانی های دیپلمات های عرب در کشورهای مختلف است. سفیر یک از کشورهای عربی در یک مهمانی که جمعی از سفرا در آن حضور داشتند گفت آنچه رئیس جمهور ایران در مصاحبه مکه گفته حرف همه ماست ولی ما امکان بیان آن را نداریم و از اینکه یکی از سران کشورهای اسلامی این مطالب را به زبان می آورد احساس شادمانی می کنیم. وی گفت: صهیونیست ها هیچ زبانی جز زبان زور را نمی فهمند و برخوردهایی از قبیل آنچه از احمدی نژاد شنیده می شود آنها را به وحشت می اندازد.
* دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه « الشرق الاوسط» چاپ لندن گفت برنامه های هسته ای ایران برای همه به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نگران کننده است. وی گفت به همین دلیل موضوع پرونده هسته ای ایران را در دستور کار اجلاس سران کشورهای عضو شورا قرار داده ایم.
* حدود 30 نفر از اعضای جامعه یهودیان طرفدار صهیونیسم علیه اظهارات ضد صهیونیستی آقای احمدی نژاد در مقابل سفارت ایران در نیوزیلند تجمع کردند. رئیس شورای یهودیان و لینگتون و سخنگوی تظاهر کنندگان از اینکه هیچ نماینده ای از سفارت ایران برای پذیرش نامه اعتراض آمیز آنها بیرون سفارت نیامد ابراز ناخشنودی کرد. این تجمع 30 نفره را بیشتر کودکان و زنان تشکیل می دادند. دکتر احمدی نژاد طی مصاحبه ای در مکه مکرمه ضمن افسانه خواندن کشتار یهودیان توسط هیتلر گفت اگر آنچه اروپائیان در این زمینه می گویند درست است، قطعه ای از خاک اروپا را به یهودیان بدهند تا اسرائیل به آنجا منتقل شود.
* رئیس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت تلاش های دیپلماتیک، ایران را از ساخت بمب هسته ای منصرف نخواهد کرد. به گزارش روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست»،« اهارون زئیفی» گفت: ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است و تا سال آینده به دانش ساخت بمب اتم دست خواهد یافت که از ساخت خود بمب مهمتر است. 

کیهان: لرزه کاخ سفید
کیهان نتیجه انتخابات پارلمانی عراق را به تحلیل نشسته و اثرات آن را بر نظام سیاسی کاخ سفید مترتب دانسته است که این تحلیل را با عنوان« انتخابات عراق کاخ سفید را لرزاند» تیتر یک خود کرده است و در کنار آن همچنان در جبهه مبارزه با امریکا به انتخابات بولیوی پرداخته و با عنوان« پس از ونزوئلا و با شعار ملی کردن نفت، مردم بولیوی هم به رئیس جمهور ضد امریکایی رای دادند» به گزارش این جریان پرداخته است. و بر خلاف همیشه امروز از ستون ویژه کیهان خبری نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین